eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
Védőmaszkot viselő utasok szállnak le a metróról a Széll Kálmán téri állomáson 2020. április 27-én. Ettől a naptól csak sállal, kendővel vagy maszkkal eltakart arccal szabad felszállni a fővárosi tömegközlekedés járataira, s így lehet csak boltba menni és taxival utazni a koronavírus-járvány terjedésének megakadályozása érdekében. Az intézkedés nem vonatkozik a 6 éven aluli utasokra. A rendelkezés betartásának elősegítése érdekében a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a Főpolgármesteri Hivatal több csomópontban mosható és vasalható textilmaszkot oszt az utazóknak.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Nem maradt titok, mennyire működünk együtt a korlátozó intézkedésekkel

Egy magyar kutatócsoport a három nagy mobilszolgáltatóval közösen dolgozta ki a lakosság mozgását, települési szinten monitorozó módszertant, amely pontos eszközt ad a kormány kezébe, amikor értékelni akarja, hogy az egyes korlátozó intézkedések milyen hatást értek el. A módszer személyazonosításra alkalmatlan, mondta el az InfoRádiónak Szócska Miklós, a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Kar dékánja.

Szócska Miklós és munkatársai az Innovációs és Technológiai Minisztérium által életre hívott járványmodellezéssel foglalkozó munkacsoporton belül az adathasznosítási csapatként tevékenykedik arra a kérdésre keresve a választ, hogy hogyan lehet megítélni a kapcsolatsűrűséget, ami az egyik jó jellemzője a járvány terjedésének. A mobiladatokat monitorozták, miután az kitűnően jellemzi a társadalmi mozgássűrűséget. „Nehéz érzelemmentesen beszélni arról a segítségről, amit a mobilszolgáltatók azonnal megadtak, és a saját kutató erőforrásaikat sem kímélve raktuk össze ezt a módszertant” – fogalmazott az InfoRádiónak a Semmelweis Egyetem Egészségügyi Közszolgálati Kar dékánja.

A monitorozó rendszer a mobilszolgáltatóktól származó mobilcellainformációkat veszi alapul, amit

a kutatócsapat összesített, azonban személyazonosításra alkalmatlan módon kap kézhez,

ami alapján szépen kirajzolódik a lakosság mozgása két helység között, hogy mekkora a mozgássűrűség, ebből következően pedig, hogy mekkora kapcsolatsűrűség áll elő az országban. Tehát azt nézik, hogy a magyarok mennyit mozognak, mennyivel maradnak többen otthon, és hogy a távolságtartási intézkedéseknek milyen hatása van – összegezte Szócska Miklós.

A közszolgálati kar dékánja a kormány szigorító intézkedéseivel kapcsolatban megjegyezte, a koronavírus-járvány első hulláma alkalmával inkább csak mendemonda volt, hogy az emberek megrohanták volna az üdülőhelyeket, ugyanakkor az adatokból kitűnt, hogy bizonyos körzetekben többszörösére nőtt az ott tartózkodók száma, egyértelművé téve, hogy

teret kell engedni a helyi intézkedéseknek, hogy elkerülhetők legyenek a gócpontok kialakulása.

Eközben a harmadik hullám kezdetén, februárban „fáradás” rajzolódott ki, amely során egyre kevesebben maradtak otthon, egyre többen mozogtak, és a gyorsabban terjedő vírus ellen az akkori távolságtartó intézkedések már nem voltak elégségesek. Tehát az emelkedő betegszám mellett ez is egyértelmű jele volt annak, hogy lépni kell újból, tette hozzá.

Bár a távolságtartási intézkedések és a kapcsolat-, a mozgássűrűség monitorozására használt módszertant annak magyarországi alkalmazását követően más európai kutatóintézetek is leírták, de annak rövid időn belüli gyakorlati alkalmazása egyedülálló teljesítmény volt a kutatócsapat és az ipari partnerek részéről.

A legújabb adatokból az is kiderül, miután Szócska Miklós és munkatársai a mai napig is töretlenül kapják a hazai mobilszolgáltatók adatait, hogy

a kormány március 8-tól bevezetett újabb korlátozó intézkedései nagyon komoly mozgáscsökkenést, egyúttal jelentős otthonmaradási többletet eredményeztek,

vagyis láthatóan azoknak van hatása. „Bár a rendszer azt nem tudja elmondani, hogy ki hogy visel maszkot, bajuszkötőként hordja-e vagy rendesen viseli, de abba, hogy mennyire működünk együtt a távolságtartó intézkedésekkel, nagyon jó betekintést ad.”

A szakember végezetül azt is közölte, a jövőben igyekszenek integrálni a Magyarországra látogatók cellaadatait is, ami a járvány terjedésének nemzetközi összefüggéseinek megértését segítheti.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×