Akár 2023-ig is eltarthat a kerékpár- és kerékpáralkatrész-hiány a világban, így Magyarországon is – mondta a Magyar Kerékpáripari és Kereskedelmi Szövetség elnöke, Sipiczki Róbert.
"A járványhelyzet egyfelől nagyszerű lehetőséget nyitott, soha nem látott mennyiségű kerékpáros jelent meg az utcákon és a hegyekben, másfelől viszont az ellátási gondok – gyártás, összeszerelés, kész kerékpárok leszállítása – nehezen kezelhető feladatként jelentkeztek. Kína, Thaiföld, Tajvan, Kambodzsa járványproblémái miatt készlethiány alakult ki, a piacon hisztérikus hangulatot előidézve, ez pedig túlzott rendeléseket generált távol-keleti alkatrészekből, kerékpárokból" – vázolta a helyzetet Sipiczki Róbert.
Mindennek következtében nagyon hosszú szállítási határidők alakultak ki. Magyarországon mind a hat kerékpár-összeszerelőüzem küzd ezzel a problémával. A megoldás nagyon sok időt vesz majd igénybe, mert a túlrendelés közel háromszorosa a teljesítésnek.
"A kerékpározás nőhetett 20-30-40 százalékkal egyes országokban, városokban, de többel azért nem,
a túlrendeléseket egyszer viszont majd át kell venni
a gyártónak, kereskedőnek, akkor ez egy kijózanító pillanat lesz, 2022 végén vagy 2023-ban" – magyarázta a piaci hisztériát Sipiczki Róbert; a 2023-as év tehát az "egyensúlyi helyzet kialakulása" felé vezetheti az ágazatot.
Az árakat mégsem ez, hanem az alapanyaghiány mozgathatja, mégpedig felfelé.
"A tengeri szállítás költsége is többszörösére nőtt; jó egy éve 3000-3200 dollárba került egy nagy konténer Európába szállítása, ez most 13 ezer amerikai dollár. És mindaddig, amíg hiány van, nincs olyan kényszer, hogy korrigáljanak az árak" – ecsetelte Sipiczki Róbert.