eur:
392.35
usd:
362.4
bux:
72132.83
2024. július 5. péntek Emese, Sarolta
Budapest, 2020. június 24. Egy eldobott bérelhető roller Budapesten az Erzsébet Körúton. MTVA/Bizományosi: Turbéky Eszter
Nyitókép: MTVA/Bizományosi: Turbéky Eszter

Tiltás helyett szabályozással számolná fel a rollerkáoszt Budapest

Szerdán a Fővárosi Közgyűlés elé kerül a főváros és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) által a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott együttműködési megállapodás, amely lefekteti a rollerkáosz megszüntetéséhez szükséges önkormányzati szabályozás kereteit Budapesten. A tervezet elfogadása után a főváros és a kerületek által megalkotott szabályozás életbe lépésével a szolgáltatók kiszámíthatóbb, világos szabályozási környezetben működhetnek, a lakosság a főváros és a kerületek pedig rendezettebb köztereket nyernek. Az első mikroMobilitási Pontok 2022 első felében jelenhetnek meg.

Más nagyvárosokhoz hasonlóan Budapesten is mindennaposak a közlekedéssel, parkolással, közterület-használattal kapcsolatos kihívások. Ezek egy jelentős része ahhoz a körülbelül 7 ezer megosztott rollerhez és körülbelül 2 ezer megosztott kerékpárhoz kapcsolódik, amelyek naponta segítik a fővárosban élők közlekedését. Az eszközök használata, parkoltatása jelenleg sajnos szabályozatlan, ezért sok esetben rendetlenséget, közlekedési nehézségeket okoznak Budapest utcáin – fogalmaz közleményében a BKK.

Mint azt kiemelik, a Fővárosi Önkormányzatnak és a Budapesti Közlekedési Központnak eltökélt célja, hogy rendezettebbé váljon a városkép. Mindezt úgy elérve, hogy közben a lehető legjobban érvényesüljenek a fenntarthatóság szempontjai a közlekedésben, bárki számára elérhető lehetőségeket biztosítva az egyéni autóhasználat helyett. Ebben komoly szerepe van a megosztott mikromobilitási módoknak önmagukban, vagy a közösségi közlekedéssel kombinálva. A megosztott szolgáltatások a saját eszközök használatát is népszerűsítik azzal, hogy lehetőséget teremtenek a városi kerékpározás és rollerezés kipróbálására – teszik hozzá.

Mit jelent az, hogy mikromobilitás és miért fontos?

Mikromobilitásnak nevezzük azoknak a közlekedési eszközöknek a használatát, amelyek a hagyományos városi közlekedési rendszereket kiegészítik. Közös jellemzőjük, hogy csendesek, kis helyet foglalnak, kicsi a súlyuk, maximális sebességük – amely jellemzően 25 km/óra – pedig illeszkedik a városi közlekedéshez. Ilyen jármű például a kerékpár és a roller, illetve ezek elektromos rásegítésű változatai.

Egy sűrűn beépített, jelentős lakosságszámmal rendelkező nagyvárosban különösen fontos, hogy elterjedjenek az ilyen eszközök. Ezek a járműtípusok megfelelő közlekedési alternatívát kínálnak a városban közlekedők számára az utazás utolsó kilométereinek megtételéhez, különösen a közösségi közlekedéssel kombinálva. Ennek köszönhetően csökkenhet az autóforgalom és a károsanyag-kibocsátás, nem mellesleg ezek az eszközök gyors eljutást is biztosítanak – hangsúlyozzák.

A megosztott mikromobilitási szolgáltatások további előnye, hogy széles kínálatból választhatunk az aktuális úti célunknak megfelelően, nem kell vásárlással elköteleződni, a parkolás és szerviz gondjai sem a felhasználót terhelik.

