eur:
413.99
usd:
396.69
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória
Ládiné Szabó Tünde pedagógus távoktatásban tanít a 4. E osztály tanulóinak az egri Eszterházy Károly Egyetem Gyakorló Általános, Közép-, Alapfokú Művészeti Iskola és Pedagógiai Intézetében 2020. március 23-án. A koronavírus-járvány terjedésének megfékezése érdekében országszerte a tanulók nem járnak iskolába, otthon tanulnak digitális tanrend szerint.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

Szakértő: évekbe telhet behozni a távoktatás miatti lemaradást

Egy friss kutatás szerint a tavaszi távoktatás komolyan visszavetette a holland diákok iskolai teljesítményét. Csapó Benő neveléstudományi kutató Magyarországon is hasonlóra számít.

Egy átlagos holland általános iskolásnak mintegy két hónapnyi tanulás esett ki a járványhelyzet miatt bevezetett 8 hetes tavaszi távoktatás alatt – erre jutott egy frissen publikált tanulmány. A vizsgálat szerint a hátrányos helyzetű és a kevésbé képzett szülők gyerekei az átlagosnál is rosszabbul teljesítettek. Ráadásul a távoktatás alatt a diákok matematikához vagy szövegértéshez szükséges készségei sem fejlődtek.

A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás. Csapó Benő kiemelte: bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak a kutatók, korábban a szünidő alatt végzett vizsgálatok bebizonyították, hogy

minél fiatalabb egy diák, annál nagyobb a lemaradás.

„Esetükben ugyanis az adott idő, amíg nem jártak iskolába, az relatíve a teljes iskolában eltöltött időhöz képest sokkal nagyobb arányt képvisel. Ebből a szempontból a legrosszabb helyzetben az elsős és másodikos diákok vannak – tette hozzá a szakember –, akiknél éppen az olvasás és az alapvető matematika megtanulását szakította félbe az iskolán kívüli oktatás.”

A múlt héten bevezetett szigorítások értelmében ezúttal csak a 14 évesnél idősebbek tanulnak digitális tanrendben. Csapó Benő szerint ők könnyebben kezelik ezt a helyzetet, ugyanis minél idősebbek a diákok, annál jobban kifejlődtek már a tanulási képességeik, és jobban is tudják önállóan kezelni a technikát.

A neveléstudományi kutató a holland tapasztalatokhoz hasonlóan Magyarországon is arra számít, hogy a kevésbé képzett szülők gyerekeinél nagyobb lesz a lemaradás, és

komoly munka lesz majd a felzárkóztatás, miután évekre átnyúló hatásokról lehet beszélni.

A Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja számos, a lemaradást felmérő tesztet, valamint a felzárkózást segítő gyakorlatot is közzétett pedagógusok és szülők számára. A tartalmak az edia.hu oldalon elérhetők.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×