A 2022/2023-as tanévben az Oktatási Hivatal a tanulók teljesítménymérésénél áttért a digitális kompetenciamérésre, hogy negyediktől a tizenegyedik évfolyamig legyen olyan felmérés, amely megmutatja, milyen alapkészségekkel rendelkeznek a diákok szövegértésből, matematikából, természettudományból és idegen nyelvből. A Pedagógusok Szakszervezete a napokban értesült arról, hogy az Oktatási Hivatal a 2023 májusában tartott digitális mérésből a negyedik és ötödik osztályosok eredményét nem hozza nyilvánosságra.
Totyik Tamás, a PSZ elnöke szerint ez több problémát is felvet. "Az egyik az, hogy az oktatásirányítás a digitális mérésekkel az egyes pedagógusok hozzáadott értékét tudják mérni, és ezt a teljesítményértékelésben is figyelembe veszik, de akkor itt hogy fogják figyelembe venni, amikor nem tudnak valid mérést végrehajtani egyes évfolyamokon?" – magyarázta az elnök, és azt is elmondta, hogy a másik gondjuk ezzel, hogy a felmérések miatt sok óra elmaradt, rengeteg pénzt is beleöltek, és így ez mind felesleges volt.
A PSZ elnöke szerint Európában példaértékű ez a kompetenciamérés, ezért is sajnálja, hogy mindezt rosszul valósították meg.
Indoklás
Az Oktatási Hivatal az InfoRádiónak küldött közleményében azt írja, hogy az alkalmazott teszteket finomították a 2023-2024-es mérések során ahhoz, hogy lehetőség legyen az eredmények közös képességskálán való visszajelzésére, amely lehetővé teszi az évfolyamok közötti összehasonlítást, mivel a 2022-2023-as kísérleti mérés esetén ezt nem lehetett teljes körűen megtenni, így a 2023-as mérés eredményei ezen a két évfolyamon nem kerülnek nyilvánosságra.