Az új szabályozás tervezett részletei

A főváros és a Budapesti Közlekedési Központ a kerületi önkormányzatokkal közösen kidolgozott egy olyan szabályozási javaslatot, amely a lakosság, a szolgáltatók és a kerületek érdekeit egyaránt szolgálja. Ennek a főbb pontjai a következők:

  • A megosztott mikromobilitási eszközöket és járműveket (Pl.: a Mol Bubi, a Donkey Republic kerékpárjait, vagy a BIRD, a TIER és a Lime rollerjeit) csak a kijelölt pontokon szabad majd elhelyezni. A Mol Bubi kerékpárokat egyelőre csak a szokásos gyűjtőállomásokon lehet elérni, de ez a jövőben változhat.
  • A közösségi közlekedési megállóhelyeknél és egyéb sűrűn lakott területeken tervezett mikroMobilitási Pontokat világoszöld burkolati jelek határolják és táblák jelzik.
  • A mikroMobilitási Pontokat magánhasználatú kerékpárok, rollerek parkolására is lehet használni.
  • A szolgáltatók hatósági szerződést köthetnek a közterület-tulajdonos önkormányzatokkal, akiknek díjat fizetnek a közterület-használatért.
  • A piaci szereplők szolgáltatása hosszú távon az eddigiekhez képest szorosabban integrálódni fog a város közösségi közlekedési rendszerébe (Pl.: FUTÁR-ban való megjelenés.).
  • A közterület szűkösségétől függően különböző zónákat alakítanak ki a városban: a belvárosban sűrűbben, a külső kerületekben ritkábban hoznák létre a különböző eszközök parkoltatására alkalmas mikroMobilitási Pontokat. Több mint 500 ilyen helyszín már tervezési fázisban van, ezek közül 2022 első felében körülbelül 100-200 kivitelezése várható.

A sajtóközlemény hozzáteszi, hogy a tervezett szabályozás minden szereplő számára komoly előnyöket jelent a jelenlegi helyzethez képest. Az újszerű megoldás kényelmes hozzáféréssel és rendezett rövid idejű parkolási lehetőséggel ösztönzi a fővárosiakat a kis helyet foglaló, fenntartható közlekedési eszközök használatára. Ennek megvalósításában hatalmasat léphet előre Budapest, ha a Fővárosi Közgyűlés támogatja a BKK javaslatait soron következő ülésén – véli a BKK.

Címlapról ajánljuk
Alaptörvény-ellenes a főpolgármester-választás eredményét megállapító kúriai végzés

Alaptörvény-ellenes a főpolgármester-választás eredményét megállapító kúriai végzés

Az Alkotmánybíróság pénteken hozott határozatában megsemmisítette a főpolgármester-választásról hozott kúriai döntést, így továbbra sem fejeződött be a Karácsony Gergely és Vitézy Dávid közötti versenyfutás Budapest vezetéséért. Az ügyben a Kúriának új eljárást kell lefolytatnia, és új döntést kell hoznia.

Orbán Viktor Moszkvában: „azt akarta megtudni, merre van a békéhez vezető legrövidebb út”

Európának a béke a legfontosabb. A magyar EU-elnökség a következő félévet – az akkor végzendő munkát – békemissziónak tekinti - hangsúlyozta Orbán Viktor kormányfő a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel közös sajtótájékoztatóján pénteken Moszkvában.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.08. hétfő, 18:00
Lakatos Júlia
a Méltányosság Politikaelemző Központ stratégiai igazgatója
Moszkvába érkezett Orbán Viktor, heves reakciókat váltott ki a Putyinnal való találkozó – Háborús híreink pénteken

Moszkvába érkezett Orbán Viktor, heves reakciókat váltott ki a Putyinnal való találkozó – Háborús híreink pénteken

Megérkezett Moszkvába Orbán Viktor, ahol Vlagyimir Putyin orosz elnökkel találkozott, és kamerák előtt váltottak néhány mondatot. Európai uniós tisztviselők és európai állam- és kormányfők részéről heves kritikák érték a magyar kormányfő oroszországi látogatását. Uniós és tagállami vezetők is kiemelték, az EU soros elnökségét betöltő Magyarország vezetője nem az EU-t képviseli a Putyinnal való tárgyalásokon. Több uniós tisztviselő és például Olaf Scholz német kancellár is azt mondta, a magyar kormány nem tájékoztatta őket előre a tervezett útról. Jens Stoltenberg NATO-főtitkár szintén kijelentette, Orbán Viktor nem a NATO-t képviseli, ugyanakkor elmondása szerint a katonai szövetséget előre tájékoztatták az utazás tervéről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×