eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
A vásárlók közötti biztonságos távolságra figyelmeztető felirat egy élelmiszerbolt padlóján a hollandiai Engelenben 2020. március 24-én. Az országban 4749 koronavírusos beteget tartanak nyilván és 213-ra emelkedett az elhunytak száma.
Nyitókép: MTI/EPA/ANP/Rob Engelaar

A járvány átírta az idei karácsonyi bevásárlásokat is

A vásárlások során első lett a biztonság, csökkent az üzletekben eltöltött idő, ezzel párhuzamosan szerényebbek az idei vásárlási tervek. A nyugdíjasok tavalyihoz képest alacsonyabb volumenű költése a koronavírustól való félelem és az online ismeretek hiánya miatti.

Az Ipsos a rendhagyó, járvány által nehezített karácsonyi készülődésről kérdezte meg vásárlókat december elején. Az országos mintán készült kutatás eredményei szerint a felnőtt lakosság 62 százalékos többsége kevesebbet vásárol idén, mint a korábbi években.

Mennyire ért egyet az alábbival?

A szerényebb vásárlási tervek részben a vírushelyzet miatti fokozott óvatosságnak, részben a bizonytalan anyagi helyzetnek köszönhetők. A jelenség az idősebb korosztályt, az alacsonyabban edukált fogyasztókat, valamint a nehezebb anyagi körülmények közt élőket (ESOMAR E státusz) fokozottan jellemzi, de a magas keresetűek körében is többségben vannak a pesszimista tervekről nyilatkozó válaszadók.

A kutatócég elemzése szerint a Covid-19-járvány következtében elvesztett állások (ami az aktív korú lakosság 2 százalékát érintette) nem rontották kimutatható mértékben a karácsonyi vásárlási volument.

A magyar vásárlók, a központi előírásoknak megfelelően nagy hangsúlyt fektetnek a biztonságra a boltok, üzletek személyes látogatása alatt. A fogyasztók 86 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ügyel a távolságtartása vásárlásai során, 78 százalékos többség figyel arra, hogy minél gyorsabban elhagyja az üzletet, továbbá tízből hét vásárló igyekszik ritkítani bevásárlásait is.

„A biztonságra való erős igény már hónapokkal korábban is megjelent számos kutatásunkban. Azok a szolgáltatók, akik erre időben reagáltak és intenzív higiénés intézkedéseket vezettek be, a karácsonyi készülődés ideje alatt több és elégedettebb vásárlóra számíthattak” – mondja Földes Annamária, a fogyasztói kutatásokért felelős vezető.

Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?

A biztonságos vásárlás valamennyi korosztály számára hasonló mód fontos, ugyanakkor a vírus által fokozottan veszélyeztetett idősek életét még erőteljesebben érintik a szigorítások.

Mennyire ért egyet az alábbi állításokkal?

Amennyiben a kívánt termékek elérhetők, már a hazai vásárlók negyede előnyben részesíti az online élelmiszervásárlást (26 százalék), amely során akár az érintésmentes kiszállítás lehetőségével is növelték az üzletek a biztonságérzetet.

„Már a tavaszi időszakban is jelentős fejlődést mértünk az online kiszolgálás egyszerűsödésében, de az őszi időszakban válaszadóink egyre több jó gyakorlatot osztottak meg velünk, és egyre kevesebb nehézkes ügyintézésről számoltak be” – utalt a szakértő az idei évben szerzett tapasztalatokra.

A pénztáros nélküli kasszák ugyanakkor főkét a legfiatalabb felnőttek körében vívtak ki népszerűséget: a 30 év alattiak 59 százaléka, míg a 60 év felettiek 31 százaléka választja az önkiszolgáló sort bevásárlásai során. Hasonló szélső értékek tapasztalhatók edukációs szint szerinti bontásban is: a diplomások közel kétszer akkora arányban részesítik előnyben a fizető terminálokat, mint a legfeljebb általános iskolai végzettséggel rendelkezők (58 százalék vs. 31 százalék).

Az önkiszolgáló kasszákat előszeretettel használók körében a nemek aránya kiegyenlített, ugyanakkor a szegmensre fokozottan jellemző a digitális tájékozottság (intenzív internethasználók, interneten gyakran vásárlók, közösségi médiából tájékozódók), és a személyes kontaktus veszélyétől való félelem is.

Az Ipsos havi rendszerességű Omnibusz kutatásának eredményei reprezentálják a hazai 18 éven felüli magyar népességet a legfontosabb társadalmi-demográfiai mutatók (így életkor, nem, iskolai végzettség, lakóhely szerinti régió, településtípus) szerint.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Takács Ernő: 2025 hozhatja fellendülést az ingatlanfejlesztési piacon

Takács Ernő: 2025 hozhatja fellendülést az ingatlanfejlesztési piacon

Az ipari ingatlanoké most a slágerpiac, az iroda-, a vásárlóközpont-, szállodafejlesztés közül a legtrendibb – mondta Takács Ernő, az Ingatlanfejlesztői Kerekasztal Egyesület elnöke az InfoRádió Aréna című műsorában. Természetesen elemezte más szegmensek helyzetét is, így a lakás- és szállodapiaci helyzetet és az irodabérléssel kapcsolatos újdonságokat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Felosztaná Putyin Ukrajnát, megoldhatatlan bajtól szenved az ukrán hadsereg – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Felosztaná Putyin Ukrajnát, megoldhatatlan bajtól szenved az ukrán hadsereg – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az ukrán katonai hírszerzés bejelentette, tud arról az orosz tervről, amely 2045-ig jelzi előre a katonai-politikai helyzet változását a világon, és amelynek része Ukrajna három részre történő felosztása is – írja az Ukrajinszka Pravda. Az ukrán hadsereg jelentős kihívásokkal néz szembe a mozgósítás terén, miközben az ország védelmi képességeinek megerősítésén dolgozik. A Financial Times beszámolója szerint Ukrajna mozgósítási tartaléka 3,7 millió fő, míg a katonai szolgálatra potenciálisan alkalmas, 25 és 60 év közötti férfiak száma 11,1 millió - írta meg a Financial Times. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×