Infostart.hu
eur:
389.02
usd:
331.29
bux:
108783.37
2025. december 18. csütörtök Auguszta
Nyitókép: Pixabay.com

Háború indul a rossz levegő ellen – íme a kiáltvány

A légszennyezettség ellen lép fel a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége (BEMOSZ) és az Európai Népegészségügyi Szövetség (EPHA), amelyhez az egészségügyi szakdolgozók segítségét kérik. A Medics for Clean Air összefogás célja élhetőbbé tenni a nagyvárosokat.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) kutatásai szerint évente körülbelül 4,2 millió haláleset írható a légszennyezettség számlájára, a levegőben található szálló por, az ózon és a nitrogén-dioxid káros hatása miatt – ismertette az InfoRádiónak a Betegszervezetek Magyarországi Szövetsége elnöke.

Koltai Tünde ismertette: a különböző szennyező anyagok eltérő tüneteket és károsodásokat okozhatnak, így például a szálló por szív- és érrendszeri betegségeket eredményezhet, míg az ózon a szemet irritálhatja és a légzőszerveket károsíthatja, gyulladásokat kiváltva.

„Az, hogy köhögünk, krákogunk, például utóbbi is okozhatja” – fogalmazott. A legveszélyesebb ugyanakkor a nitrogén-dioxid – emelte ki –, ami a gépkocsik kipufogógázából kerül a környezetbe, egyéb elváltozásokat okozva esetlegesen a szervezetben.

A szövetség elnöke megjegyezte, a mostani pandémiás időszakban további veszélyt rejt magában, hogy

a Covid-molekulák megtapadhatnak a szennyező részecskéken, és könnyebben bejuthatnak a szervezetbe,

növelve a betegség kockázatát.

Éppen ezért a Medics for Clean Air és az EPHA három pontba foglalta követeléseit, hogy a mostani járványos időszakban különösen figyeljünk oda a levegőszennyezés mértékére, illetve annak visszafogására:

  • Az első követelés, hogy a döntéshozók a közlekedéspolitikában mindig vegyék figyelembe a légszennyezés egészségkárosító hatását, illetve kövessék a legfrissebb tudományos eredményeket – ismertette Koltai Tünde.
  • Kérik továbbá, hogy 2028-ra szüntessék be az új dízel és benzin üzemű járművek értékesítését, illetve folyamatosan vezessék ki a használatban lévő szennyező járműveket a városi közlekedésből.
  • De nemcsak a magánautókat, hanem leginkább a közösségi közlekedésben és a közúti árufuvarozásban részvevő járműveket, támogatva a gyalogos- és kerékpáros közlekedés elősegítését. Illetve a tömegközlekedést olyan szintre kell fejleszteni, ami vonzó alternatíva lehet az autósok számára – tette hozzá a BEMOSZ elnöke.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Alig várták, mégis felemás lett a nagy autós engedmény német fogadtatása

Az európai, és ezen belül a német autóipar válsága kényszerítette végül az Európai Uniót, hogy módosítsa három évvel ezelőtt hozott határozatát a belső égésű motorok, azaz a benzines és a dízel meghajtású új autók 2035-től tervezett tilalmáról. Az erről szóló, egyelőre még európai parlamenti és tagállami jóváhagyásra váró javaslat Németországban máris vitát váltott ki.

Orbán Viktor: az EU nagyon veszélyes ösvényre lépett

Orbán Viktor miniszterelnök szerint az Európai Unió nagyon veszélyes ösvényre lépett azzal, hogy megkerülte az egyhangúságot a befagyasztott orosz vagyonról szóló, eddig félévente egyhangú döntést igénylő határozatoknál.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.18. csütörtök, 18:00
Lehel László
a Magyar Ökumenikus Segélyszervezet elnök-igazgatója
Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Csúnya lett a vége: nagyot esett a Nasdaq

Ázsiában többnyire emelkedtek a tőzsdék ma reggel, az európai piacokat azonban iránykeresés jellemezte napközben, az amerikai indexek pedig lefordultak délután a technológiai papírok vezetésével. A magyar tőzsde a lemaradók között volt, az OTP és a Richter húzta le a BUX-ot. Mindeközben emelkedik az olajár, miután Donald Trump elrendelte a Venezuelába érkező vagy onnan induló szankcionált olajszállító tartályhajók teljeskörű blokádját, ami új geopolitikai feszültségeket keltett a keresletet övező aggodalmak mellett.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×