Idén 28. alkalommal rendezi meg a KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. a közúti közlekedési környezetvédelmi akciót, amelynek legfőbb célja, hogy átfogó képet adjon a Magyarországon forgalomban lévő gépkocsiállomány károsanyag-kibocsátásának évenkénti változásáról, valamint a gépjárművek állapotáról, ideértve az átlagéletkort és az erózió mértékét.
A környezetvédelmi akció során szeptember 16. és 20. között, öt napon keresztül az ország négy városában, Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden, naponta változó helyszíneken, a területileg illetékes Közlekedési Felügyelőségek mintegy ezer közúti környezetvédelmi ellenőrzést és mérést végeznek – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM).
A gépkocsik vezetői az ellenőrzés során megismerik autójuk állapotát, az esetleges problémákról tudomást szerezhetnek, a kirívóan rossz állapotú, erősen szennyező gépkocsival közlekedők pedig nem kerülik el a büntetést, amelynek vonzata, hogy két hónapon belül időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel.
A forgalomban rész vevő gépjárművek károsanyag-kibocsátásának vizsgálata benzin üzemű járművek esetén gázanalizátor (CO, CO2, HC, O2, Lambda érték) segítségével, dízel üzemű gépjárművek esetén füstölésmérővel (Opacitás mérő készülék) történik. A szokásos gázanalizátoros technológiákon felül részecskeszám-mérésre is sor kerül, amely lehetővé teszi a részecskeszűrők állapotának ellenőrzését, az esetleges átfúrt, módosított vagy bármely módon manipulált szűrők azonosítását.
Ezek a technológiák a műszaki vizsgaállomásokon alkalmazott műszaki megoldásokkal megegyeznek és megfelelnek a hatályos környezetvédelmi előírásoknak. A méréseket a vizsgaállomásokon is dolgozó, a kormányhivatalokhoz tartozó szakemberek hajtják végre, akik a mérések mellett szemrevételezéses állapotfelmérést is végeznek. Jellemzően szivárgások feltárása, a környezetre káros meghibásodásra utaló nyomok keresése a fő feladat. Ha esetleg szabálytalan módosítás található a gépjárművön, akkor a mérést végrehajtó kollégák felhívják a figyelmet a szabálytalanság meglétéről, annak szükséges helyreállításáról. A tavalyi akció során a megállapított megfelelőségi arány 81,6 százalék volt.
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) 2023. decemberi adatai alapján a hazai forgalomban lévő személygépkocsi-állomány átlagéletkora 15,8 év. Mivel a régebbi gépjárművek gyártása enyhébb környezetvédelmi normák alapján történt, a magasabb átlagos életkor és az ezzel összefüggő gépalkatrészek kopása hozzájárulhat a magasabb kibocsátási értékhez.