Infostart.hu
eur:
382.18
usd:
327.91
bux:
108885.27
2025. december 8. hétfő Mária
Smiling teacher aiming at her elementary students while wanting to hear the answers to her question.
Nyitókép: skynesher/Getty Images

Századvég-elemzés: egyes adatok tanárhiányra engednek következtetni

A nem a nyilvánosság számára készült jelentésben azt írják: 2010 és 2016 között nem változott a képesítés nélküli tanárok aránya, azóta viszont a megfigyelt tantárgyak esetében folyamatosan nő az indikátor értéke.

A szakképesítés nélkül szakos tárgyat oktatók számának növekedése tanárhiányra enged következtetni – olvasható a Századvég Kutatóközpont elemzésében, amely nem a nyilvánosság számára készült, de eljutott a Népszavához.

A dokumentum A félidős felülvizsgálat előkészítésének megalapozó elemzése címet kapta, és a lap értesülése szerint célja a Magyarországon megvalósuló, uniós finanszírozású programok félidős felülvizsgálatának támogatása a 2021-2027-es időszakban. A lap szerint a nem megfelelő képesítés a szaktárgyak esetében azt jelenti, hogy ezek a tanárok úgy tanítanak egy tantárgyat – például matematikát, fizikát, kémiát –, hogy van pedagógiai képesítésük, de nem abból a tantárgyból, amit azért kell tanítaniuk, mert nincs elég, vagy egyáltalán nincsenek szakos kollégáik.

„2010 és 2016 között a képesítés nélküli tanárok aránya az általános iskolákban és a gimnáziumokban számottevően nem változott, azonban ezt követően az indikátor értéke a megfigyelt tantárgyak esetében (természettudományi tárgy, matematika, idegen nyelv) folyamatosan nő” – áll az elemzésben, amiben azt is írják, hogy

bár Magyarországon kedvező az egy tanárra jutó diákszám aránya, de emögött is a képesítés nélkül tanító tanárok magas száma állhat.

Az elemzés nem tartalmaz konkrét számokat, az egyes megállapításokat a HUN-REN Közgazdaság- és Regionális Kutatóközpont által tavaly publikált, A közoktatás indikátorrendszere 2023 című kiadvány adataira alapozták.

A kiadvány szerint az általános iskolákban az idegen nyelvet képesítés nélkül tanítók aránya a 2010-ben mért 3 százalékról 2022-re a háromszorosára, 9 százalékra nőtt, míg a természettudományi tárgyak esetében 4-ről 11 százalékra, a matematika esetében pedig 1,5-ről 11 százalékra nőtt az arány.

Címlapról ajánljuk

Szakértő az autós szigorításokról: a kényszerítő eszközök alkalmazását nem lehet kifogásolni, ha nem lépik túl a határokat

Az államtitkár szerint a közúti közlekedési törvény módosításával egyszerűbbé válik a közlekedést zavaró és a biztonságot veszélyeztető járművek elszállíttatása, továbbá jóval hatékonyabbá válhat a közúti ellenőrzés is. A Magyar Autóklub Jogi és Érdekvédelmi Bizottságának elnöke az InfoRádióban elmondta: a kényszerítés módja és szigorúsága leginkább attól függhet majd, hogy az adott személy mennyire áll ellen a rendőri intézkedésnek.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×