A napokban indított kommunikációs kampány apropóján csütörtökön sajtótájékoztatót tartottak az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) és az Adevinta Hungary képviselői.
Drámaian megnőtt az adathalász kísérletek száma is, ugyanis a koronavírus-járvány következtében tranzakciószámban és értékben is hatalmas mértékben bővült e-kereskedelem "feldobta a labdát" a csalóknak. Elsősorban tapasztalatlanabb, kevésbé gyanakvó vagy "kezdő" online vásárlókat céloznak, de egy figyelmetlenségből is könnyen lehet gond.
Mint kedden az online tájékoztatón Palocsay Géza, a Jófogás és a Használtautó.hu portált üzemeltető Adevinta Hungary ügyvezető igazgatója emlékeztetett,
- 2020 márciusától 2021 márciusáig több mint ötezer, adathalászatra létrehozott oldalt azonosított csak a Kaspersky, amelyek ezek meglátogatásától mintegy egymillió embert védett meg csak ebben az időszakban.
- Szinte havonta lehet a sajtóból értesülni arról, hogy akár egy nagy e-kereskedelmi szereplő szolgáltatásával vagy márkájával, akár a közművek nevében bűnözők megpróbálnak visszaélni a felhasználók személyes és pénzügyi adataival.
- A Magyar Nemzeti Bank összefoglalója szerint 2021 harmadik negyedévében a határon belül az adathalászattal okozott kár meghaladta a 120 millió forintot, míg a határokon túl nyúló az 500 millió forintot.
- Az elmúlt két hónapban a Nemzeti Adó- és Vámhivatal oldalát is kétszer érte támadás, de több pénzintézet oldalát is folyamatosan támadják, hogy megszerezzék a felhasználói adatokat.
- Csak a Jófogás oldalán januárban több mint 200 olyan esetet azonosítottak, amikor az oldalaikról kívülre csalva próbálták meg a felhasználóik adatait megszerezni. Hozzátette: ugyanazt a technikát alkalmazták, mint amikor elektronikus levelekben keresik meg a felhasználókat bankok vagy közműszolgáltatók nevében.
Az Adevinta Hungary az esetek elszaporodottsága miatt összefogást kezdeményezett annak érdekében, hogy megfelelő jogi szabályozást érjenek el az adathalász-kísérletekkel szemben - mondta az ügyvezető, ismertetve, hogy ehhez több mint húsz meghatározó online kereskedelmi márka is csatlakozott, köztük kereskedő, szállásközvetítő, futárszolgálat is.
Oláh-Paulon László, az ORFK bűnmegelőzési osztályának vezetője ismertette: minden évben február második keddje a biztonságos internet napja, ennek apropóján indították el a kampányt.
Figyelmeztetett: a felhasználók fordítsanak időt a biztonságukra, vagyis
- ne rutinból vásároljanak, hanem figyeljék, hogy kinek és milyen felületen adják meg az adataikat!
- nézzék meg, milyen módon jelentkeznek be az online felületekre, és ha az eltér a megszokottól, forduljanak a szolgáltatóhoz, a kereskedőhöz, és semmiképp se adják ki felelőtlenül a személyes vagy banki adataikat, a bankkártyájuk adatait, PIN-kódját!
Mint a rendőr alezredes elmondta, a neten könnyű elrejteni nyomokat, előzményeket, történéseket, ezért komoly erőket kell megmozgatniuk a nyomozásokhoz.
Látják a rendőrségi munka során is azokat a réseket, amelyeket jogszabályváltozással kellene befoltozni. A közös munka elkezdődött. Erről Palocsay Géza azt mondta, a vonatkozó jogszabályban két paragrafust is módosítanának és kiegészítenének. Részleteket egyelőre nem árultak el, de a cél, hogy az Országgyűlés őszi ülésszakára összeálljon egy mindenki által elfogadott javaslatcsomag.