A Déli Körvasút vágánybővítési munkálatai miatt, a munkálatok előkészítésének részeként majdnem ezer fát vágnának ki a XI. kerületben. A beruházást a V-Híd hajthatja végre, nettó 338 milliárd forintért.
Újbuda önkormányzata két civil szervezettel fordult a bírósághoz az ügyben. A DK-s polgármester, László Imre egy online videóban adta hírül az eredményt, miszerint
a Fővárosi Törvényszék elsőfokú, azonnali jogvédelmet elrendelő végzése meggátolta a fakivágásokat.
Elmondása szerint ezzel egyelőre elérték, hogy ne induljon el egy "irdatlan méretű, tömeges fakivágásokkal járó természetpusztítás" a Hamzsabégi út mentén.
Mint mondta, ez a vonal a kínai hitelből épülő Budapest–Belgrád vasútvonal teljes teherforgalmát vezetné keresztül Újbuda sűrűn lakott központi részén, a Rákóczi-hídtól a Kelenföldi pályaudvarig, illetve a bővítés után óránként 6 tehervonat csörtetne keresztül a kerületen.
A jogi harcnak egyelőre nincs vége, mert a kormányhivatal fellebbezhet a Kúriához – hívta fel a figyelmet a polgármester, aki kijelentette, nem fogják feladni a küzdelmet.
Válaszolt az RTL megkeresésére a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium: "a kormány továbbra is nemzetgazdasági szempontból kulcsfontosságú fejlesztésként tekint a Déli Körvasút projektre, így minden fórumon – akár egy per, akár a László Imre kerületi polgármesterrel folytatott egyeztetés során – azért küzdünk, hogy ez a gazdaságélénkítő beruházás megvalósulhasson". Arról nem nyilatkoztak, hogy a bírósági döntéssel veszett-e el a projekthez kért brüsszeli pénz.
A napokban az is kiderült, hogy
bár a Nyugati pályaudvar környékének fejlesztésére vonatkozó uniós támogatási szerződést az állam felbontotta, a Déli Körvasút fejlesztése szerepel a kormányzati tervekben.
Korábban Lázár János az RTL riportja szerint egy régebbi egyeztetésen azt mondta, 2023. január 22-ig kell a kormánynak az uniós forrás összetételét fixálnia és rendeznie. "Ha nem lesznek jogerős dokumentumaink a beruházás hatósági oldalán, akkor európai uniós forrásból nem fogjuk tudni megvalósítani a beruházást." Hozzátette, több százmilliárd forintot bukhat az állam, mert ezt az uniós kasszát már lezárták. Emiatt a felelősség az ellenzéket terhelné.
Újbuda korábban közölte, hogy nem a személyforgalomban betöltött funkció fejlesztését kívánja megakadályozni
jelen vasúti hálózaton, hanem az alternatív V0 vasútvonalra (budapesti elkerülő vasútvonal, az M0 megfelelője vonatoknak) helyezné a teherforgalmat. Ezért támadta meg a beruházás novemberben megadott környezetvédelmi engedélyét.
Tóth Sándor Péter, az egyik perelő civil szervezet, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért Egyesület alelnöke pedig arról beszélt, hogy a zöldterület méretét szeretnék megőrizni, és azt akarják elérni, hogy a vasúti sínek közelében lévő ingatlanok ne sérüljenek az építkezés és a forgalom bővülése miatt. Az alelnök szerint amellett, hogy időt nyertek, a beruházó is jó lehetőséget kapott arra, hogy átgondolja a koncepciót, és a V0 vasútvonal fényében újratervezve megoldja a Déli Körvasút építését vágánybővítés nélkül.