Infostart.hu
eur:
388.77
usd:
330.13
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: Budapesti Közlekedési Központ

Újabb járatokra terjesztik ki az első ajtós felszállást Budapesten

Hétfőtől újabb járatokra terjeszti ki a hétköznap esti időszakra érvényes elsőajtós felszállási rendet a Budapesti Közlekedési Központ.

Szerdai közleményében a társaság azt írta: felméréseik alapján az utasok összességében pozitívan ítélik meg és gyorsan alkalmazkodtak a hétvégén már a legtöbb járaton bevezetett elsőajtós felszállási rendhez.

A hétköznapra vonatkozó elsőajtós felszállási rendet olyan fővárosi autóbusz- és trolibuszjáratokon vezetik be, amelyeken hétvégén már ismert és jól működik ez a rendszer. Az intézkedésnek köszönhetően a járművezetők a kisebb forgalmú időszakban már az utazás kezdete előtt ellenőrizni tudják a jegyeket és a bérleteket, így csakis az érvényes utazási jogosultsággal rendelkezők utazhatnak a járműveken – írták.

A május 5-től érvényes intézkedés a 44-es, a 45-ös, a 85-ös, a 136-os, a 139-es és a 142E jelzésű autóbuszokat érinti, valamint a 75A és 75-ös, illetve 76-os vonalakon közlekedő, a végállomásokról 20 óra után induló trolibuszokat.

A BKK azt kéri az utasoktól, hogy a gyors felszállást segítsék azzal, hogy időben előkészítik a jegyeket, illetve bérleteket. A bérletesek esetében ezt jelentősen megkönnyíti a BudapestGO alkalmazásban tavaly bevezetett „felszállok” gomb, amellyel nincs szükség kódbeolvasásra, felszálláskor elég csak rákattintani a „felszállok” gombra, majd kiválasztani az aktuális járatot, amelyet GPS-alapon érzékel az alkalmazás. Ezután megjelenik a mozgó ábra, amelyet elsőajtós felszálláskor a járművezetőnek, illetve a metróbejáratnál szükséges felmutatni ellenőrzés esetén.

A tájékoztatás szerint az első napokban utaskoordinátorok is segítik az utasokat a legforgalmasabb megállókban. A társaság a bevezetést követően folyamatosan elemzi és értékeli az intézkedés hatásait, szükség esetén korrigál. Pozitív tapasztalatok esetében a közeljövőben további vonalakon is tervezi bevezetni az esti elsőajtós felszállási rendet.

Azt írták, a BKK az új elsőajtós felszállási rend bevezetése mellett az elmúlt években és a közelmúltban is számos intézkedést hozott, hogy tovább növelje az ügyfelek biztonságérzetét. Ilyen például az idén januárban megalakult Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat, amely a közös, 24 órás diszpécserszolgálatnak köszönhetően hatékonyan avatkozhat be a rendészeti fellépést igénylő helyzetekben. A Budapesti Utasbiztonsági Szolgálat májustól már a BudapestGO-ban, valamint az 1443-as telefonszámot közvetlenül tárcsázva is elérhető.

A BKK adatai szerint a 2024-ben huszonöt, fővárosban közlekedő járatra kiterjesztett esti elsőajtós felszállási rendet gyorsan megszokták az utasok, a kezdeti időszakban előforduló valamivel hosszabb felszállási idő mára jelentősen lerövidült.

A társaság legfrissebb, 2024-es reprezentatív felmérése alapján a fővárosban közlekedők nagy része pozitívnak ítéli meg az új rend hatását, és tízből kilencen összességében biztonságosnak tartják a fővárosi közlekedést – olvasható a közleményben.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

Brutális ütemben fejlődött idén a mesterséges intelligencia - Karnyújtásnyira lehet az AGI?

2025-ben a technológia terén egyértelműen szinte minden a mesterséges intelligencia fejlődéséről szólt, a vezető AI-vállalatok pedig rendkívüli tempóban dobták idén piacra az újabbnál újabb megoldásaikat. Bár az év során sokan tartottak az "AI lufi" kidurranásától, a benchmarkok alapján az új modellek messze felülmúlták a tavalyiakat, bizonyos területeken pedig már meg is haladták az emberek képességeit. Az LLM-ek mérhető tudása azonban csak az egyik fontos tényező: az automatikus működés a másik elem, amelyről idén gyakran szó esett, különösen az általános mesterséges intelligencia (AGI) elérésével kapcsolatos várakozásokra utalva. A fejlődés ugyan egyértelműen látszik ezen a területen is, a vállalatvezetők és AI-kutatók igen megosztottak a kérdést illetően: egyesek szerint két évre, mások szerint egy évtizedre vagyunk a legokosabb emberek képességeit meghaladó, teljesen autonóm működésre képes AI-rendszerektől. Sőt, egyes vélekedések szerint addig még az AI-hoz való teljes tudományos megközelítésnek is változnia kellene.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×