A jelenlegi jogszabályok alapján 2024-től az e-matricák (idő alapú útdíj) árait az előző évi augusztusi fogyasztói árakhoz viszonyítva határozzák meg, melyeket pénteken hozott nyilvánosságra a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ezen árakat figyelembe véve átlagosan 16,4 százalékos drágulás várható a jövő évtől – közölte a Portfolio.
A személyautók (D1) esetében az éves matrica 57 260 forintba, míg a megyei 6 600 forintba kerülhet majd.
A kisteherautóknál, mikrobuszoknál, lakóautóknál (D2) az éves matricáért 81 280 forintot, a megyeiért 13 330 forintot kell fizetni.
A Portfolio számításai szerint így alakulhatnak az autópálya-matrica díjak 2024-től:
10 napos | Havi | Éves | Megyei | |
D1M | 3 200 Ft | 5 180 Ft | 57 260 Ft | 6 660 Ft |
D1 | 6 400 Ft | 10 360 Ft | 57 260 Ft | 6 660 Ft |
D2 | 9 310 Ft | 14 670 Ft | 81 280 Ft | 13 330 Ft |
U | 6 400 Ft | 10 360 Ft | 57 260 Ft | 6 660 Ft |
A lap emlékeztet, hogy az e-matricák közül jövőre kikerül a B2 kategória, vagyis a buszoké, ugyanis azok jövőre már a HU-GO rendszerben fizetnek, mint a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépkocsik.
Az Infostart is beszámolt róla, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium augusztus végén bejelentette, hogy kibővítik a díjköteles útszakaszok listáját. A hatásvizsgálatban úgy számolt a tárca, hogy évente 150,7 milliárd forint pluszbevétel keletkezhet a módosítással.
A tervek szerint a következő útszakaszok is fizetőssé válnak 2024-től:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz;
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig;
- az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott);
- az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között;
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig;
- az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Karácsony Gergely szerint gyakorlatilag hídvámot vezetnek be akkor, ha a kormány a teljes M0-st fizetőssé teszi, mert így az autóút fővárosi hídjai is fizetősek lesznek. A főpolgármester úgy véli: ezután több tízezer budapesti csak a főváros belsőbb részein tudna autópálya-matrica nélkül átkelni a Dunán, ami még nagyobb dugókhoz vezetne.
Karácsony Gergely tájékoztatása szerint az M0-s hídjain a becslések szerint naponta 16 700 utazás történik a városon belül.