eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 24. vasárnap Emma
Nyitókép: Pixabay.com

Neubauer Katalin: szükség volt az akár hárommilliárd forintig terjedő bírság bevezetésére

2024. január elsejétől jelentősen emelkedik a fogyasztóvédelmi bírság összege. A fogyasztók széles körének testi épségét vagy egészségét veszélyeztető, vagy a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén a bírság összege kétmillió forinttól hárommilliárd forintig is terjedhet. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség üdvözli a fogyasztók érdekeit védő döntést – mondta az InfoRádiónak a szervezet főtitkára.

December elején megszavazta az Országgyűlés azt a törvénymódosítást, amely többszörösére emeli a kiszabható fogyasztóvédelmi és piacfelügyeleti bírságot. 100 millió forintot meghaladó éves nettó árbevételű cégek esetében az alsó határ 15 ezer forintról egymillió forintra nő, a bírság felső határa a vállalkozás éves nettó árbevételének öt százalékáig, de legfeljebb 650 millió forintig terjedhet. A fogyasztók széles körének testi épségét vagy egészségét sértő vagy veszélyeztető, vagy a fogyasztók széles körének jelentős vagyoni hátrányt okozó jogsértés esetén

a bírság összege kétmillió forinttól hárommilliárd forintig is terjedhet.

A 15 ezer forintos minimum bírság 2008 óta volt érvényben változatlan mértékben.

Neubauer Katalin szerint általában, amikor fogyasztóvédelmi témákról beszélünk, a boltokban gondolkodunk vásárlóként, de azokban eddig is mindig az volt a követendő, hogy a vásárló akármilyen reklamációval is érkezik, elégedetten távozzon, megnyugtató módon rendezzék a panaszát. Ám ma már sokkal többféle eset előfordulhat, nem csak az, hogy egy reklamációval visszatérünk egy boltba. Ide tartozik ugyanis minden termék vagy szolgáltatás, amit igénybe veszünk, legyen az bármilyen mestermunka, szakmunka vagy valamilyen kommunikációs szolgáltatás – mondta a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára.

A mostani változtatással a fogyasztóvédelmi hatóság egy lehetőséget kap arra, hogy a fogyasztók érdekeit minél jobban tudja védeni. Mindeközben

azt tanulniuk kell a fogyasztóknak is, hogy ezekkel a jogaikkal milyen fórumokon, milyen minőségben érdemes és kell élniük.

Azzal kapcsolatban, hogy ki tudják-e fizetni a cégek a magas összegeket, a főtitkár elmondta: jelenleg is érvényben van az, hogy a kisebb vállalkozások először figyelmeztetést kapnak, hogy a jogsértő magatartással hagyjanak föl. Azok a nagy láncok vagy nagy szolgáltatók, amelyek több százmilliárd forintos árbevétellel bírnak éves szinten és esetleg súlyos fogyasztóvédelmi szabálysértést követnek el, a hatóságtól most is jóval magasabb büntetést kaphatnak, de az is arányos az árbevételükkel.

"Ez fogyasztóként hatalmas összegnek tűnő tétel lehet, de ha ilyen fokú jogsértést követ el egy ekkora árbevételű hálózat, akkor bizony sokkal erőteljesebben kell tudnia fellépni a hatóságnak" – mondta Neubauer Katalin.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A hat pszichológiai trükk, amivel a csalók most dolgoznak

A hat pszichológiai trükk, amivel a csalók most dolgoznak

Hiába erősködik mindenki, hogy résen van, az online (és offline) csalás virágzik, és valószínűleg önnél is próbálkoztak nemrég. A körmönfont szélhámosok hat, jól bevált módszert alkalmaznak, és ha valaki nem dől be nekik, próbálkoznak a következő áldozatjelöltnél. Hogyan szűrjük ki őket?
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×