Tanulmányt készített a European Transport Safety Council (ETSC) európai közlekedésbiztonsági szervezet az elektromos rollerek használatának szabályozásáról. Az erről készült összefoglaló szerint a szakértők úgy vélik, hogy a villanyrollerek elterjedése miatt átfogó szabályozásra lenne szükség. Ennek érintenie kell a rollerek minden műszaki jellemzőjét és a használóikat is – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.
Az ETSC azt javasolja az Európai Uniónak és a tagállamoknak, hogy a mikromobilitási eszközökkel szemben támasztott új követelményekről mielőbb készüljön egységes szabályrendszer, amelynek mielőbbi megalkotása során
- maximálják ezen eszközök sebességét 20 km/órában
- maximális gyorsulásuk ne lehessen nagyobb 2 m/s²-nál
- minimális lassulási képességüket 3,5 m/s²-ban állapítsák meg
- írjanak elő dupla fékrendszert: az elektromos fékezés mellett mechanikus fékeket is alkalmazni kell
- legyen kötelező első és hátsó világítás
- kötelezzék a gyártókat/forgalmazókat rá, hogy a ma általánosnak mondható méretűnél nagyobb kerekekkel szereljék fel az elektromos rollereiket
- írják elő kötelezően valamilyen irányjelző használatát
- legyen kötelező tartozék valamilyen hangjelző eszköz (csengő, elektromos duda)
- írják elő továbbá olyan manipuláció-ellenes mechanizmusok beépítését, amelyek megakadályozzák például a leszabályozás megszüntetését.
Ami az eszközök használatát illeti, az ETSC azt javasolja:
- korlátozzák 16 évben ezen eszközök használatát a közlekedésben
- tegyék kötelezővé sisak használat
- tiltsák meg kategorikusan utas(ok) szállítását az e-rollereken és a hasonló eszközökön
- írják elő, hogy ezen eszközök sem használhatók ittasan és kábítószer hatása alatt
- szabályozzák a járdán való közlekedésüket
- indítsanak kampányokat az elektromos rollerek biztonságos használatának oktatására, megismertetésére
Az ETSC ajánlásai számos ponton egybecsengenek a már formálódó hazai közlekedési szabályrendszerben eddig körvonalazódott elképzelésekkel. Már ma is tilos Magyarországon ittasan és bódult állapotban e-rollerezni, ahogy utast szállítani is. Előbbieknek, azaz az ittas és bódult rollerezésnek már szabálysértési és/vagy büntetőjogi következményei is lehetnek és mind gyakrabban vannak is.
Az ETSC emlékeztet rá, hogy bár az e-rollerek csak 2018-2019-ben jelentek meg az európai piacon, ma már bejáratott és népszerű eszközei a városi közlekedésnek. Feltűnésük és tömeges használatuk azonban bizonyos fokú kockázattal is jár, amit a jelenleginél hatékonyabban kell kezelni. A biztonságosabb városi közlekedési környezet, a biztonságosabb járművek és a biztonságosabb vezetői magatartás megfelelő kombinációjával biztosítható, hogy az utak biztonságosabbak legyenek az e-robogósok, valamint a kerékpárosok és a gyalogosok számára – áll a jelentésben.