Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
Yellow taxi cabs waiting for a passenger in Budapest
Nyitókép: Ocskaymark/Getty Images

Új szabályok jönnek a taxizásban, jelentős szigorítás várható

Engedélyezték a járművek magasabb életkorát, viszont szigorodik az engedélykiadás és az ellenőrzés is.

Tizenhárom évben állapította meg a kormány a személytaxi vagy személygépkocsis személyszállító engedélykivonattal rendelkező személygépkocsik maximális életkorát. Az életkort a forgalmi engedélybe bejegyzett első nyilvántartásba vétel időpontjától számítják – írja a vg.hu.

A taxisok régi követelése volt az autók engedélyezett életkorának megemelése, igaz, ők eredetileg 15 éves limitet szerettek volna elérni. A kérdés most azért volt sürgető, mert a jogszabály csak az év végéig adott mentességet a taxiknál a legfeljebb 10 éves életkor alól a járványhelyzet miatt.

A könnyítés azokra a taxisokra vonatkozik, akik január elsején hatályos tevékenységi engedéllyel, valamint az általuk üzemben tartott személygépkocsira hatályos engedélykivonattal rendelkeznek és a forgalmi engedély alapján 2017. január 1. előtt vették a járművet első alkalommal nyilvántartásba.

Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM) közlekedési államtitkára a Facebook-oldalán arról ír, hogy több ponton is megérett a változtatásra a taxizás szabályozása, ezért volt szükség a módosításokra. Azt is kiemeli az autók korhatárának emelésének, hogy a 2017 óta forgalomba helyezett, tehát ma 6 évnél fiatalabb autók esetében marad a 10 éves szabály.

Emellett megteremtik a jogszabályi feltételeit, hogy a taxiszolgáltatók bekapcsolódhassanak a közösségi közlekedési közszolgáltatásba, így például iránytaxik minden félnek előnyös működtetésével vagy üzemzavarok idején a taxik bevonásával a vonatpótlásba vagy tervezett csatlakozó menetrend szerinti iránytaxik megrendelésével. Ilyen szolgáltatásokat a jövőben az országos közlekedésszervező rendelhet meg, elsőre nyilván kísérleti jelleggel.

Ezenkívül szigorítjuk a taxis engedélyek kiadását, és a jövőben próbautazás nélkül is lehetővé válik a jogellenesen működő, szabálytalan taxisok büntetése. A jelenlegi szabályozás több okból is kijátszhatónak bizonyult az elmúlt években.

Szigorítják a taxis fuvarszervezők és diszpécserszolgálatok működésének feltételeit: az eddigi szabályok szerint csak egyszer, az induláskor kellett bizonyítaniuk, hogy megfelelnek a szabályoknak, és időkorlát nélkül kapták meg az engedélyüket. Ezentúl maximum öt évre kaphatnak engedélyt.

Címlapról ajánljuk
Túlélte az első vihart az örökös válságország

Túlélte az első vihart az örökös válságország

Argentína 2025-ben átfogó gazdaságpolitikai irányváltást hajtott végre: Javier Milei elnök a korábbi államközpontú modellről egy piacalapú rendszerre helyezte át a gazdaság intézményeit. Az intézkedésekkel az elnök a fiskális fegyelem megteremtését, a tartósan magas infláció letörését és a tőke- és árfolyamkorlátok fokozatos feloldását célozta. Ahogy egy ilyen mértékű reform esetén az várható volt, az évet nagy sikerek és kudarcok váltakozása jellemezte, a viszonylagos stabilitást pedig csak az Egyesült Államok politikai és pénzügyi támogatása és Milei október végi választási győzelme hozta el.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×