Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Az ónos eső ráfagyott egy vasúti átkelő lámpájára a XII. kerületben, a Diana utcában 2014. december 1-jén.
Nyitókép: MTI/Marjai János

Feleslegesen lassítják a forgalmat és még sokba is kerülnek

Miért vannak üzemben olyan vasúti átkelők, amelyeknél sosem jön vonat, mert a vonalat nem használják? És mennyibe kerül mindez? Íme a válaszok.

Jó pár, vasúti közlekedésben már nem érintett, de még "működő", vagyis táblával, jelzőfénnyel védett vasúti átkelő van Magyarországon, Budapesten és környékén is többet felsorolt a vezess.hu. Ezek amellett, hogy többnyire ártalmasak az autók futóműveire, még a forgalmat is - indokolatlanul - lassítják. Felvetődik a kérdés, miért léteznek még mindig, és ha már vannak, mennyibe kerül a fenntartásuk? Arra kereste a választ a portál, miért éri meg inkább működtetni a használaton kívüli vasúti átjárókat pár magáncégnek, önkormányzatnak, valamint az államnak, mint felszámolni.

  • Az állami vasút átkelőhelyeit kormányrendeletbe foglalták, és ezért nem szüntetik meg őket akkor sem, ha a vonalon megszűnik a vonatforgalom - írták.
  • A magáncélú vasútvonalak, iparvágányok működtetéséről bárki gondoskodhat, de a vasúti átkelőhely is annak a magántársaságnak a felelőssége, aki a vonalat üzemelteti - ő is szüntethetné meg, de az komoly kiadást jelentene.

A portál emlékeztet, az átkelők elbontása a költségesség mellett időigényes is, főleg az engedélyek miatt. Emiatt a magántulajdonú vasúti pályák és átkelőhelyek sok esetben egyszerűen ott maradnak, hiszen az autók át tudnak menni rajta, a kereszteződés biztosított, a táblák, jelzők működnek - és ennek fenntartási költsége még mindig kevesebb, mint az eltüntetésé.

Mekkora ennek a költsége?

„A fénysorompók működésének havi, negyedéves, féléves és éves ellenőrzéseit a hatóság által jóváhagyott utasítás alapján kell elvégezni. A használaton kívüli és az aktívan működő útátjárók fenntartása ugyanolyan költséggel jár,

nagyságrendileg ötszázezer-egymillió forintba kerül évente”

- írta a portál.

Ezt a magáncégek és az önkormányzat is elvégezheti, elvégeztetheti, vagyis valaki időközönként foglalkozik ezekkel az átkelőhelyekkel és még fizet is a karbantartásáért. Az említett összeg arra megy el évente, hogy a fehér lámpák villogjanak. Ha nem villognak, megjavítják őket és ez így megy évről-évre, vagy mondjuk örökké.

Mivel minden ilyen vasúti átjárót köteles üzemben tartani a tulajdonos, ezért a MÁV és az Innovációs és Technológiai Minisztérium működő vasúti átjáróként tartja nyilván őket, a számuk tehát nem is ismert.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik

A békepárti országjárás Kecskeméten folytatódott szombaton, ahol Orbán Viktor miniszterelnököt Csiszár Jenő kérdezte. Az esemény a jelenlegi világ-és belpolitikai helyzetre, a békepárti álláspont kiemelt szerepére és Magyarország biztonsági érdekeire koncentrált.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Sugárzásveszélyre figyelmeztetnek Csernobilban, puccsot szerveznek Moszkvában - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Sugárzásveszélyre figyelmeztetnek Csernobilban, puccsot szerveznek Moszkvában - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

A Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) friss jelentése szerint megrongálódott a csernobili szarkofág a februári dróntámadást követően, így nem tudja ellátni elsődleges biztosági feladatát, vagyis a sugárzás megakadályozását. Bassár el-Aszad bukott szíriai diktátor egykori hívei szervezkednek Moszkvából, a céljuk, hogy felkeléseket szítsanak az új kormány ellen, és visszaszerezzék elvesztett befolyásukat. Állítólag már 50 ezernél is több harcost számlál a mozgalom. Oroszország tengeri blokáddal válaszolhat az ukrán kikötőkből induló áruszállítmányokra az orosz tartályhajókat ért ukrán dróntámadások után. Ez az akció azonban sok veszélyt rejt: Moszkva pontosan a növekvő veszteségek miatt vonult vissz a Fekete-tengerről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×