„Szerdán aláírtuk a szerződést, a Főmterv Zrt. tervezheti a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megbízásából a Rákospalota-Újpest–Vácrátót–Vác közötti 39 kilométer hosszú vasútvonal teljes körű felújítását és kapacitásbővítő fejlesztését” – írja csütörtök délelőtti Facebook-bejegyezésében Vitézy Dávid.
A tervező feladata a döntéselőkészítő- és megvalósíthatósági tanulmány készítése, a környezetvédelmi engedély megszerzése, emellett az engedélyezési- és a kiviteli terv, továbbá a kapcsolódó tenderdokumentáció elkészítése, a jogerős építési engedélyek beszerzése. A tervezési díj 3,13 milliárd forint, amelyet európai uniós források felhasználásával a kormány biztosított a BFK és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. konzorciuma számára – olvasható.
A veresegyházi vonalon remélt konkrét eredmények:
- Sűrűbb, a városi közlekedés járatsűrűséget idéző, Veresegyháztól, vagy ha a tervezés igazolja, már Őrbottyántól negyedórás járatkövetés, ehhez kétvágányúsítás szakaszosan.
- Ahol a pálya geometriai adottságai megengedik, 100–120 km/óra sebesség.
- Felújított, akadálymentesített megállók, állomások.
- Akadálymentes, biztonságos gyalogos aluljárók (ezek helyszíne lehet: Rákospalota-Újpest, Fót, Ivacs, Veresegyház, Vác-Alsóváros).
- A jelenleginél több P+R autóparkoló, B+R kerékpártároló.
- Rákospalota-Újpest állomás korszerűsítése.
- Különszintű keresztezések a közúttal, ahol indokolt
– sorolja a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, hozzátéve, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiának megfelelően itt is cél a zónázó rendszer bevezetése, Őrbottyántól Budapest felé így minden megállóhelyről és állomásról óránként legalább négy vonat közlekedne, de a külső szakaszon is kettő, amelyek viszont a belső szakaszon már nem állnak meg, így lényegesen csökkenhet a menetidő. Hosszú szakaszokon második vágányt terveznek, emelnék a sebességet, ahol csak lehet, 100 km/órára.
Veresegyházról a jelenlegi félórás vagy még hosszabb menetidő Rákospalota-Újpestig mintegy negyedórával lehet kevesebb, Fóthoz is körülbelül 8 perccel kerülhet közelebb a főváros egész nap a most negyedóra alatt Rákospalotára, félóra alatt a Nyugatiba érő személyvonatokhoz képest.
Vitézy Dávid bejegyzésében arra is emlékeztet, hogy márciusban és áprilisban kérdőíven mérték föl az érdekeltek véleményét, amely keretében összesen 3024 válasz érkezett. A válaszok alapján egyértelműen a vonatközlekedés megbízhatóságán, az utazási idő jelentős csökkentésén és az állomások megközelíthetőségének javításán keresztül érhető el jelentős utasszám-növekedés ezen a vonalon. A válaszadók 80 százaléka már most nagyon elégedett vagy inkább elégedett a Flirtök korszerűségével, kényelmével és felszereltségével:
- 94 százalék támogatja a pálya sűrűbb vonatkövetést lehetővé tevő szakaszos kétvágányúsítását.
- 91 százalék ért egyet a Vácról 30 perces, Veresegyházról 15 perces sűrűségű vonatkövetéssel.
- 91 százalék támogatja a pálya sebességének növelését.
- 91 százalék tartja fontosnak az állomások akadálymentes felújítását.
- 86 százalék pedig azok megközelíthetőségén javítana.
A válaszok alapján a pálya, illetve az állomások és megállóhelyek rendbetétele az elsődleges kívánalma a környéken élőknek.
A veresegyházi vasútvonal fejlesztésével kapcsolatos tovább részletek itt érhetők el.
Vitézy Dávid volt az InfoRádió Aréna című műsorának szerdai vendége, a beszélgetés itt hallgatható visssza.