Miután már január 7-én bekövetkezett az idei első halálos közlekedési baleset Budapesten, a Levegő Munkacsoport – a Cargonomia, a Járókelő Egyesület, a Kávézz a helyszínelővel, a Közlekedő Tömeg, a Magyar Közlekedési Klub, a Sétáló Budapest, a Város és Mobilitás Intézet és a Velo Budapest támogatásával – petíciót indított a „közúti rendszerváltásért”. Megelégelték, hogy évente ötvenen halnak meg Budapest útjain és csaknem ezren szenvednek súlyos sérülést a jelenlegi közlekedési rendszer miatt.
A Fürjes Balázs államtitkárnak és Karácsony Gergely főpolgármesternek címzett petíció felhívja a figyelmet arra, hogy a jelenlegi rendszer miatt a budapesti lakosok aggódva engedik gyermekeiket az utcákra és a kerékpáros közlekedés lehetősége a veszélyek miatt sokszor fel sem merül, miközben több száz lóerős autók büntetlenül közlekedhetnek aránytalanul gyorsan és balesetveszélyesen.
A civil szervezetek négy pontban fogalmazták meg követeléseiket, melyekkel sokkal biztonságosabbá lehetne tenni a budapesti közlekedési rendszert:
- Kezdeményezzék a vonatkozó jogszabályok módosítását úgy, hogy az aktív közlekedési módok elsőbbséget élvezzenek. (Például a közlekedési szabálysértési eljárás bírságának megállapításánál a jármű tömegét és értékét is vegyék figyelembe.)
- Kezdeményezzék, hogy Brüsszel, Graz, Párizs és számos más európai város mintájára Budapesten is 30 km/óra általános sebességkorlátozás kerüljön bevezetésre.
- Kezdeményezzék a főútvonalak mielőbbi forgalomcsillapítását (ezek egy részére, például a Kossuth Lajos utcáéra és a Rákóczi útéra már tervek is készültek).
- Alakítsanak ki összefüggő, kerülőktől mentes, gépjárműforgalomtól szeparált kerékpárforgalmi hálózatot.
Lukács András a Levegő Munkacsoport elnöke az InfoRádiónak azt mondta, általános sebességcsökkentésre és a főútvonalak forgalomcsillapítására lenne szükség. "A közös kiállással az a célunk, hogy csökkenjen a súlyos és halálos balesetek száma, ezt a szeretnénk megváltoztatni és erre indítottunk egy petíciót" – tette hozzá.
Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület elnöke szerint a KRESZ szabályait úgy kellene módosítani, hogy ne a gépjárművek gyors haladása, hanem a közúti biztonság legyen az elsődleges. Szerinte erre számos lehetőség van, az Európa más városaiban már bevált sebességkorlátozás, forgalomcsökkentési lépések, illetve az alternatív közlekedési módok előnyben részesítése.
"Ne a gépjárművek lehető leggyorsabb és legakadálytalanabb haladása legyen az elsődleges cél, hanem a biztonság, illetve sokkal határozottabban szerepeljenek a kerékpáros, gyalogos és más fenntartható közlekedési szempontok" – mondta, hozzátéve, hogy a közterületek felújításakor arra kellene ügyelni, hogy ne az legyen a fő szempont, hogy minél akadálytalanabb legyen az autóforgalom.
Biczók Péter közlekedésmérnök, várostervező, a Város és Mobilitási Intézet ügyvezetője kiemelte, hogy az elmúlt évtizedek rossz városvezetői és mérnöki szemlélete vezetett oda, hogy a gyalogosok veszélyben érezhetik magukat az autók közelében. Szerinte az autósok is áldozatai a mostani rendszernek, mert magas költséggel kell közlekedniük, ráadásul az autó nem is gyorsabb.
"Nagyon sok gépjárművet tartunk és egyre inkább függünk a gépjárművektől. Kialakul egy ördögi kör, amit látunk az utóbbi 20-30 évben Budapesten, ráadásul egyre inkább költözünk ki a zöldnek hitt agglomerációba, ahol viszont még inkább függők leszünk a gépjárműtől" – mondta Biczók Péter, és hozzátette, teljesen új szemléletre lenne szükség ahhoz, hogy a hatékonyabb és egészségesebb közlekedési formák teret kapjanak.