"Sajnos tökéletes" időjárási körülmények alakultak ki úthibák kialakulásához, illetve meglévők számának növekedéséhez - tudta meg az InfoRádió Pécsi Norberttől, a Magyar Közút szóvivőjétől; intenzíven esett az eső sokáig, éjjel pedig fagy.
Az úthibák folyamatos megszüntetésén a következő napokban és hetekben is folyamatosan dolgoznak a Magyar Közútnál, de télen korlátozottak a lehetőségek, mert ilyentájt a melegaszfalt-keverő üzemek zárva tartanak, márpedig ez az útanyag volna szükséges az utak tartós javításához, így nagyrészt ideiglenes megoldásként hideg aszfalttal tudnak dolgozni, és ezeket a munkákat is csak száraz, 0 fok feletti időben tudják elvégezni, a nagyobb forgalmútól a kisebb forgalmú utakig haladva az országos hálózaton.
Egyébként ha olyanok az időjárási körülmények, a hideg aszfalt is lehet tartós megoldás, de minden évben várják a tavaszt, amikor kinyithatnak a melegaszfalt-üzemek.
2023-ban három kategóriában végeztek munkálatokat:
- teljes körű felújítások (kopó- és kötőréteg cseréje - 77 út, közel 200 km)
- nagy felületű javítások (kopóréteg cseréje saját géplánccal - 270 km mellékút)
- lokális munkák (kátyúzás).
"Csak kátyúzáshoz idén 125 ezer tonna aszfaltot használtunk fel" - mutatott rá Pécsi Norbert.
Magyarországon körülbelül 180 ezer kilométernyi út van, ebből "csak" 31 ezer kilométernyi tartozik a Magyar Közúthoz:
- a településeket összekötő fő- és mellékutak
- ezen utak településeken átvezető szakaszai
- 200 km gyorsforgalmi út (M0, M51, M43, M2).
Magyarországon több mint 2 ezer kilométernyi gyorsforgalmi út koncessziós társaságok kezelésében van, 140 ezer kilométernyi út ügye pedig a települési önkormányzatoknál gyűlik.
Budapesten belül a Fővárosi Önkormányzat vagy a kerületek kezelnek utakat - tisztázta még.