eur:
396.52
usd:
370.97
bux:
0
2024. június 28. péntek Irén, Levente
Nyitókép: Pixabay

Nagy port kavart a főváros több területére érkező 30-as sebességkorlátozás

Terézváros polgármestere nem várta meg, amíg elkészül a főváros egészére érvényes forgalomkorlátozási koncepció, és bejelentette, hogy 30 kilométeres sebességkorlátozást vezetnek be. Ez a VI. kerület összes olyan utcájára vonatkozik, ahol nem közlekedik BKK-járat. A döntést Erzsébetváros polgármestere és a Magyar Autóklub bírálja. Megszólalt a Levegő Munkacsoport is.

Terézváros momentumos polgármestere, a környezetszennyezés csökkentésével és a balesetek megelőzésével indokolta a 30 km/órás sebesség korlátozás bevezetését. Soproni Tamás az InfoRádiónak úgy nyilatkozott, hogy a kis utcákban lakók közül sokan panaszkodnak a zaj, a gázt taposó sofőrök miatt. Emellett a kerületben rengeteg az iskola és az óvoda is, amelyek környékén biztonságosabbá tehető a közlekedés, ha csökken az autók sebessége.

A terézvárosi polgármester azt is közölte, hogy a sebességkorlátozás bevezetésével egyidőben a kerületben a jobbkezes kereszteződéseket kiemeltté alakítják a szabályok betartása érdekében. Kifejtette még, hogy az autók leginkább gyorsításkor szennyezik a levegőt, így a lassabb tempó a légszennyezést is mérsékli majd.

Ellenben a Magyar Autóklub nem ért egyet a döntéssel, mert szerintük utcánként kellett volna megvizsgálni, hogy hol van szükség ilyen szigorításra. A szervezet jogi képviselője, Kovács Kázmér ügyvéd szerint vannak olyan helyek, ahol éppen a kisebb sebesség a balesetveszélyes.

Bírálta a terézvárosi kollégája bejelentését az erzsébetvárosi polgármester is. Niedermüller Péter azt mondta a Népszavának, hogy a VI. a VII. és a VIII. kerület összehangoltan, egyszerre akarta bevezetni a sebességkorlátozást. A DK-s politikus szerint a momentumos Soproni Tamás a bejelentéssel "kissé előreszaladt".

A Népszava egyébként azt is megírta, hogy a Budapesti Közlekedési Központnál már készül egy átfogó forgalomcsillapítási koncepció, amely a BKV-járatok által használt utakon 50, a mellékutcákban 30, a lakó-pihenő övezetekben pedig 20 kilométeres sebességkorlátozást vezetne be, 2023-tól.

Az ügyben megszólalt a Levegő Munkacsoport nevű környezetvédő szervezet is. Vargha Márton, közlekedési téma felelős azt mondta az InfoRádiónak, hogy ők már régóta szorgalmazzák a 30 km/órás sebesség határ előírását a lakott területeken.

"Az autósok két kereszteződés között előbb gyorsítanak, hogy elérjék a megengedett 50 km/órás sebességet, majd a fékre lépnek a következő keresztutca előtt. Ez az állandó gyorsítás, lassítás nemcsak üzemanyagpazarló, hanem növeli a levegő szennyezettségét is. Viszont 30 km/órás sebesség korlátozás esetén mindez jelentős mértékben csökkenne."

A szervezet egy általános 30-as sebességkorlátozást vezetne be és a kivételeket jelölné tábla – azokat az útszakaszokat, ahol ennél gyorsabban lehetne menni. Mint mondta, az ENSZ indított már erre egy világszintű petíciót, és az Európai Unióban is dolgoznak azon, hogy városokban 30 km/órára csökkenjen a járművek megnegedett legnagyobb sbessége. Mint mondta, Grazban már a múlt században bevezették az általános 30 km/órás sebességet, a legújabb példa pedig Brüsszel, ahol 2021. január 1-je óta az általános sebesség már ennyi és csak a gyűjtőutak képeznek ez alól kivételt.

Vargha Márton azt is felülvizsgálná, hogy indokolt-e a városokban a 70km/órás sebesség engedélyezése. A nem lakott területeken ezt meg lehet szerinte tenni, de például a Váci út városi szakaszain vagy a Budaörsi út egy jelentős részén túlzásnak tartja.

A Levegő Munkacsoport nem ért egyet a Magyar Autóklub utcánkénti felülvizsgálati javaslatával. A szervezet szerint az lenne az ideális, hogy ha mindenütt, egységesen 30km/óra lenne a maximális sebesség, mert ha egyes utcákban eltérnek ettől, akkor az eltérő szabályokra való figyelés elvonhatja az autósok figyelmét a vezetéstől, ami szerinte kifejezetten balesetveszéles.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
A tagországok vezetői Ursula von der Leyen mandátumának meghosszabbítását javasolják

A tagországok vezetői Ursula von der Leyen mandátumának meghosszabbítását javasolják

Az Európai Tanács élére António Costa volt portugál miniszterelnököt választották meg. Kaja Kallas észt miniszterelnököt pedig az EU külügyi és biztonságpolitikai főképviselője lesz.

A jelenlegi információk alapján nincs magyar áldozata a szlovákiai balesetnek

A jelenlegi információk alapján nincs magyar áldozata vagy sérültje a csütörtöki szlovákiai vonatbalesetnek – közölte Paczolay Máté, a külgazdasági és külügyminisztérium szóvivője. A dél-szlovákiai Érsekújvárhoz közeli vasúti átkelőnél tegnap délután autóbusszal ütközött össze egy Prágából Budapestre tartó gyorsvonat, a balesetben a legfrissebb információk szerint hét ember meghalt, öten pedig megsebesültek – közölte a szlovák mentőszolgálat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.06.28. péntek, 18:00
Magyarics Tamás
külpolitikai szakértő, az Eötvös Loránd Tudományegyetem emeritus professzora
Alulmaradt Joe Biden az elnökjelölti vitán, megy a találgatás a lecseréléséről

Alulmaradt Joe Biden az elnökjelölti vitán, megy a találgatás a lecseréléséről

Magyar idő szerint péntek hajnalban rendezték az idei amerikai elnökválasztási kampány első vitáját, amelyen a republikánus Donald Trump a tőle vártnál összeszedettebbnek bizonyult, bár a túlzásokkal operáló exelnök a tényekkel továbbra is hadilábon állt. Eközben a hivatalban lévő demokratának, Joe Bidennek nem igazán sikerült dinamikus és energikus teljesítményt nyújtania. A moderátorok kérdéseit gyakran figyelmen kívül hagyó, személyes támadásokkal tarkított csörte után több amerikai médium is arról ír, hogy a Demokrata Párton eluralkodott a pánik a 81 éves elnök szereplése miatt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×