Infostart.hu
eur:
399.94
usd:
340.62
bux:
0
2025. július 8. kedd Ellák
Smiling teacher aiming at her elementary students while wanting to hear the answers to her question.
Nyitókép: skynesher/Getty Images

Horváth Péter a teljesítményértékelésről: nem lehet csak pontokkal minősíteni a pedagógusi munkát

A pedagógusi munka sokkal összetettebb annál, mintsem hogy konkrét pontokkal egy végső, teljesen objektív eredményt lehessen megállapítani – mondta az InfoRádióban a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.

Először értékelik pontozással a pedagógusok egyéni teljesítményét a hazai oktatási rendszerben. A határidő június 30., legfeljebb 100 pontot lehet elérni. A 80 százalék felett teljesítő tanároknak, tanítóknak szeptembertől többletbér járhat. A Belügyminisztérium a napokban bocsátotta társadalmi egyeztetésre az erről szóló kormányrendelet-tervezetet, amely az igazgatóknak pedagógusonként havi 20 ezer, egy évre 240 ezer forint bérkeretet biztosítana, és a teljesítményértékelés alapján oszthatnák ki a plusz összegeket.

A héten záruló tanév elején az igazgatók valamennyi pedagógus esetében egyéni teljesítménycélokat rögzítettek, most következik a pontozásos értékelés. Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke a Révai Miklós Gimnázium igazgatója is egyben, és az InfoRádióban beszámolt arról, hogy ők miként járnak el a győri intézményben. Első körben elküldik a pedagógusoknak az előzetes értékelési javaslatukat, majd

röviden elbeszélgetnek velük, hogy mennyire érzik reálisnak a beszámolót az érintettek, illetve megkérdezik tőlük, mivel egészítenék ki esetleg az értékelést.

Ezeket az egyeztetéseket jövő hétfőtől szerdáig tartják a győri középiskolában, után válik véglegessé a teljesítményértékelés.

Horváth Péter úgy fogalmazott, próbaévnek tekinti a most záruló tanévet, hiszen a pedagógusok először fogalmaztak meg teljesítménycélokat, először küldték el az erről szóló beszámolókat, az eredményeket alátámasztó dokumentumokat. Azt gondolja, izgalmas feladatot kaptak, az pedig a következő napokban dől el, mennyire lehet reális az értékelés.

Most először a szülők és a gimnazisták is véleményezhették a tanárok munkáját. Sajtóhírek szóltak úgynevezett bosszúértékelésekről is. A Belügyminisztérium közleménye szerint összesen csaknem 58 ezer diák és 113 ezer szülő töltötte ki a kérdőívet. Horváth Péter elmondta: meglehetősen kevés diák és szülő küldött vissza értékelést, aminek szerinte egyszerűen az az oka, hogy ez az első ilyen értékelés. A Révai Miklós Gimnáziumban egy-egy pedagógus jellemzően 3-10 személytől kapott értékelést, pedig egyesek 60-80 diákot is tanítanak.

Ez elég elenyésző szám, így különösebben nem fog beleszámítani a teljesítményértékelésbe sem. Ezzel együtt a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke szerit más oktatási intézményben releváns lehet, ha a szülők és a tanulók megfelelő számban küldtek vissza értékelést, kötelezően azonban ezt nem kell figyelembe venni. Horváth Péter továbbra is tartja magát ahhoz a véleményéhez, hogy

nem lehet teljes objektivitással eldönteni, hány pontot ér egy pedagógus munkája az adott évben.

Mint fogalmazott, vélhetően az a pedagógus is nagyon jól dolgozott, aki 83 vagy 86 pontot ért el a lehetséges 100-ból. „A pedagógusi munka sokkal összetettebb annál, mintsem hogy konkrét pontokkal egy végső, teljesen objektív eredményt lehessen megállapítani” – jegyezte meg a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke.

Pontos adatokról még korai lenne beszélni, de Horváth Péter szinte biztos abban, hogy 50 százalék alatti eredményt nagyon kevesen fognak elérni, és a tanárok jelentős része a felső kategóriába kerülhet.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.08. kedd, 18:00
Demkó Attila
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének programvezetője
Forradalmi változás az időjárás-előrejelzésben: 20%-kal pontosabb lett a prognózis

Forradalmi változás az időjárás-előrejelzésben: 20%-kal pontosabb lett a prognózis

Az elmúlt évtizedekben jóval megbízhatóbbá váltak az időjárás-előrejelzések a technológia fejlődésének köszönhetően. Ma is igaz, hogy minél hosszabb távra tekintünk előre, annál nehezebb prognosztizálni a meteorológiai viszonyok várható alakulását, azonban miután az előrejelzések pontossága évtizedenként átlagosan egy nappal javult, az egyhetes időszakra vonatkozó előrejelzések minősége napjainkban már ugyanolyan jó, mint fél évszázada az egynapos előrejelzéseké. Az utóbbi időszakban a fejlődés új lendületet vett, nagyrészt a mesterséges intelligenciának (MI) köszönhetően, miközben a klímaváltozás negatívan befolyásolja az időjárás előrejelezhetőségét.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×