eur:
413.94
usd:
396.46
bux:
0
2024. december 23. hétfő Viktória
Nyitókép: NIF Zrt.

Az M9-es autópálya része lesz majd a most átadott útszakasz

Átadták az M76-os autóút első szakaszát. A Zalaegerszeget az M7-es autópályával összekötő első, közel 6 kilométeres szakasz elkészültével közelebb kerül megvalósításához az a kormányzati cél, hogy minden településről 30 percen belül elérhető legyen a gyorsforgalmiút-hálózat - közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára csütörtökön Balatonszentgyörgyön.

Ágostházy Szabolcs az M7-es és Balatonszentgyörgy között kiépített kétszer kétsávos autóút avatásán arról beszélt, hogy a 3200 milliárd forintos költségvetésű útprogram 2016-os indításakor a magyarországi települések fele és a lakosok közel háromnegyede esetében volt lehetőség valamelyik autópálya fél órán belüli elérésére. 2025-re már a hazai települések háromnegyedére, illetve tízből kilenc magyar emberre lesz igaz, hogy 30 perces távolságra lakik a gyorsforgalmiút-hálózattól - fogalmazott az államtitkár.

A vidéki nagyvárosok és a kiemelt gazdasági térségek közötti gyorsabb és kényelmesebb eljutás megteremtése után az országos körgyűrűk elemeinek kiépítése következhet. Ezek egyike a leendő M9-es, ami Sopronból Szombathelyen, Zalaegerszegen, Keszthelyen, Kaposváron, Pécsen, Mohácson, Szegeden, Békéscsabán és Debrecenen át vezet majd Nyíregyházáig - ismertette Ágostházy Szabolcs.

A Balatonszentgyörgy, Zalaegerszeg és Körmend összeköttetését biztosító M76-os autóút első, 5,6 kilométeres szakasza egyben a leendő M9-es gyorsforgalmi körgyűrű része is lesz majd.

Az M7-es holládi csomópontjától induló új szakaszon 110 kilométeres sebességgel haladhatnak a személygépkocsik.

Hollád, 2020. október 22.
Az M76-os autóút (b) és az M7-es autópálya Holládi csomópontja 2020. október 22-én az M76-os autóút első szakaszának átadásakor.
MTI/Varga György
Az M76-os autóút (b) és az M7-es autópálya Holládi csomópontja 2020. október 22-én az M76-os autóút első szakaszának átadásakor. MTI/Varga György

"A gazdasági növekedés ösztönzése, a versenyképesség további növelése, valamit új munkahelyeket teremtő beruházások előkészítése érdekében az összes megyeszékhelyet bekötjük a gyorsforgalmi úthálózatba, az autóutakat pedig minél előbb és minél nagyobb számban elvezetjük az országhatárokig" - jegyezte meg az államtitkár.

Egy hónappal ezelőtt készült el az M76-os zalaegerszegi, kétszer kétsávos, másfél kilométeres szakasza. Várhatóan másfél éven belül elkészülhet a most átadott csomóponttól Fenékpusztáig tartó újabb 3 kilométeres szakasz, illetve egy éven belül elkezdődhet innen Keszthely kétszer kétsávos főúti bekötése is.

Az M76-os most átadott ütemének köszönhetően nemcsak Zalaegerszeg és Keszthely elérhetősége javul, de csökken az átmenő forgalom Balatonszentgyörgyön és Batthyánypusztán, a kerékpárosoknak az autópálya felett épült felüljáróval pedig biztonságosabbá válik számukra a közlekedés - ismertette a politikus.

Az M76-os a hazai kutatás-fejlesztés és innováció egyik legjelentősebb beruházása, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya még jobb hasznosításához is hozzájárul.

A 45 milliárdos ZalaZONE mellett ugyanis a leendő autóút részben "okosútként" tesztkörnyezetet biztosít majd a közúti közlekedésben.

