Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Nyitókép: Pixabay

Nagy változás jön itthon az autók világításában

A magyar kormány arra készül, hogy legálissá tegye az arra alkalmas közúti járművek számára, hogy a halogén izzót LED világítótesttel helyettesítsék.

A LED világítótestek az utóbbi években rendkívüli módon elterjedtek, hiszen a technológia nagyobb fénykibocsátást tesz lehetővé kisebb energiafelhasználás mellett. A fénykibocsátó diódák tehát könnyen helyettesíthetik a régebbi világítótesteket kül- és beltéren egyaránt, ráadásul a fenti előnyös tulajdonságaik mellett könnyen és olcsón gyárthatók, és nem állnak ellen a miniatürizálásnak sem. A járművekben való felhasználás szempontjából különösen fontos, hogy a LED nem érzékeny a rázkódásra – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az újonnan gyártott személygépkocsik többségében már alapáron ledes világítást használnak, de a korábban gyártott gépkocsiknál is kínálnak olyan LED-megoldásokat, amelyek csereszabatosak a korábbi technológiájú izzókkal és foglalatokkal.

Az ADAC már korábban végzett egy tanulmányt a LED cserelámpák használatáról, és az eredmény egyértelmű volt: fehérebb, nappali fényre emlékeztető fényüknek köszönhetően jobban világítanak és biztosítják a kontrasztok jobb érzékelését. További előnyük, hogy ritkábban hibásodnak meg.

Németországban 2020-ban engedélyezték az első olyan LED-es fényforrást, amely kiválthatja a halogént. Az egyik nagy izzógyártó terméke általános típusjóváhagyást kapott, majd az első terméket további gyártók LED-es megoldásai követték. A gyártók szerint az új modellek több mint 200 százalékkal több fényt, és ötször hosszabb élettartamot biztosítanak.

Időközben hazánkban is elérhetővé váltak a kereskedelemben a hagyományos halogén izzókat és foglalatokat helyettesítő LED-es egységek. A közösségi csatornák tanúsága szerint a magyar autósok kipróbálták és használják is ezeket a korszerű eszközöket, csak éppen illegálisan. A hazai szabályozás eddig nem tette lehetővé a cserét. Ez azonban hamarosan megváltozhat, ugyanis módosul a járművek világítására vonatkozó szabály, és ezzel lehetővé válhat a minősített LED-fényforrások használata a tompított és távolsági fényszórók esetében.

A hírek szerint az Építési és Közlekedési Minisztérium benyújtott egy javaslatot, és a módosítással kapcsolatban már le is zárult a társadalmi egyeztetés. Az interneten fellelhető rendelettervezet a világításra vonatkozó változtatás mellett arról is intézkedik, hogy egyszerűbbé válhat az új típus jóváhagyási eljárása.

Címlapról ajánljuk
2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

2026-ra teljesen automatizálják a gyorshajtások bírságolását Szlovákiában

Szlovákiában nagyszabású közlekedésbiztonsági fejlesztés indul: a tervek szerint az 213 fix telepítésű radar, 48 közlekedési kamera, valamint 18 szakaszsebesség-mérő rendszer jelenik meg az ország útjain, a bírságok pedig automatikusan érkeznek majd. A városok és községek saját radarokat és kamerákat használhatnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Magyarország autóipara is szenved a "német-betegségben"

Európa és Magyarország autóipara tartós strukturális présbe került: az iparágat a kínai verseny gyors térnyerése, a versenyképességi erózió és több elhibázott iparpolitikai döntés egyszerre szorítja. A ritkaföldfémekre és chipekre épülő, túlnyomórészt Kínához kötődő inputfüggőség geopolitikai kilengéseknek teszi ki az ellátást; az időszakos enyhülések pedig nem oldják a rendszerszintű sérülékenységet. Az exportorientált, erősen importfüggő magyar autóipari termelés – amely főként összeszerelő tevékenységet jelent – ugyan közvetlenül kevésbé veszélyeztetik az Európában tapasztalt ellátási problémák, a negatív hatások idővel a hazai gazdaságba is beszivárognak - derül ki az OECD által frissen közzétett részletes iparági statisztikákból.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×