eur:
408.11
usd:
374.98
bux:
0
2024. november 5. kedd Imre
Young driving instructor grading his female student on a driving test, using a checklist. Close-up.
Nyitókép: urbazon/Getty Images

Hoffmann Csaba: kiszűrhetők a nárcisztikus autóvezetők, ne kapjanak jogosítványt

Pszichológusi vizsgálathoz kötné a jogosítványszerzést az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezete. Hoffmann Csaba alelnök az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta: közös munkacsoportot hoznak létre a közlekedési minisztériummal a KRESZ felülvizsgálatáról. A műsorban a kormány azon tervéről is szó esett, hogy a középiskolába és szakképzőbe járó diákok számára ingyenes legyen a B kategóriás jogosítvány megszerzése.

Lázár János szerint a jogosítványhoz kötött elméleti és gyakorlati tudás, valamint a pszichológiai alkalmasság is felülvizsgálatra szorul, mert a balesetek 60 százalékát a rossz járművezetői döntések okozzák.

Az Autósiskolák Vezetőinek Országos Szervezetének (AVOSZ) alelnöke az InfoRádió Aréna című műsorában „abszolút” egyetértett a közlekedési miniszter diagnózisával. Hoffmann Csaba emlékeztetett: legutóbb 1979-ben került sor nagy KRESZ-módosításra, azóta viszont óriási változások történtek – például megnőtt a forgalom és az autók mérete, átalakultak az úthálózatok –, ezért nagyon időszerű lenne aktualizálni. Kitért arra is, hogy támogatandónak tartják, hogy az új KRESZ-szabályozást közlekedéspszichológussal egyeztetve hozzák létre. "Meg is keresett már bennünket a minisztérium, kollégáim voltak is bent egyeztetés céljából, és ígéretet kaptunk, hogy egy munkacsoport összeállításával segíthetjük a jogszabályhozók munkáját, aminek nagyon örülünk” – fogalmazott.

Hoffmann Csaba szerint egy pszichológus például ki tudná szűrni az olyan nárcisztikus alakokat, akik „mindenek felett állónak” érezve magukat – egy dugó esetén – simán elszáguldanak a leállósávban a nagy teljesítményű autóikkal a türelmesen várakozók mellett. Szerinte az ilyen sofőröket nem szabadna forgalomba engedni.

Megítélése alapján egy pszichológus képes lenne olyan esettanulmányokat, esetleg viselkedési normákat leírni a KRESZ-szabályozásban, amit felhasználva az autósiskolák oktatói taníthatnák, hogyan nem szabad viselkedni. „Hogy ne húzd rá a kormányt, ne akard megmutatni, ne menj el, mert abból biztos baleset fog kialakulni” – mondta az AVOSZ alelnöke, aki szerint a balesetek nagyobb százalékát nem is az ittas vezetők okozzák, amit amúgy nagyon helytelenít, hanem a „ferde személyiségű” emberek.

A szakember viccesen egyetértett azzal, hogy

vélhetően kevesebb munkájuk maradna, ha a B kategóriás jogosítványhoz egy közepesen szigorú pszichológiai alkalmassági vizsgát vezetnének be,

mert annak köszönhetően nagy számban – szerinte akár 30 százalékkal is – lecsökkenne a tanulóik száma. „Az a baj, hogy mindenki siet, türelmetlen.” Olyannyira, hogy gyakorta megesik, hogy oktatás közben is rájuk dudálnak, ami akár el is veheti a kedvét a tanulónak a vezetéstől – hívta fel a figyelmet.

Hoffmann Csaba az InfoRádió Aréna című műsorában arról is beszélt, hogy szerinte a jogosítvány a fizetésekhez mérten nem kerül többe, mint évtizedekkel ezelőtt. Jelenleg egy B kategóriás jogosítvány Magyarországon 372 800 forintba kerül, ami sok pénz, de a hetvenes-nyolcvanas években is egy erős havi-másfél havi fizetés volt ennek az ára – mutatott rá –, tehát

arányaiban nem lett drágább, miközben a jogosítvány megszerzésével egy egész életre szóló mobilitást, sőt, voltaképp egy szakmát is kap a tanuló,

hiszen így például egy csomagküldő szolgálathoz is elmehet dolgozni. Tehát ár-érték arányban a mai napig nem drága a jogosítvány megszerzése Magyarországon, pláne nem európai összehasonlításban, hiszen Németországban ennek legalább a duplája, 2000 ezer euró körül mozog, és egy vezetési óra is körülbelül 50 euróba kerül – emelte ki.

A B kategóriás jogosítvány ingyenességével kapcsolatban – ha tényleg elfogadják ezt a változtatást a középiskolások és a szakképző iskolások számára –, azt mondta, biztosan lesz egy dömping, lelkesedés, hogy a szülők azt mondják, hogy „fiam, menj el, használjuk ki a lehetőséget”, amit – a törvény bejelentésétől a hatályba lépéséig – egy visszaesés fog megelőzni. Azt valószínűsíti, hogy több 17 évest fognak tudni becsábítani az autósiskolák, ami kicsit visszafiatalíthatja a jelentkezők átlagéletkorát, ami most jellemzően 24–26. Árfelhajtó hatása szerinte viszont biztosan nem lesz, tehát emiatt nem fog megdrágulni a jogosítvány, de olcsóbb sem lesz – ha csak nem lesz valami „oltári” változás, például üzemanyagár-robbanás.

Ami elgondolkodtató lehet, hogy ami ingyen van, annak nincs értéke

– jegyezte meg. „Tehát lehet, hogy belekapnak, elkezdik, aztán szépen eltűnnek a tanulók, ami egyébként most is jellemző.”

Címlapról ajánljuk
Felrobbanhat a héten a német kormánykoalíció: az FDP elnöke szerint így nem mehet tovább

Felrobbanhat a héten a német kormánykoalíció: az FDP elnöke szerint így nem mehet tovább

Az már egyáltalán nem számít rendkívülinek, hogy hétről hétre csökken a hárompárti német kormánykoalíció támogatottsága, és az Olaf Scholz kancellár vezette, a szociáldemokrata SPD-ből, a Zöldek Pártjából és a szabad demokrata FDP-ből álló koalíció felbomlása kevesebb mint egy évvel a jövő őszi parlamenti választások előtt szinte állandóan napirenden van. Ráadásul nem az ellenzék kényszeríti erre a kormányt, hanem Christian Lindner pénzügyminiszter.

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×