Infostart.hu
eur:
399.62
usd:
341.85
bux:
99921.45
2025. július 12. szombat Dalma, Izabella
Portrait of grey wolf in the forest
Nyitókép: Getty Images/ AB Photography

Budapest környékén kóborol a magányos svájci farkas

A magyar főváros térségében kóborol az a magányos farkas, amely Svájcból vándorolt el egészen Magyarországig. A hozzávetőleg két esztendős fiatal hím nem veszélyes az emberre. Egyetlen esetben maradhat meg itt. Szemethy László professzort kérdeztük.

A 26 farkasfalkát megfigyelő Gruppe Wolf Schweiz természetvédelmi csoport egy hónapja jelentette be a Facebookon, hogy egy vélhetően 2021-ben született, korábban jeladóval ellátott hím farkas az Alsó Rajna-völgytől 700 kilométert megtéve Magyarországig vándorolt.

Az M237 kódszámú állat jelenleg a főváros térségében, a dél-budai agglomerációban van - nyilatkozta a Duna-Ipoly Nemzeti Park kommunikációs referense a Sokszínű vidék című portálnak. Kálmán Gergely hozzátette, a természetvédelmi őrszolgálat készenlétben van, és ha kimarad a jeladás, akkor óvatos keresést indít.

A szakemberek arra számítanak, hogy az állat hamarosan továbbmegy. Már eddig is hosszú utat tett meg, de nem ő a rekorder, mondta az InfoRádióban Szemethy László professzor, a Pécsi Tudományegyetem Biológiai Intézetének egyetemi tanára.

"Egy Észak-Dániában megtalált farkas valahonnan Szászországból indult el, tehát egészen Délkelet-Németországból. Ott a lengyel-cseh határ mentén él egy kis farkaspopuláció, és az az egyed ott született, ott vannak a nagyon közeli rokonai. Végig gyalogolta egész Németországot és Dániát, ami 1700 kilométernél is hosszabb út, míg végül elhullott Észak-Dániába."

Annak is megvan az oka, hogy egyedül van a nálunk kóborló állat, tette hozzá a szakértő. A farkas egy falkaállat, de itt nem olyan falkában él, mint amilyen 15-20 főseket az amerikai Yellowstone Nemzeti Parkban készített filmekben látni. Nálunk Európában tipikus a család, vagyis amikor egy hím, egy nőstény és az ő kölykeik, esetleg egy kicsit nagyobbacska kölykeik vannak együtt. Nálunk tehát a nagy falkák nem tudnak kialakulni. Ennek az a következménye, hogy amikor egy kölyökfarkas fölcseperedik, el kell mennie otthonról. Elsősorban a fiatal hímek indulnak el és keresnek maguknak egy nőstényt, akivel aztán családot tudnak alapítani. Ehhez ráadásul megfelelő hely is kell, olyan, ahol a területtulajdonosok nem verik meg.

"Ezek az állatok nem tervszerűen mennek valahova, hanem elindulnak. Ha megijednek, akkor egy éjszaka alatt futnak néhány 10, vagy akár 200 kilométert is egy irányban, mert teljesen bizonytalanok, nem ismerik a területet, nagyon óvatosak, nagyon kell tartózkodniuk minden veszélytől, tehát nagyon-nagyon kiszámíthatatlan a mozgásuk" - mondta Szemethy László.

A Duna-Ipoly Nemzeti Park arra kéri a kirándulókat, hogy tartsák be a természetjárás alapvető szabályait. Aggódni nem kell, mert a farkas nagyon óvatos állat, fél az embertől és Európában még soha nem támadt rá. A farkas egyébként fokozottan védett állat, amelynek nemhogy az indokolatlan elpusztítása, de még a szándékos megzavarása is büntetendő.

A szakértők szerint az állat akkor marad Magyarországon, ha eljut a Bükkig és ott befogadja egy falka, amelyben családot alapíthat.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
E-pénztárgép: nem is egy, hanem két nagy dobásra is készül a kormány

E-pénztárgép: nem is egy, hanem két nagy dobásra is készül a kormány

Július elsejétől már működik az e-pénztárgép, amellyel élhet minden vállalkozás, amelynek a nevén okostelefon van. 2026. szeptember elsejétől minden magyar vállalkozónak kötelező lesz nyugtát adni, köztük a szépségiparban dolgozó vagy az ingatlanügyletekkel foglalkozó vállalkozásoknak is – mondta Gerlaki Bence, a Nemzetgazdasági Minisztérium adóügyekért, fogyasztóvédelemért és kereskedelemért felelős államtitkára.

Szikkadt a magyar föld, de nagyon nem jó, hogy így esett le a sok eső

Hétfőn heves viharokkal érkezett meg a hidegfront, ami végre csapadékot is hozott. Az eső minden cseppje számít, ugyanis az ország 95 százalékán súlyos vagy nagyfokú aszály van – hangsúlyozta az InfoRádió GeoTrendek című műsorában Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.07.14. hétfő, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
A Xiaomi megcsinálta, amit az Apple akart, csak sokkal jobban

A Xiaomi megcsinálta, amit az Apple akart, csak sokkal jobban

A technológiai óriások régóta kísérleteznek azzal, hogy az elektronikai ipar után meghódítsák az autóipart is. Az elektromos járművek gyors térnyerése, a belső égésű motoros autókhoz képesti relatíve alacsonyabb technológiai belépési küszöb, és az autók egyre szoftverközpontúbbá válása a nagy tech cégek számára is vonzó célponttá tette az iparágat. Az Apple közel egy évtizedet töltött a Project Titan fejlesztésével, de 2024 elején végleg leállította a projektet. Ezzel szemben a Xiaomi mindössze három év alatt megtervezte, kifejlesztette és piacra dobta első saját járművét, a Xiaomi SU7-et, ami hamar a világ egyik legkeresettebb elektromos autójává vált. Megnéztük, hogy sikerült véghez vinnie a kínai cégnek azt, amibe az Apple bicskája beletört.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×