eur:
397.71
usd:
367.71
bux:
89971.53
2025. március 22. szombat Beáta, Izolda
Close up photograph of damaged wheel - flat tire of an accident vehicle. A car have an accident on a wheel.
Nyitókép: golfcphoto/Getty Images

Ne essen pánikba, de autósként nem árt, ha ezekről tud

Egy átlag autós hétévente kap defektet, de „természetesen” a legrosszabbkor. A Magyar Gumiabroncs Szövetség az alábbi teendőket tanácsolja, ha bekövetkezik a baj.

Ha az abroncsban lévő nyomás nem lassan szivárog, hanem hirtelen csökken, észre fogjuk venni, de meg tudjuk oldani a helyzetet – hívja fel a figyelmet a Magyar Gumiabroncs Szövetség.

Ilyen esetben először is, maradjunk a sávban, két kézzel erősen markolva a kormányt: előfordulhat, hogy az autó félrehúz, de ne ijedjünk meg. Még akkor se essünk pánikba, ha az abroncs szétrobbant, ilyenkor különösen fontos a fokozatosság elvének betartása.

Kapcsoljuk be a vészvillogót, közben csökkentsük a sebességet, de csak finoman, fokozatosan; kerüljük a padlóféket, ehelyett – ha lehetőségünk van rá – hagyjuk inkább kigurulni az autót. Eszünkbe se jusson a kézifékkel megállítani az autót!

Húzódjunk le egy parkolóhelyre, egy vészhelyzeti öbölbe vagy a leállósávba, és álljunk meg.

Tegyük az autót egyes sebességfokozatba, húzzuk be a kéziféket, főutakon tegyük ki az elakadásjelző háromszöget. Ne maradjunk az autóban, és vegyük fel a láthatósági mellényt. Autópályán javasolt nagy távolság tartása a járműtől, természetesen a korlát külső oldalán.

Vegyük elő a javítószettet vagy a pótkereket, illetve hívjunk segítséget – javasolják.

A szövetség szerint egyáltalán nem ritka, hogy az elhasználódott, elhanyagolt gumiabroncsok meghibásodáshoz vezetnek. A német autóklub, az ADAC statisztikái szerint Németországban a defektes gumiabroncsok a negyedik leggyakoribb okai a gépjárművek meghibásodásának. Ez az arány egyébként 1998 óta nem változott, de a helyzet egyáltalán nem rossz;

egy átlag autós 7 évente kap defektet, de „természetesen” a legrosszabbkor.

A jogalkotó az előírt minimális profilmélységgel és figyelmeztető bírságokkal akarja csökkenteni a defektek előfordulásának esélyét, a Magyar Gumiabroncs Szövetség ezúton is felhívja a figyelmet, hogy a defekt előfordulása nem küszöbölhető ki teljesen, ám esélye csökkenthető.

Mint írják, sok európai országgal ellentétben itthon nem kötelező sem a pótkerék, sem a defektcsomag. Ellenben az elsősegély nyújtáshoz használható doboznak ott kell lennie a csomagtartóban. Nem azért, mert megbüntethetnek a hiányáért, hanem azért, mert enélkül nem tudunk elsősegélyt biztosítani. (A 2012. évi C. törvény, valamint az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet alapján akár 5 év börtön is járhat a segítségnyújtás elmulasztásáért, ez ugyanis már bűncselekmény.) – olvasható a HTA oldalán, ahol a defektjavító szett és a mankókerék használatára is részletesen kitérnek, továbbá a defekttűrő abroncsokra is.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.24. hétfő, 18:00
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet vezetője
Závecz Tibor a Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet ügyvezetője
Kiszivároghatott Ukrajna vészforgatókönyve, Trump egyik legfontosabb embere elismerte Oroszország hódításait - Háborús híreink szombaton

Kiszivároghatott Ukrajna vészforgatókönyve, Trump egyik legfontosabb embere elismerte Oroszország hódításait - Háborús híreink szombaton

Az orosz Gazeta beszámolója szerint éppen az egyik legfontosabb kérdésről, az ukrajnai területek elosztásáról zajlanak egyeztetések a háttérben a kelet-európai konfliktus lezárásáért, mind az ukrán, mind az orosz féllel. Nem csillapodott Donald Trump étvágya: újabb feltételeket szabott az ukrán ásványkincs-megállapodásnak. Eközben bizonyító erejű felvételek jelentek meg arról, hogy Ukrajna súlyos csapást mért az oroszországi Engels légibázisra, az orosz stratégiai bombázók állomáshelyére.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×