eur:
391.74
usd:
359.36
bux:
0
2024. július 17. szerda Elek, Endre
Sérült járművek az Árpád hídon, ahol összeütközött három autó 2024. július 3-án. A balesetben hárman életüket vesztették.
Nyitókép: MTI/Mihádák Zoltán

Az Árpád híd titka

Miért lett halálút a budapesti Árpád híd? Nincsenek könnyű helyzetben a rendőrök, pedig vannak érdekes megoldások is a száguldás elkerülésére.

Ahogy arról több cikkben beszámoltunk rendszeresek a súlyos balesetek a budapesti Árpád hídon. Legutóbb három ember vesztette életét, korábban egy biciklist gázoltak halálra versenyző autósok.

A kozlekedesbiztonsag.hu arról írt elemzést, hogy miért ilyen gyakoriak és súlyosak az itteni balesetek.

Több szakember, valamint egykori és ma is aktív autóversenyzők szerint a híd szabályosan vonzza a gyorshajtókat.

- áll a cikkben. A 928 méter hosszú, szinte nyílegyenes, három széles sávval, viszonylag jó minőségű burkolattal, és jól belátható – ami ez esetben azt jelenti, hogy a rendőröknek nem sok lehetőségük van észrevétlenül megfigyelni a forgalmat.

Bár sokan sebességmérést és súlyosabb bírságokat követelnek, de bár a Budapest III. kerületének egyes útjain a rendőrség néhány óra alatt akár 2-300 gyorshajtót is megbírságolhat, néhány nappal később minden megy tovább, mint ha mi sem történt volna.

Nem véletlen, hogy

sok helyen inkább a jognál erősebb, s ami adott esetben talán még fontosabb, állandó fizikai akadályt jelentő eszközökkel és megoldásokkal igyekeznek ellehetetleníteni, értelmetlenné tenni a gyorshajtást.

Kisebb települések bevezető és átvezető útjain építenek a városkapukat, amelyek egyszerre látványosságok és forgalomlassító eszközök.

Ezért alakítanak ki a bevezető utakon járdaszigeteket, építenek fekvőrendőröket a zebrák előtt, sok helyen a fekvőrendőr olyan széles, mint maga a gyalogos-átkelőhely. És ezért kötik össze a traffiboxokat a közlekedési lámpákkal; ha valaki a megengedettnél gyorsabban hajt be a településre, a legközelebbi közlekedési lámpa pirosra vált előtte. Legutóbb Gödön telepítettek ilyet. Így már nem éri meg sietni, mert azt az időt, amit a sebességtúllépéssel nyer, elveszti a pirosnál várakozva.

Meghökkentő megoldások

Vannak más innovatív megoldások is, ilyenek a világító utak, amelyeken a burkolaton fluoreszkáló felfestéssel jelzik az autósoknak az aktuális sebességhatárt.

A fluoreszkáló vonalakat egy optikai trükknél is eredményesen használják, ami éjjel-nappal egyaránt hatásos. Bizonyos távolságonként a menetirányra merőleges vonalakat festenek fel. Ezek távolsága egymástól egy ideig azonos, majd elkezdik csökkenteni. Az egymást egyre gyorsabban követő vonalak a sofőrökben azt az érzést keltik, mintha gyorsulna alattuk az autó és a tapasztalatok szerint hamarabb vesznek vissza a gázból, mintha a sebességmérőre pillantanának.

Szintén kiváló sebességcsökkentőnek bizonyultak a burkolatba épített rezgető csíkok. Ezeket úgy alakítják ki, hogy amikor a jármű egy bizonyos sebességnél gyorsabban halad át rajtuk, rezgést idéznek elő, ami az autóban is érezhető. Így figyelmeztetik a sofőröket, hogy csökkentsék sebességüket. És minél nagyobb a sebességtúllépés, annál irritálóbb a rezgés.

Léteznek a világban már olyan mozgó fekvőrendőrök is, amelyek csak akkor emelkednek ki kissé a burkolat síkjából, ha egy autó a megengedettnél gyorsabban közelít feléjük.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.17. szerda, 18:00
Navracsics Tibor
közigazgatási és területfejlesztési miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×