Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 14. vasárnap Szilárda
Kikötött hatalmas szállodahajók a Duna budai oldalán. MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán  *************************** Kedves Felhasználó!
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán

Ismét életveszélyes fordulókat hajtanak végre a szállodahajók a Margit hídnál

A rendőrség is tud a szabálytalanságokról, de a bírságnak nincs nagy visszatartó ereje.

Bár a Hableány-baleset után új hajózási szabályokat vezettek be a budapesti Duna-szakaszon, ennek ellenére az esti órákban a szállodahajók sétahajóként közlekednek a Dunán, és a Margit hídnál, ahol a katasztrófa történt, fordulnak meg, miközben az tilos – írja az rtl.hu.

Miután 2019 májusában a Viking Sigyn szállodahajó letarolta a Hableány sétahajót a Margit híd közelében, többször szigorították a hajózási szabályokat. Először jobbra tartási kötelezettséget írtak elő, illetve meghatározták, hogy a Margit-sziget esetében hegymenetben a bal partot, lefelé pedig a jobb partot kell használni. Később több korlátozást bevezettek a 80 méternél nagyobb hajókra. Többek között meghatározták, hogy menetiránytól függően milyen irányban fordulhatnak meg, a szárnyashajók kivételével megtiltották a fordulást az összes hajónak az Erzsébet híd és a Szabadság híd közötti szakaszon, de ami a cikkünk szempontjából a legfontosabb:

a 80 méternél nagyobb hajóknak megtiltották a megfordulást a Rákóczi híd és az Árpád híd közötti szakaszon este 18 és 24 óra között,

ezzel védve a kisebb sétahajókat.

A portál információi szerint ezt a szabályt nem tartják be a szállodahajók. A vízi rendőrök több alkalommal is intézkedtek a szabálysértés miatt. Ilyen esetben helyszíni bírságot szabtak ki, vagy szabálysértési eljárást kezdeményeztek. A helyszíni bírság 5-50 ezer forintig, a pénzbírság 5-150 ezer forint között volt – közölte a rendőrség. A 80 méternél hosszabb hajók elektronikus hajóhelyzet-meghatározó és adatközlő készülékkel rendelkeznek, így az őrsön elhelyezett munkaállomáson is ellenőrzik a szabályok betartását.

Azt egyébként semmi nem tiltja, hogy a szállodahajók sétahajóként is „üzemeljenek”, csupán a szabályokat kellene betartaniuk. Az is tény azonban, hogy Budapest turizmusában a szállodahajókkal érkező látogatók meghatározó szerepet töltenek be.

A fővárosi önkormányzat szerint a Dunán a legtöbb kikötés Bécsben történik, de népszerű város Budapest is: egy turisztikai szempontból átlagosnak tekinthető évben hozzávetőlegesen 3200-3500 kikötéssel és közel 420-450 ezer utassal.

A szállodahajók tevékenységével panaszok jellemzően két szempontból merülnek fel. Egyrészt településképi és városhasználati szempontból érkezik visszajelzés arról, hogy a szállodahajók egy része kitakarja a dunai panorámát és akadályozzák a lakosság lejutását a vízhez, másrészt a lakosok a zajra és a forgalmi terhelésre is panaszkodnak.

Képünk illusztráció.

Címlapról ajánljuk
Egy kis csendes-óceáni sziget az orosz árnyékflotta legújabb bázisa

Egy kis csendes-óceáni sziget az orosz árnyékflotta legújabb bázisa

A távoli Cook-szigeteken, egy pizzéria mellett működik a világ egyik leggyorsabban fejlődő hajózási nyilvántartó irodája. A hírek szerint nem véletlenül szárnyal épp itt ez a vállalkozás: nyilvánosságra került, mennyiért és hogyan kerülhetnek ide akár orosz és iráni, de észak-koreai tankerek is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 13. 13:44
×
×
×
×