eur:
396.84
usd:
355.48
bux:
74510.83
2024. szeptember 28. szombat Vencel
Nyitókép: Unsplash.com

Autós gyereküléseket vettek górcső alá, több termék is elvérzett a teszten

A Tudatos Vásárlók Egyesülete legfrissebb terméktesztje kapcsán Dénes Júlia, a szervezet munkatársa kiemelte: a biztonság mellett a könnyű használhatóság és a gyerekek kényelme is fontos szempont a megfelelő termék kiválasztásakor.

Az autós gyerekülések használata kötelező, hiszen a 150 centiméternél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve utazhat autóval. Elsősorban mégse azért használjuk, mert jogszabály írja elő, hanem azért, hogy valóban megvédje a gyerekeket egy esetleges autóbaleset következményeitől. Hogy erre melyik gyerekülés alkalmas, a Tudatos Vásárlók Egyesülete kereste a választ.

A hazai piacon is kapható termékek közül 143 autós gyerekülést tesztelt az egyesület nemzetközi fogyasztói szervezetekkel együttműködve. Vizsgálták a termékeket biztonsági szempontból frontális és oldalirányú ütközés esetén. Továbbá, hogy mennyire könnyen használhatók, milyen kényelmesek és tartalmaznak-e egészségre káros vegyi anyagokat a gyerekek bőrével érintkező, s így a szervezetükbe könnyen bejutó részeken. Összesen 23 márka (ABC Design, Avionaut, Avova, BeSafe, Britax Römer, Bugaboo, Casualplay, Chicco, Cybex, FreeOn, Graco, Inglesina, Jané, Joie, Kinderkraft, Lionelo, Maxi-Cosi, Nuna, PegPerego, Recaro, Renolux, Silver Cross, Stokke) különböző kategóriájú termékeit tesztelték, melyek között találunk minden korosztálynak való típust, újszülött kortól 12 éves korig.

Mint közölték, a gyerekülések biztonsági szempontoknak való megfelelése számított bele legnagyobb arányban a végső értékelésbe. Az eredmények azt mutatták, hogy

léteznek olyan gyerekülések, amelyek teljesen elbuktak ezeken a teszteken,

ami érthetetlen, hiszen ez volna ezeknek az üléseknek az elsődleges funkciója. Ilyen értelemben megkérdőjelezhető például a Kinderkraft Comfort Up 9-36 kg gyerekülés létjogosultsága, mely utolsó helyen végzett 0 ponttal, mivel oldalirányú ütközésnél nem biztosította a tesztbábú fejének védelmét. Fontos megjegyezni, hogy az alkalmazott töréstesztek szigorúbb kritériumokat (nagyobb sebesség, nagyobb erőhatás) támasztottak az ülésekkel szemben, mint a forgalomba kerüléshez szükséges szabványok. Így fordulhat elő, hogy az említett típus is évek óta megvásárolható. A másik gyerekülés, amelyik a tesztelt biztonsági szempontok miatt megbukott a teszten, a Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist 0-18 kg. Támasztólába ugyanis frontális ütközésnél nem bírta a terhelést. Kiszakadt az Isofix rögzítésből, és az ülés elszabadult – derül ki a terméktesztből.

A biztonsági szemponton túl vizsgálták azt is, hogy tartalmaznak-e ezek a termékek olyan vegyi anyagokat a gyerekek bőrével érintkező részeken, amelyek a szervezetükbe jutva különböző, az egészségükre káros folyamatokat indíthatnak el. Kiderült, hogy akadnak ilyenek. Népszerű márkák egyes termékei is tartalmaztak határérték felett például naftalint. A naftalin a legegyszerűbb molekula a policiklusos aromás szénhidogének csoportjában (PAH-ok), melyek egy része bizonyított karcinogén, mutagén és teratogén hatású, köztük a naftalin is feltételezett rákkeltő. Ma festékek, műanyagok, gyógyszerek gyártásában alkalmazzák. Megengedett felső határértéke 1.0 mg/kg.

Természetesen a könnyű használhatóság és a gyerekek kényelme is fontos szempont ezért e szerint is értékelték a tesztelt gyereküléseket. Az egyesület mégis azt ajánlja, ne e szempontok mentén kezdjük a válogatást az üzletben.

Előbb bizonyosodjunk meg a termékek biztonságos voltáról törésteszt, és káros vegyi anyag tartalom szempontjából. A választást nehezíti, hogy olyan hibák is előfordulnak a gyártás során, melyek ugyan nem érintik a gyerekek biztonságos utazását az autóban, annál inkább azon kívül. A Britax Römer például most tavasszal hívta vissza BABY-SAFE 5Z és BABY-SAFE 5Z2 típusú, 2023. október 21. előtt gyártott üléseit, mivel azok hordozó fogantyúja leválhat. Márpedig ha leválik, a kezünkben marad, az ülés pedig gyerekestül leesik.

Az autós gyerekülések egyáltalán nem olcsó termékek. A tesztelt darabok átlagára 31 000 forint és 300 000 forint között mozgott. Az első 5 helyen a Cybex, a Nuna, a Maxi Cosi és a Bugaboo márkák egy-egy terméke végzett, melyek átlagára 150 000 és 212 000 forint között mozog. Az említett márkák közül kettőnek is végzett terméke egyúttal a lista végén is, mert biztonsági vagy káros vegyi anyag tartalom szempontjából nem kapott jó értékelést. S ezek még csak nem is a márkák olcsóbb termékei. Mivel a gyermekeink 12 éves koráig 2-3 gyerekülést is el fogunk fogyasztani, hiszen mindig a magasságához és súlyához igazodó méretet kell használnunk, legalább valóban minden szempontból kielégítő darabot válasszunk, hogy a lehető legnagyobb biztonságban tudhassuk őket – emelik ki. Ebben segít a termékteszt, ahol a vizsgált szempontok alapján láthatjuk melyik termék miben teljesített jól vagy rosszul.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vasárnap Ausztria választ: a Szabadságpárt visszatérhet a csúcsra

Vasárnap Ausztria választ: a Szabadságpárt visszatérhet a csúcsra

Épp hogy csak túljutott Ausztria a rendkívüli károkat okozó áradások nehezén, az ország a hét végén újabb, ezúttal politikai megméretés előtt áll. Több mint 6,3 millióan járulhatnak a szavazóurnák elé, hogy újabb öt évre új parlamentet, illetve új kormányt válasszanak.

Hajdu János: a TEK megpróbál lépést tartani az informatikai robbanással

A terrorelhárítás fejlődését bemutató kiállítás nyílt a Rendőrmúzeumban, az áprilisig megtekinthető tárlat a XX. század elejétől kezdődően bemutatja az összes fontos, Magyarországon történt merényletet, terrorcselekményt – mondta az InfoRádióban a Terrorelhárítási Központ főigazgatója. Hajdu János rendőr altábornagy szerint Európában és a világban is számos helyen nagyra becsülik a TEK tevékenységét, és arról is beszélt, milyen új kihívásokkal kell szembenéznie a jövőben a központnak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.30. hétfő, 18:00
Kövér László
az Országgyűlés elnöke
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×