Az ITM államtitkára beszélt arról is, hogy a 3200 milliárd forintos útprogram négy évvel ezelőtti indításakor 14 megyei jogú város volt elérhető négysávos úton, azóta azonban Salgótarján, Szombathely, Veszprém és Eger bekötésével 18-ra emelkedett a számuk. Év végéig elkészül Sopron bekötése az M85-ös úttal, de a kivitelezés jelenleg is zajlik Zalaegerszegen kívül Békéscsaba, Kaposvár és Szolnok irányába, ezek legkésőbb 2025-ig elkészülnek.

Vigh László, Zalaegerszeg fideszes országgyűlési képviselője egyebek mellett arról beszélt, hogy

a most átadott autóút mocsaras területre épült, ami jelentős mennyiségű földmunkát és nagy méretű hídszerkezeteket igényelt.

Manninger Jenő, Keszthely parlamenti képviselője (Fidesz) pedig azt fejtette ki, hogy a gyorsforgalmi út építése máris vonz új befektetőket a Balaton-parti városba és térségébe.

Balaicz Zoltán, Zalaegerszeg polgármestere (Fidesz-KDNP) mindehhez azt fűzte hozzá, hogy a zalai megyeszékhely térségben gondolkodva tervezi a fejlesztéseit, különösen Keszthellyel kiválóan együttműködve.

Nagy Róbert, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) vezérigazgatója elmondta: a mostanáig - a kiosztott sajtóanyag szerint 21,7 milliárd forintból - elkészült 5,6 kilométeres autóút kivitelezését 2018-ban kezdte el a Strabag. Balatonszentgyörgynél, valamint az M7-es holládi lehajtója mellett körforgalmú csomópontot építettek ki, az autópálya felett kerékpáros hidat és alatta aluljárót nyitottak a gyalogosoknak és a bicikliseknek, illetve két vadátjárót is kialakítottak.

Zajlik és várhatóan 2022-re készül el a Balatonszentgyörgy és Fenékpuszta közötti 3 kilométeres szakasz, amelyhez kapcsolódóan a 71-es és 76-os főút új kereszteződését már forgalomba helyezték.

A még hiányzó mintegy 33 kilométeres útvonalat két szakaszban, de egy ütemben építik majd, ezeknek egyelőre az előkészítése zajlik.

Fenékpuszta és Sármellék között 11 kilométernyi gyorsforgalmi út épül pihenőhellyel, illetve külön bekötésekkel a sármelléki repülőtér, valamint Keszthely irányába, de kerékpárút is készül ezzel párhuzamosan. A Sármelléktől Zalaegerszeg keleti részéig vezető 23,5 kilométeren belül lesz a 11 kilométeres speciális tesztszakasz, ahol 5G-s mobilhálózatot, mobil terelőfalakat, az úttest automatikus jégtelenítését is megvalósítják az önvezető és elektromos autók közúti vizsgálata érdekében.

Nagy Róbert jelezte még: Zalaegerszeg keleti és északi oldala között 9,2 kilométeren folytatódik majd az M76-os, ami közvetlen kapcsolatot nyújt majd a tesztpályához, a leendő kamionterminálhoz és logisztikai központhoz, tehermentesítve ezzel a város közlekedését is.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Érintésmentes fizetésben élen jár Magyarország, de a kereskedőknek még van hova fejlődni

Érintésmentes fizetésben élen jár Magyarország, de a kereskedőknek még van hova fejlődni

Magyarországon a kártyás fizetések 99 százaléka érintésmentesen zajlik, ami nemzetközi összevetésben is kimagasló eredménynek számít, és már minden negyedik kártyának van digitális mása az óránkon vagy telefonunkon - mondja Márkus Gergely, a Mastercard Magyarországért és Szlovéniáért felelős country managere. Ugyanakkor a magyar kereskedők felénél lehet csak kártyával fizetni, ebben még lehetne fejlődni. A szakértő szerint a bolti vásárlásoknál a mobil fel fogja váltani a plasztikot, az online fizetéseket a "Click to pay" egykattintásos fizetés teszi kényelmesebbé.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 23. 05:00
×
×
×
×