"Február 20-án megkapta a munkaterületet a kivitelező. Március 3-tól kezdődik az ideiglenes forgalmi rend kialakítása, és várhatóan március 6-tól indul el az érdemi munka. Addig a közlekedők még nem érzékelik a változásokat, a kivitelező felkészül, a felüljáró környékén készítenek elő munkálatokat" – mondta el az InfoRádiónak Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke a népligeti felüljáróról.
A felmérés ahhoz szükséges, hogy lássák, milyen állapotban van a felüljáró. A munkálat kezelője a Budapest Közút. Balogh Samu szerint a rendelkezésre álló információk szerint
minden közlekedő biztonságosan mehet a felüljárón.
A felüljáró jövőjének meghatározásához ugyanakkor szükséges egy nagyobb vizsgálat, ahol két hossztartó gerendát bontanak ki belőle, elszállítják, és egy laboratóriumban tesztelik. Ott derül ki, hogy milyen teherbíró képességei vannak. Ebből határozható meg a felüljáró jövője, és hogy van-e lehetőség felújításra, állagmegóvása, vagy a szerkezet már nem képes elviselni a terhelést.
Mint korábban arról az Infostarton beszámoltunk, a Nyugati téri felüljáró lebontása is tervben volt, az állam azonban azóta visszavonta a támogatást, és nem veszi igénybe ezt az uniós forrást.
"Ez nagyon szomorú, nemcsak a budapestiek, hanem az agglomerációban élők számára, hiszen sok tízezer ember használja, akiknek ez segített volna" – mondta Balogh Samu.
A felüljáró sorsáról még a projekttől függetlenül hozott döntést a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa a volt főpolgármester, Tarlós István idején. Ekkor határozott arról a főváros és a kormány, hogy nem javasolja a felüljáró megtartását. Tehát abban egyetértés van a kormány részéről, hogy
hosszú távon a Nyugati téri felüljáró helyett a villamosvonalat kéne visszaépíteni,
ezt kívánja elkezdeni tervezni a főváros a következő években.
A Flórián téren is évekkel ezelőtt szóba került a felüljáró felújítása. Ennek kapcsán Balogh Samu azt mondta, számos felüljáró vár felújításra, éves szinten legalább tízmilliárd forint hiányzik a büdzséből, amivel csak szinten lehetne tartani a fővárosi felüljárókat és hidakat.
Úgy véli, "a főváros kivéreztetése" eddig nem látott mértékeket öltött, így ezek az állapotok leromlanak. Ahelyett, hogy rendszeres karbantartással állagmegóvó felújítással fel lehetne újítani ezeket a műtárgyakat, nagyobb és költségesebb felújításokra lesz szükség később. A kormányzati politika miatt a nagyon költséges beruházások nem tudnak időben elkészülni.
Balogh Samu hangsúlyozta: a baleset elkerülése érdekében minden olyan eshetőséget kizár a Magyar Közút, hogy abból veszélyhelyzet álljon elő.
A népligeti felüljáró esetében már évek óta vannak olyan forgalom- és súlykorlátozások, amik érintik a felüljáró szerkezetét.
"Ez történik akkor, amikor a kormány nem biztosítja ezeket a forrásokat a főváros számára" – mondta Balogh Samu.
Megjegyezte: érdemes megnézni, hogy a népligeti felüljáró környékén kétoldalt egy-egy stadion áll, melyek beruházási költségéből legalább hússzor fel lehetett volna újítani a népligeti felüljárót. Mint mondta, a Budapest Közút csak akkor ad forgalomhasználati engedélyt mindent felüljáróra és hídra, ha az biztonsággal használható.