Szeptember a háborús veszélyhelyzetre hivatkozva született meg a „lex akkugyár" néven is ismeretes kormányrendelet, amely lazított a szennyezően és jogszabályellenesen működő üzemekkel szemben alkalmazható szankciós gyakorlaton, lehetővé téve, hogy még ha szabálysértés is áll fenn, büntetés helyett a cég írásban vállalhatja a helyzet megoldását. Viszont egészen addig nem lehet súlyos szankciót kiróni az üzemre, például bezáratni - foglalta össze a hvg.hu
Az igen enyhe új szabályozás széles körben tiltakozást váltott ki; civil szervezetek, környezetvédők tiltakoztak ellene, a Párbeszéd és az LMP pedig kilátásba helyezte, hogy az Alkotmánybírósághoz fordul, mivel vélelmezték, ezzel a „jogsértő akkumulátorgyáraknak biztosítanak büntetlenséget".
Elsőként az Energiaügyi Minisztérium igyekezett eloszlatni a kételyt, és hangsúlyozta:
a szabályozás valójában „félrement", a kormány pedig a már működő kohászati üzemeknek akart kedvezni a kiskaput nyitó rendelettel, másnak nem, főleg az akkugyáraknak.
Ugyanezt erősítette meg Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter is a szeptember 28-i kormányinfón. Jelezte: az új lehetőség csak a működő kohászati üzemekre van szabva, ebből pedig csak egy van idehaza, a dunaújvárosi Dunaferr. Mint azt Gulyás jelezte: „a Dunaferr túlélése a cél, az ott dolgozók megélhetése és munkája, a kormány pedig úgy döntött, hogy meg kell menteni". Véleménye szerint, ha az üzem bezár, 150 milliárd forintba kerülne az újraindítása, így ha két héten belül meg tudják szüntetni a fennálló szabálysértéseket, és erről kötnek egy szerződést, az helyesebb, mintha bezárnák, mert akkor "soha nem fog újraindulni".
Gulyás Gergely szintén megígérte a Kormányinfón, hogy a pontosság ás a félreértések tisztázása érdekében ő is kiad egy rendeletet. Ez október 10-én jelent meg a Hivatalos Értesítőben„a környezetvédelmi hatósági szerződés megkötésének feltételeiről és eljárásrendjéről” szóló, 5/2023. számú miniszteri utasításként, azonban annak ellenére, hogy
valóban egyértelműen kizárja az akkugyárakat, nem szűkíti a kört a megígértek szerint a működő kohászati üzemekre, azaz a Dunaferre.
Az utasítás így fogalmaz: „Az utasítás tárgyi hatálya nem terjed ki a területi környezetvédelmi hatóságnak az akkumulátorgyártással összefüggő bármely tevékenységet folytató engedélyessel, valamint az akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó hulladék gyűjtési, előkezelési és hasznosítási tevékenységet folytató engedélyessel megkötendő hatósági szerződésére.”
A szövegben nem szerepel sem a kohászati üzem, sem a Dunaferr, így az értelmező pontosítást követően az akkumulátorgyárakon kívül minden más szektorra alkalmazható a megengedő szabályozás.