Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Illés Boglárka fővédnök, a Külgazdasági és Külügyminisztérium kétoldalú kapcsolatokért felelős államtitkára (b) és Schneller Domonkos, a Magyar Kerékpáros Szövetség elnöke (j) közös biciklizésen a V4 nemzetközi kerékpárversenyének sajtótájékoztatója után a Bem téren 2024. július 1-jén.
Nyitókép: MTI/Hegedüs Róbert

Az autósok bosszantása nélkül bővülhetnek a kerékpáros útvonalak a fővárosban

Új fejezet kezdődik a fővárosi kerékpáros közlekedésben, miután a BKK és az irányító hatóság aláírt két támogatási szerződést, amelyek új kerékpáros főútvonalak megvalósítását készítik elő. Kovács Bendegúz, a Budapesti Közlekedési Központ szóvivője az InfoRádióban kiemelte, hogy autós sávelvételek kevésbé lesznek jellemzők a mostani projektekben.

A Váci–Üllői úti bringasztráda támogatási szerződése 1,5 milliárd forintot, a nagykörúti bringasztráda támogatási szerződése pedig 4,5 milliárd forintot biztosít. Az Üllői út és a Váci út kulcsfontosságú sugárirányú útvonalak, amelyek összekötik a belvárost a külső kerületekkel. A projektek az Európai Unió és a magyar kormány társfinanszírozásával, a TOP Plusz program keretében valósulnak meg.

„Régóta zajlik a Nagykörúti, a Váci, illetve az Üllői utak megújításának az előkészítése és most a BKK aláírta a támogatási szerződést, így mostantól a forrás már konkrétan is rendelkezésre áll ezeknek az útvonalak megújításának a megtervezésére és a kivitelezésére is” – mondta az InfoRádióban a BKK szóvivője.

Kovács Bendegúz kiemelte, hogy az Üllői úton, illetve a Váci úton elsősorban a kerékpáros infrastruktúra fog javulni: megújul a parkolási rend, valamint a járdaburkolatok, és amennyiben a forrás engedi, akkor zöldítésre is lesz lehetőség. A Nagykörúton a Nyugati tértől a Boráros térig szintén komplett megújítás várható, ami kiterjed a járdákra, a szegélyzónára és a kerékpársávra is.

A gyerekek és az idősek is biztonságban

A szóvivő felhívta a figyelmet arra, hogy a budapesti kerékpáros infrastruktúra jelentősen fejlődött az utóbbi években, de sokan jogosan kérik számon azt, hogy miért nem védettebbek a kerékpársávok. „A mostani projekt erre ad lehetőséget, hiszen nem sárga festékkel készülnek majd el ezek a sávok, hanem fizikailag, szegéllyel elválasztva, adott esetben kiemelve épülnek majd meg a közlekedési folyosók” – ismertette Kovács Bendegúz, hozzátéve, hogy így a kevésbé gyakorlott kerékpározóknak – gyerekeknek, idősebbeknek is – biztonságos környezetet tudnak teremteni.

„A nyugat-európai példák azt mutatják, hogy a biztonság kiemelten fontos ahhoz, hogy minél többen üljenek át kerékpárra, és többen válasszák a fenntartható közlekedési folyosókat” – érvelt a szóvivő. A projektek már nem járnak jelentős közúti átrendezéssel,

a meglévő hálózatokat fogják nagyrészt használni, így az autósokat bosszantó sávelvételek kevésbé lesznek jellemzők ezekben a projektekben.

A kerékpárutak kialakítása a közúttól, illetve a járdától elválasztott háromszintű típusú is lehet, illetve a párizsi típus szerint egy betonból öntött szegély is épülhet a kerékpársáv oldalára. „A Váci úton, ahol több mint 10 méter széles a járda, több helyen a járda szélére kerül majd a kerékpárút, ami nem fogja zavarni a gyalogosokat” – sorolta a lehetőségeket a szóvivő. A forrásokat 2029-ig kell felhasználni, ez a végdátuma a projektnek.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Kijött a lista: ez most a világ 10 legerősebb hadserege

Kijött a lista: ez most a világ 10 legerősebb hadserege

2025-ben is kiadta azt a listát a Global Firepower (GFP), melyen a világ országait rangsorolják aszerint, hogy különféle számokban kifejezhető mutatók alapján mennyire rendelkeznek ütőképes haderővel. A lista leglátványosabb változása, hogy Kína immáron holtversenyben van az eddig egyértelmű második helyezett Oroszországgal, az orosz harcjármű-állomány pedig az ukrajnai háború miatt alaposan megcsappant. A listát sok kritika éri amiatt, hogy egyáltalán nem veszi figyelembe azokat a számban nem mérhető tényezőket, melyek akár háborúdöntők is lehetnek, ilyen a technológiai színvonal, a képzettség vagy a parancsnoki lánc szervezettsége, mindenesetre egyfajta érdekességként érdemes lehet végigfutni a GFP új összesítésén.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 27. 05:00
×
×
×
×