eur:
408.22
usd:
376.8
bux:
0
2024. november 2. szombat Achilles
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. úthibák javításán dolgozó munkatársai kátyúznak Salgótarjánban 2017. február 8-án.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

Jó hírt kaptak a magyar autósok

Javult az utak állapota tavaly, de még így is kétszer annyi a rossz szakasz, mint a jó.

A 213 600 kilométeres magyarországi közúthálózat jelentős részét, több mint 181 ezer kilométert az önkormányzatok kezelésében lévő helyi közutak adják. Ezek közül 117 800 kilométer kiépítetlen külterületi út.

Az országos közúthálózat hossza 32 200 kilométer, de a teljes forgalom 75 százaléka ezen zajlik.

A magyarországi autópálya-hálózat hossza tavaly év végére 36,1 kilométerrel 1 232,6 kilométeresre bővült – derül ki a Magyar Közút adataiból, amelyeket a napi.hu ismertetett.

  • Az autóutak hossza 353 kilométer,
  • az I. rendű főutaké 2 142,
  • a II. rendűeké pedig 4 858,5.
  • Az úgynevezett mellékhálózat több mint 23 ezer kilométert tesz ki.

Az úthálózat állapotát a Magyar Közút minden évben osztályozza, több szempont szerint: burkolat állapota, nyomvályú, egyenetlenség, teherbírás.

2018 végén a Magyar Közút az országos hálózat 11,6 százalékát sorolta a jó és 50,6 százalékát a rossz állapotú kategóriába, egy évvel később már 20,1 százalék volt jó és 42,3 százalék rossz. A javulás ellenére azonban az országos közutaknak még mindig több mint a fele rossz vagy nem megfelelő minősítést kapott a burkolat állapotára.

A közutak állapota (százalék)

megfelelő tűrhető nem megfelelő rossz nem mért, nincs adat
2013 8,6 6,1 24,4 12,1 48,5 0,4
2014 9,2 6,4 20,5 11,9 51,7 0,3
2015 10,2 6,2 21,9 12 49,3 0,4
2016 11,4 6,4 19,3 11,1 51,1 0,6
2017 10,5 5,5 17,9 11,1 53,4 1,6
2018 11,6 5,9 19,7 10,9 50,6 1,5
2019 20,1 6,8 18,6 10,8 42,3 1,3

Ami a nyomvályúkat illeti, az országos hálózatnak a 4 százaléka kapott rossz vagy nem megfelelő minősítést. Ez az arány a főhálózaton - ahol a nehéztehergépjárművek közlekednek - 9,7 a mellékhálózaton pedig 1,8 százalék.

253 kilométernyi útszakaszon 2,5-3,5 centiméteres árkokkal kell számolni, míg 47 kilométeren már 3,5-5 centiméteresek ezek az úthibák. Egy év alatt ebben a tekintetben javult az utak állapota.

Az egyenetlenséget vizsgálva az utak 51,5 százalék kapott jó és megfelelő minősítést, míg 34,2 százalék rossz vagy nem megfelelőt. 6000 kilométeren az egyenetlenségek mérete meghaladja a 6,3 millimétert. Ebben is javuló tendencia látható.

Az utak teherbírási képessége vegyes képet mutat: több mint felük jó vagy megfelelő, közel 40 százalékuk azonban rossz vagy nem megfelelő.

Címlapról ajánljuk
Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

Megvan a repülőkhöz a zöld üzemanyag, de nyomós ok miatt nem használják

2022-ben a légi közlekedés a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékát tette ki, és a kibocsátás mennyisége az elmúlt évtizedekben gyorsabban nőtt, mint a vasúti, közúti vagy hajózási szektoré. A fenntartható repülés azonban még hosszú mérföldekre van - állapítja meg jelentésében az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány. Az USA inkább ösztönzőkkel, az EU pedig inkább szabályozásokkal próbálja előmozdítani az átállást.

Friss felmérés mutatja, mit gondolnak a németek az amerikai elnökválasztás kimeneteléről

A Demokrata Párt elnökjelöltjének, Kamala Harrisnak drukkol a németek túlnyomó többsége, de valamelyest csökkent azoknak az aránya, akik tényleges győzelmében hisznek. Erről tanúskodik a ZDF közszolgálati televízió legfrissebb felmérése, immár kevesebb mint egy héttel az amerikai elnökválasztás előtt. Ami a magas rangú politikusokat illeti, ők ügyelnek arra, hogy a nyilvánosság előtt egyértelműen ne foglaljanak állást, a kormánykoalíció pártjai és az ellenzéki konzervatív CDU/CSU vezetőinek nyilatkozataiból ugyanakkor kitűnt, hogy Harris hívei.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.04. hétfő, 18:00
Böcskei Balázs politológus, az IDEA Intézet stratégiai igazgatója
Mráz Ágoston Sámuel a Nézőpont Intézet igazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×