Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
EuroVelo 6 kerékpárút
Nyitókép: NIF Zrt. / Facebook

Manófalva után: megoldás körvonalazódik a budakalászi bicikliút vonalvezetése ügyében

Kompromisszumos javaslat látszik kirajzolódni a Duna festői partján vezető kerékpárúttal kapcsolatban, ami körül azután robbant ki vita, a budakalászi szakasz évek óta zajló konfliktusainak valószínűsíthető folyományaként ismeretlenek november elején szétverték Manófalvát. Az ügyben most Budakalász polgármestere egyeztetett a Magyar Kerékpárosklub képviselőivel, észszerűnek tűnő megoldás került asztalra.

2019-ben már eldőlt, merre és hogyan vezet majd az EuroVelo 6 kerékpárút budai dunaparti szakasza Békásmegyer és Szentendre között, így senkinek nem volt többé beleszólása, merre legyene az „arra”. 2020-ban át is adták a fővárost Szentendrével összekötő szakaszt, miközben Budakalász újonnan megválasztott vezetése már rögtön jelezte, a Lupa-tó és a Duna partja közötti részen baj lesz: egy keskeny szakaszon kell, hogy osztozzon a kerékpáros, a sétáló, a kocogó, a kutyasétáltató, valamint egy apró részen az autóforgalom.

EuroVelo 6
EuroVelo 6

Ugyanezen a szakaszon jött létre Kánya Tamás lélegzetelállító remekműve is, a természetes alapanyagokból, a természetbe létrehozott Manófalvája is, amit mind többen és többen látogattak, de ahhoz, hogy ezt alaposan szemügyre lehessen venni, bizony az EuroVelo 6-os kerékpárút szűk úttestén kellett álldogálni, és ezt nem ritkán nagyobb csoportok tették, hosszasan. Manófalva ráadásul épp 2025 októberének utolsó napjaiban nyerte el új formáját, a művész bővítette a látványosságot.

Igen ám, de ugyanezen a szakaszon sok üdülő is van, és mivel sokan itteni lakjukat életvitel-szerűen használják, a környék egész éves nyugalmát fenekestül felforgatta az emberáradat; elterjedt vélemény, hogy az állandósult konfliktusok tragikus megoldásaként verték szét ismeretlen vandálok Manófalvát, de egy szó, mint száz, a helyzet kezelése ezek után tényleg nem tűrt halasztást.

A város segélykiáltása eljutott a kerékpárútgazda kormányig, amely elsőre elutasító volt abban a kérdésben, hogy alternatív vonalra helyezzék át a budakalászi szakaszt, most azonban úgy tűnik, egy, a budai I. kerületben már alkalmazott megoldás lehet a nyerő: kettéválaszthatják az EuroVelo 6 jelenlegi kerékpáros forgalmát a nagyobb sebességgel haladókra és a „biciklivel sétálókra”, kisgyerekesekkel tekergőkre, így tehermentesülhet néhány konfliktustól ez a rész.

Az természetesen tény, hogy a parti utat kerékpárútként hozták létre, erre kapott forrást, ezért a kerékpáros használati igény jogos, ugyanakkor a környékbeli egyéb használókat a rengeteg eligazító jelzés, tábla sem terelte el onnét az évek során, így merült fel Forián-Szabó Gergely budakalászi polgármester és a Magyar Kerékpárosklub képviselői között az a megoldás, hogy létrehozhatnák a párhuzamos infrastruktúrát, de megtartanák a kerékpározás – korlátozott – lehetőségét is a parton.

A városatya csütörtök délután posztolt is az ügyben a Facebookon, gondolataiból kiderül, ezt az alternatív infrastruktúrát az állam szerepvállalása nélkül nem lehet majd létrehozni:

A kerékpárút forgalmának kettéválasztása nem ismeretlen megoldás, épp az EuroVelo 6 vonalán, Budapest I. kerületében éltek ugyanezzel a megoldással: a közlekedési célú, gyorsabb kerékpározókat a Margit híd és az Erzsébet híd között beengedték a járműforgalomba, igaz, külön a számukra létesített, kerékpáros forgalmi sávba, míg a Duna és partjai szépségében gyönyörködő lassabbak maradhattak a parton.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 5. 21:40
×
×
×
×