A Booking.com körüli árkonfliktus egy lassan két évtizedes történet. Mint Kassay Tamás, a Spabook.net szakportál főszerkesztője az InfoRádióban elmondta, az európai szabályozások alapján most jutott el oda az érdekképviseleti evolúció, hogy közösen föllépjenek, és bíróságra vigyék az ügyet.
A korábbi árparitási kötelezettség értelmében a szálláshelyeknek garantálniuk kellett, hogy a Booking.com-on kínált árak nem magasabbak, mint amennyiért más platformokon vagy a saját weboldalukon kínálják a szállásokat. Ám az Európai Bíróság tavaly szeptember 19-én úgy döntött, hogy ez a záradék versenyellenes.
Az eltörölt kitételnek az volt a célja, hogy ne lehessen megkerülni a szállásfoglaló oldalt és garantáltan a legalacsonyabb árakat kínálja, vagyis ne csinálhassák azt az emberek, hogy az amúgy rendkívül jól használható és jó értékelőrendszert kínáló Booking.com felületén megtalálják a nekik szimpatikus szállást, majd annak saját honlapján – adott esetben a jutalékot megspórolva – olcsóbban lefoglalják.
A mostani pernek az a célja, hogy a bírósági döntés nyomán visszamenőlegesen is lehessen kártérítést kérni azért, mert korábban a Booking.com ezt a gyakorlatot alkalmazta – értelmezte az ítéletet Kassay Tamás. Hozzátette: az előzetes becslések szerint a Booking.com által felszámított jutalékokat legalább 30 százalékkal mesterségesen felülárazhatták.
A pert összefogó szervezet saját bevallása és reményei szerint a 2004 és 2024 között a szállásközvetítő portálnak kifizetett jutalékok nagyjából 30 százalékos mértékben, a kamatokkal együtt visszaszerezhetők.
Azzal kapcsolatban, hogy kinek van igaza a vitában, Kassay Tamás ismertette a két oldal álláspontját. Egyrészt nagyon sokan vannak, akik szerint a Booking.com egy olyan innovatív szolgáltatást nyújtott már évtizedekkel ezelőtt is, amellyel jelentős marketingköltséget segített megspórolni a szálláshelyeknek, és közben nagy mennyiségű utazót, vendéget tudott küldeni a hozzájuk, vagyis magasabb foglaltsági arányt is elérhetett egy-egy hely, hogyha jól árazta a szálláshelyét a portálon. Másrészt viszont a fogyasztók szempontjából egyáltalán nem előnyös az, hogy nem kérhető egyedi ajánlat. „Miért is ne kérhetnének? És ha valakinek van egy szálláshelye, ő miért is ne dönthetne úgy, hogy egy előzetesen meghirdetett ártól eltérő egyedi csomagajánlatot ad bármelyik vendége számára?" – vetette fel a szakértő.
Végül pedig elmondta: az Európai Unióban egyre fontosabb, hogy a verseny tisztaságát és kiegyensúlyozottságát a jog oldaláról is biztosítsák. Márpedig vannak a piacon más, nagyságrendekkel kisebb kínálatú és részesedésű szállásportálok, amelyek fejlődését meggátolja, ha a Booking.com azt kommunikálja, hogy nála lehet a legjobb áron foglalni, és ezt szerződésben garantáltatja is a szálláshelyekkel.
A perben tehát Kassay Tamás szerint ki fog derülni, hogy a Booking.com gyakorlata a múltban korlátozta-e a versenyt, tisztességtelen magatartásnak számított-e, vagy sem.





