Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Man on pedestrian crossing in autumn, in danger of being hit by car
Nyitókép: PinkBadger/Getty Images

A fővárosi közlekedés drasztikus átalakítását követelik civilek

Évente ötvenen halnak meg Budapest útjain és csaknem ezren szenvednek súlyos sérülést a jelenlegi közlekedési rendszer miatt, emiatt petícióban követelnek azonnali változtatást.

Miután már január 7-én bekövetkezett az idei első halálos közlekedési baleset Budapesten, a Levegő Munkacsoport – a Cargonomia, a Járókelő Egyesület, a Kávézz a helyszínelővel, a Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub, a Sétáló Budapest, a Város és Mobilitás Intézet és a Velo Budapest támogatásával – petíciót indított a „közúti rendszerváltásért”. Megelégelték, hogy évente ötvenen halnak meg Budapest útjain és csaknem ezren szenvednek súlyos sérülést a jelenlegi közlekedési rendszer miatt.

A Fürjes Balázs államtitkárnak és Karácsony Gergely főpolgármesternek címzett petíció felhívja a figyelmet arra, hogy a jelenlegi rendszer miatt a budapesti lakosok aggódva engedik gyermekeiket az utcákra és a kerékpáros közlekedés lehetősége a veszélyek miatt sokszor fel sem merül, miközben több száz lóerős autók büntetlenül közlekedhetnek aránytalanul gyorsan és balesetveszélyesen.

A civil szervezetek négy pontban fogalmazták meg követeléseiket, melyekkel sokkal biztonságosabbá lehetne tenni a budapesti közlekedési rendszert:

  1. Kezdeményezzék a vonatkozó jogszabályok módosítását úgy, hogy az aktív közlekedési módok elsőbbséget élvezzenek. (Például a közlekedési szabálysértési eljárás bírságának megállapításánál a jármű tömegét és értékét is vegyék figyelembe.)
  2. Kezdeményezzék, hogy Brüsszel, Graz, Párizs és számos más európai város mintájára Budapesten is 30 km/óra általános sebességkorlátozás kerüljön bevezetésre.
  3. Kezdeményezzék a főútvonalak mielőbbi forgalomcsillapítását (ezek egy részére, például a Kossuth Lajos utcáéra és a Rákóczi útéra már tervek is készültek).
  4. Alakítsanak ki összefüggő, kerülőktől mentes, gépjárműforgalomtól szeparált kerékpárforgalmi hálózatot.

Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke az InfoRádiónak azt mondta, általános sebességcsökkentésre és a főútvonalak forgalomcsillapítására lenne szükség. "A közös kiállással az a célunk, hogy csökkenjen a súlyos és halálos balesetek száma, ezt a szeretnénk megváltoztatni és erre indítottunk egy petíciót" – tette hozzá.

Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnöke szerint a KRESZ szabályait úgy kellene módosítani, hogy ne a gépjárművek gyors haladása, hanem a közúti biztonság legyen az elsődleges. Szerinte erre számos lehetőség van, az Európa más városaiban már bevált sebességkorlátozás, forgalomcsökkentési lépések, illetve az alternatív közlekedési módok előnyben részesítése.

"Ne a gépjárművek lehető leggyorsabb és legakadálytalanabb haladása legyen az elsődleges cél, hanem a biztonság, illetve sokkal határozottabban szerepeljenek a kerékpáros, gyalogos és más fenntartható közlekedési szempontok" – mondta, hozzátéve, hogy a közterületek felújításakor arra kellene ügyelni, hogy ne az legyen a fő szempont, hogy minél akadálytalanabb legyen az autóforgalom.

Biczók Péter közlekedésmérnök, várostervező, a Város és Mobilitási Intézet ügyvezetője kiemelte, hogy az elmúlt évtizedek rossz városvezetői és mérnöki szemlélete vezetett oda, hogy a gyalogosok veszélyben érezhetik magukat az autók közelében. Szerinte az autósok is áldozatai a mostani rendszernek, mert magas költséggel kell közlekedniük, ráadásul az autó nem is gyorsabb.

"Nagyon sok gépjárművet tartunk és egyre inkább függünk a gépjárművektől. Kialakul egy ördögi kör, amit látunk az utóbbi 20-30 évben Budapesten, ráadásul egyre inkább költözünk ki a zöldnek hitt agglomerációba, ahol viszont még inkább függők leszünk a gépjárműtől" – mondta Biczók Péter, és hozzátette, teljesen új szemléletre lenne szükség ahhoz, hogy a hatékonyabb és egészségesebb közlekedési formák teret kapjanak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Vinkó József: én is megdöbbentem, milyen titkokat, rejtett történeteket mutatnak Budapest egyes gasztrohelyei

Nagyon is létezik gasztroturizmus – mondta Vinkó József, a Magyar Konyha magazin főszerkesztője az InfoRádió Aréna című műsorában, és felhívta a figyelmet újonnan összeállított gasztroséta helyekre. Beszélt arról is, hogy a hozzánk látogató külföldiek hetven százaléka milyen ételt keres, és hogy leáldozik-e a fine dining csillaga. Megtudhattuk tőle azt is, miért „házasítják” a japán és a perui konyhát.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Budapest így kerüli meg a kormányt a nemzetközi színtéren

Bár a diplomácia hagyományosan elsősorban nemzetállami feladatként jelenik meg, az utóbbi évtizedekben számos más szereplő – például civil szervezetek, vállalatok, multinacionális intézmények, valamint települési és területi önkormányzatok – is aktívan részt vesz a nemzetközi kapcsolatok alakításában. Az önkormányzatok így saját nemzetközi hálózataik révén bővítik mozgásterüket, tanulnak egymástól, átveszik egymás bevált gyakorlatait, és cserélnek közpolitikai modelleket. Az önkormányzati, vagy más néven szubnacionális diplomácia azt jelenti, hogy a nemzeti kormányok alatti közigazgatási egységek közvetlenül létesítenek és ápolnak külföldi partnerkapcsolatokat. Budapest esetében is az figyelhető meg, hogy az elmúlt években egyre határozottabban lép fel önálló, saját útját járó szereplőként a nemzetközi porondon.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 7. 08:35
×
×
×
×