Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Elektromos roller a milánói Dóm téren 2019. augusztus 16-án. Az észak-olasz nagyváros vezetése korlátozza a közlekedést az elektromos rollerekkel, ameddig a használatukat átfogóan nem szabályozzák.
Nyitókép: MTI/EPA/ANSA/Matteo Bazzi

A Balaton körüli nyugalom miatt újabb korlátozások jöhetnek

A balatoni települések csak kemény feltételek teljesítése esetén hajlandók fogadni a Lime Elektromos Roller Megosztó járműveit, mivel a múlt nyáron tartott főpróba sok problémát vetett fel.

Az elektromos rollereket és a hasonló "emberekkel guruló kütyüket" már számos Balaton körüli település központi területeiről kitiltották az utóbbi években - írja a Balatontipp. Balatonfüreden léptek először, majd következett Tihany és Siófok.

Miközben több balatoni településen tiltják ezeket eszközöket, a szomszédos helyeken arra is van példa, hogy vendégeket csábító szolgáltatásként kínálják. Ebben Vonyarcvashegy jár az élen, ahol a Tourinform iroda gyakorlatilag a teljes palettáját kölcsönzi ezeknek az eszközöknek.

A rollerek ügye ezért is okoz komoly fejtörést sok polgármesternek, mert miközben látják, hogy akár hasznos szolgáltatás lehetne belőle, a jogi tisztázatlanság miatt nehéz kezelni a felmerülő problémákat.

Rollerek ezreivel készülnek

Pedig a döntés rendkívül sürgető, mert az északkeleti régiót tavaly augusztusban rollerjeivel elárasztó Lime Kft. május elejétől több ezer ilyen járművel szeretné beteríteni az összes balatoni települést - fogalmaz a Balatontipp.

Lombár Gábor balatonfenyvesi polgármester, a településeket tömörítő Balatoni Szövetség elnöke ezért arra kérte a tagtelepülések vezetőit, hogy fejtsék ki a véleményüket az ügyben. A téma kezelésére az északi oldal képviseletében megválasztott alelnököt, Hebling Zsoltot kérte fel. Az alsóörsi polgármester már tavaly dokumentálta a rollerezők viselt dolgait.

Hebling Zsolt több kollégája véleményére és a saját tapasztalataira is alapozva nagyon kétarcúnak látja a rollerhasználat megítélését. Mint elmondta, egyik oldalról egy nagyon hasznos, praktikus és környezetbarát szolgáltatás, ami megkönnyítheti a településeken belüli, de akár a települések közötti mozgást is. Ugyanakkor összességében mégis kedvezőtlenek a tapasztalataik a sok konfliktus miatt.

Az egyik ilyen lépten-nyomon tapasztalható probléma volt a járművek összevissza történő lerakása. Ráadásul a szanaszét heverő, más közlekedőket akadályozó rollereket túl ritkán gyűjtötték össze a működtető cég emberei.

Balesetveszély

A másik nagy problémát a balesetveszély jelentette. A keskeny járdán, esetleg nagy lejtőn száguldó rolleresek veszélyeztették a többi közlekedőt, a gyalogosokat, bicikliseket, de akár az autósokat is. Veszélyhelyzetet okozott az is, hogy sokszor gyermekek, vagy éppen erősen ittas személyek használták a rollereket.

Hebling Zsolt tapasztalatai szerint a fentiek miatt a polgármesterek többsége nem nagyon erőltetné ennek a szolgáltatásnak a működését a településén. Legfeljebb olyan szabályozott körülmények között tudnák elfogadni, aminek kereteit közösen alakítanák ki a települések vezetői.

Többek között a gyűjtőpontok meghatározásával rendezni kellene a megfelelő tárolást. Ezekért közterület használati díjat kell kérni. Naponta legalább kétszeri begyűjtést meg kellene követelni a rendszer üzemeltetőjétől azokra a járművekre, amiket mégis rossz helyen hagytak a használók.

A gyalogosokkal közösen használt területeken meg kellene fontolni a sebességkorlátozás bevezetését. Sőt a legkritikusabb helyekről célszerű lenne kitiltani a rollereseket – persze azokat is, akik saját eszközt használnak.

Az üzemeltetőtől el kellene várni, hogy megfelelően kommunikálja a szabályokat a használók felé. Amennyiben a használók kárt okoznának, azért végső soron a szolgáltatónak kellene vállalni a felelősséget. Végül rendszeres rendőrségi ellenőrzésekre is szükség lenne – foglalta össze Hebling Zsolt polgármester a többekkel kialakított álláspontot.

Fontos elvárása a polgármestereknek, hogy az illetékesek jogszabályban tisztázzák, mi is ez az eszköz, és milyen szabályok alapján lehet használni.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Sugárzásveszélyre figyelmeztetnek Csernobilban, puccsot szerveznek Moszkvában - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

Sugárzásveszélyre figyelmeztetnek Csernobilban, puccsot szerveznek Moszkvában - Háborús híreink Ukrajnáról szombaton

A Nemzetközi Atomenergia-ügynökség (NAÜ) friss jelentése szerint megrongálódott a csernobili szarkofág a februári dróntámadást követően, így nem tudja ellátni elsődleges biztosági feladatát, vagyis a sugárzás megakadályozását. Bassár el-Aszad bukott szíriai diktátor egykori hívei szervezkednek Moszkvából, a céljuk, hogy felkeléseket szítsanak az új kormány ellen, és visszaszerezzék elvesztett befolyásukat. Állítólag már 50 ezernél is több harcost számlál a mozgalom. Oroszország tengeri blokáddal válaszolhat az ukrán kikötőkből induló áruszállítmányokra az orosz tartályhajókat ért ukrán dróntámadások után. Ez az akció azonban sok veszélyt rejt: Moszkva pontosan a növekvő veszteségek miatt vonult vissz a Fekete-tengerről.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 6. 14:02
×
×
×
×