eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Nyitókép: Pixabay

Életveszély a magyar utakon: rosszabb, mint az ittas vezetés

Sok sofőr félvállról veszi a fáradtságot, pedig egy idő után ugyanolyan veszélyes tud lenni, mint amikor valaki ittasan vezet.

Tombol a szabadság-szezon, rengetegen ülnek autóba, indulnak meg a kedvelt nyaralóhelyek felé. Az idő meleg, fülledt, ami nagyon megviseli a sofőröket. Főképpen, ha kialvatlanok, fáradtak vagyunk. Fáradtan vezetni gyakorlatilag ugyanolyan veszélyes, mint részegen a volán mögé ülni, hiszen sokan szimplán nem foglalkoznak a figyelmeztető jelekkel, folytatják az utat, mindaddig, ameddig beüt a baj – írja a Pénzcentrum.

Itthon nincs pontos statisztika arról, hogy hány balesetet okoznak az elalvó sofőrök, de a német autóklub összegzése szerint Németországban tavaly több mint kétezer esetben történt halálos vagy személyi sérüléssel járó baleset azért, mert a sofőr elaludt a volán mögött. A be nem jelentett esetek száma vélhetően sokkal nagyobb.

A szakértők szerint a sofőrök jellemzően a monoton autópályákon, főutakon alszanak el, és nagy sebességgel repülnek le az útról. Az ADAC emlékeztet, ha valaki 5 másodpercre elalszik vezetés közben, akkor 100 kilométeres sebességnél 139 métert vezet teljesen vakon, 10 másodperc alatt ugyanilyen sebességgel 277,8 métert tesz meg az autó.

A Német Közúti Biztonsági Tanács (DVR) és a Német Alváskutatási és Alvásgyógyászati ​​Társaság (DGSM) egy felmérést is készített, az 1000 megkérdezett járművezető 26 százaléka nyilatkozott úgy, hogy legalább egyszer elaludt már a kormánynál. A férfiak 34 százaléka mondta ezt, a nőknél 16 százalékos az arány. A megkérdezettek között 353 tehergépkocsivezető is volt, 46 százalék mondta, hogy vezetés közben legalább egyszer elaludt már.

A veszélyt azonban sokan alábecsülik: a megkérdezett járművezetők 43 százaléka úgy gondolja, hogy biztonsággal meg tudja állapítani, mikor üt be már veszélyes mértékben az álmosság. Ám ezt a legtöbben rosszul mérik fel az ADAC-nak nyilatkozó alváskutató szerint. Az álmos emberek túlbecsülik magukat, ha azt hiszik, hogy tudják, pontosan mikor kapcsol le az agyuk. Tanulmányok, vezetési szimulátoros vizsgálatok is kimutatták, hogy az emberek gyakran nem is vesszik észre, amikor az agyuk a második alvási szakaszban van.

Az alvó állapot egyik pillanatról a másikra ránktörhet, úgyhogy ha érezzük a fáradtság jeleit, mindenképpen álljunk meg, tartsunk szünetet. A szakemberek szerint az alábbi jelekre kell odafigyelni vezetés közben:

  • Nehéz sávtartás,.
  • A tekintet leragad egy pontra az úton, egyre közelebbinek érződik az aszfalt.
  • Alig emlékszik a sofőr az utolsó megtett kilométerekre, vagy az út elejére, nem tudja felidézni, mikor állt meg utoljára.
  • Nehéz a szemhéj, a szem akaratlanul lecsukódik, hosszabb pislogás.
  • Reszketés, egyre gyakoribb ásítás.
  • Csökken a koncentráció, elkezdenek kalandozni a gondolatok.
  • Ingadozik a vezető hangulata.

Az alváskutatók szerint 17 őra ébrenlét után annyira leromlik az ember reakcióképessége, mintha 0,5 ezrelék alkohol lenne a vérében, 22 óra után ez akár olyan is lehet, mintha 1 ezreléknyi lenne a véralkohol. Ezért mindenképpen fontos, hogy csak kipihenten útnak indulni, és a szakértők szerint, ha ez lehetséges, akkor az éjszaka második felében nem szabad vezetni.

Címlapról ajánljuk
Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Gyenesei Leila: új vezetéssel és más szemlélettel nagy lendületet kaphat az öttusa

Tizenkét év után lett újra magyar tagja a Nemzetközi Öttusa Szövetség elnökségének, miután Gyenesei Leilát beválasztották az irányító testületbe a tisztújító kongresszuson. A világbajnok öttusázó az InfoRádióban elmondta: a sportág népszerűbbé és jobban eladhatóbbá válhat azzal, hogy a lovaglás helyére bekerült az akadályverseny a számok közé.

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
Felosztaná Putyin Ukrajnát, megoldhatatlan bajtól szenved az ukrán hadsereg – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Felosztaná Putyin Ukrajnát, megoldhatatlan bajtól szenved az ukrán hadsereg – Ukrajnai háborús híreink szombaton

Az ukrán katonai hírszerzés bejelentette, tud arról az orosz tervről, amely 2045-ig jelzi előre a katonai-politikai helyzet változását a világon, és amelynek része Ukrajna három részre történő felosztása is – írja az Ukrajinszka Pravda. Az ukrán hadsereg jelentős kihívásokkal néz szembe a mozgósítás terén, miközben az ország védelmi képességeinek megerősítésén dolgozik. A Financial Times beszámolója szerint Ukrajna mozgósítási tartaléka 3,7 millió fő, míg a katonai szolgálatra potenciálisan alkalmas, 25 és 60 év közötti férfiak száma 11,1 millió - írta meg a Financial Times. Cikkünk folyamatosan frissül az orosz-ukrán háború legfrissebb híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×