eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Digital car speedometer on the black background
Nyitókép: antikainen/Getty Images

Megdöbbentő számadatok a magyarországi kilométeróra-visszatekerésről

Magyarországon a használt személyautók 14 százalékában lehet tekert az óra, de büntetőeljárás tavaly mindössze 39 esetben indult.

Összesen 19 489 703 lekérdezést indítottak a különféle gépjárművek futásteljesítményének ellenőrzésére az érdeklődők a Jármű Szolgáltatási Platformon (JSZP) 2022-ben – tudta meg a vezess.hu a Belügyminisztériumtól kikért adatokból. A 2019-es indulástól múlt év végéig 64 258 313-ig jutott a lekérdezések száma.

„Az ügyfelektől érkezett jelzések alapján a járműnyilvántartás érintett adatai a rendelkezésre álló iratok alapján minden esetben felülvizsgálatra kerülnek” – válaszolta a tárca. Évente 200-250 ilyen jellegű bejelentés érkezik a minisztériumba, ez a 20 millió lekérdezéshez és ahhoz képest is minimális, amennyire jellemzőnek gondolja az átlag magyar használtautó-vásárló az óratekerés jelenségét idehaza.

Ha a rendőrségi adatokat nézzük, mintha minden rendben lenne, ugyanis a „rendőri eljárásban regisztrált gépjármű kilométer-számláló műszer által jelzett érték meghamisítása bűncselekmények száma” mindössze 39 volt tavaly, miközben csak személyautóból 830 ezer darab cserélt gazdát idehaza 2022-ben.

Vádemelésig mindössze egyetlen ügy jutott tavaly.

„Az az általános tapasztalat, hogy a nyilvántartás adatai megfelelnek a bejegyzések alapjául szolgáló okiratoknak, így azok javítása nem szükséges. Ezért is fontos, hogy az ügyfelek az adásvételi, illetve üzembentartói szerződések megkötése során, az adatok kitöltésekor a lehető legnagyobb körültekintéssel járjanak el, különös figyelmet fordítva kilométeróra-adatokra, mivel a közlekedési igazgatási hatóság az eljárása során ezen okiratok alapján jegyzi be az adatokat a nyilvántartásba” – válaszolta a Belügyminisztérium.

A hasznaltauto.hu oldalon a tavaly feladott mintegy egymillió apróhirdetés közül a futásteljesítményt is megadó nagy többségnél 178 878 kilométer volt az átlag, életkor szerint pedig 12,7 év. Megnőtt a magasabb futásteljesítményt is kiíró tulajdonosok száma, viszont az átlag nem emelkedett: az elmúlt hat évben folyamatosan 178 és 182 ezer kilométer között mozog a hirdetésekben az átlagos futásteljesítmény.

A tavaly meghirdetett személyautók közül a legtöbbnek 190 és 200 ezer kilométer közötti adatot mutatott az órája,

de továbbra is kiemelkedik a 90 és 100 ezres futásteljesítményt mutató hasáb is.

Egy nemzetközi felmérés is azt támasztja alá, hogy Magyarországon változatlanul magas lehet az óratekerések száma. Átfogó kutatásban vizsgálta a carVertical autótörténeti platform, hogy az egyes országokban mekkora az arány, a cég 2021-től csaknem 900 ezer autótörténet-ellenőrzés adatait vizsgálta át, kutatásuk szerint a visszatekerés továbbra is elterjedt visszaélési mód számos államban. Az adatok alapján Lettországban a leggyakoribb a futásteljesítmény manipulálása, ott az ellenőrzött járművek több mint 24 százalékának változtatták meg az óraállását. Magyarországon a használt személyautók 14 százalékában lehet tekert az óra. Ez több százezer járművet jelenthet.

Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Váratlan fordulat az építőiparban: a külföldi munkaerő már nem jön Magyarországra

Váratlan fordulat az építőiparban: a külföldi munkaerő már nem jön Magyarországra

Jelentős kihívásokkal néz szembe az utóbbi években a hazai építőipar, így talán soha nem volt még akkora jelentősége a technológiai újításoknak, mint manapság. Hol tartunk most az építőipari ciklusban? Elértük már a mélypontot vagy továbbra is lefelé tartunk? Mire számíthatunk a következő években az iparág és a technológiai újítások terén? Többek között ezekről kérdeztük Ézsiás Miklóst, a zsaluzatokkal, állványzatokkal és mérnöki szolgáltatásokkal foglalkozó PERI Magyarország ügyvezető igazgatóját.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×