eur:
400.39
usd:
362.87
bux:
73059.71
2024. október 3. csütörtök Helga
fotó: Infostart
Nyitókép: Infostart

Baj közeleg, tényleg magyar tenger lesz a Balatonból

Ha a trend nem változik, a jövőben akár teljesen átalakulhat a tó ökoszisztémája.

A Balatonban megfigyelt sótartalom növekedése nem egyedülálló jelenség, világszerte hasonló folyamatok zajlanak. A HUN-REN Balatoni Limnológiai Kutatóintézet és több vízügyi szervezet átfogó kutatása szerint az utóbbi 50 évben fokozatosan emelkedett a tó vizének sókoncentrációja - írja a Portfolio.

Míg a 19. század végén a sótartalom 450 mg/l körül volt, napjainkra ez 620-690 mg/l közé nőtt. Ez még mindig elmarad a tengerek sótartalmától, de az édesvízi jelleg lassan veszít erősségéből.

A fő okok között szerepel a klímaváltozás, amely gyakran negatív vízmérleget okoz, növelve a párolgást és ezáltal a sók koncentrációját. Az urbanizáció is jelentős szerepet játszik, a beépített területek növekedése és a szennyvizek befolyása révén. A kutatás szerint a beépített területek aránya 1927 óta 1,6 százalékról 6 százalékra nőtt.

A kutatók szerint, ha a jelenlegi trend folytatódik, a Balaton sótartalma 50 éven belül megközelítheti az 1000 mg/l értéket, ami alapvető változásokat idézhet elő a tó ökológiai rendszerében. Míg a folyamat még nem fordította fel fenekestül a tó élővilágát, a következő évtizedekben jelentős hatással lehet az élő szervezetekre és a tó turisztikai vonzerejére is.

Címlapról ajánljuk

Egészen új rakétákkal támadta Irán Izraelt, de a fegyverek látványos kudarcot vallottak

Az InfoRádónak nyilatkozó Kis-Benedek József biztonságpolitikai szakértő elmondta, hogy a még tesztelés alatt álló rakéták 12-15 perc alatt képesek elérni Izraelt. Ennél nagyobb eredményt azonban egyelőre nem tudtak felmutatni az irániak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.10.03. csütörtök, 18:00
Kovács Ákos
Kossuth-díjas zeneszerző, előadóművész
Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Egymás után kongatják a vészharangot, nagy baj van az európai autógyártóknál

Jelentős kihívásokkal kell szembenézniük az európai autógyártóknak, ami abból is tükröződik, hogy az éves előrejelzéseiket egymás után vágják vissza ezek a cégek. Az elmúlt hetekben-hónapokban annyi profit warning érkezett, hogy lassan már tényleg nem marad olyan európai gyártó, aki ne kényszerült volna a tervei visszafogására. Az elektromos átállás már alapvetően is az autóipar történetének egyik legnagyobb változását hozta el, de a helyzetet tovább bonyolítja a kihívásokkal teli makrokörnyezet, a kínai piacon való helytállás nehézségei, és az újonnan megjelenő szereplők által támasztott verseny.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×