A 213 600 kilométeres magyarországi közúthálózat jelentős részét, több mint 181 ezer kilométert az önkormányzatok kezelésében lévő helyi közutak adják. Ezek közül 117 800 kilométer kiépítetlen külterületi út.
Az országos közúthálózat hossza 32 200 kilométer, de a teljes forgalom 75 százaléka ezen zajlik.
A magyarországi autópálya-hálózat hossza tavaly év végére 36,1 kilométerrel 1 232,6 kilométeresre bővült – derül ki a Magyar Közút adataiból, amelyeket a napi.hu ismertetett.
- Az autóutak hossza 353 kilométer,
- az I. rendű főutaké 2 142,
- a II. rendűeké pedig 4 858,5.
- Az úgynevezett mellékhálózat több mint 23 ezer kilométert tesz ki.
Az úthálózat állapotát a Magyar Közút minden évben osztályozza, több szempont szerint: burkolat állapota, nyomvályú, egyenetlenség, teherbírás.
2018 végén a Magyar Közút az országos hálózat 11,6 százalékát sorolta a jó és 50,6 százalékát a rossz állapotú kategóriába, egy évvel később már 20,1 százalék volt jó és 42,3 százalék rossz. A javulás ellenére azonban az országos közutaknak még mindig több mint a fele rossz vagy nem megfelelő minősítést kapott a burkolat állapotára.
A közutak állapota (százalék)
jó | megfelelő | tűrhető | nem megfelelő | rossz | nem mért, nincs adat | |
2013 | 8,6 | 6,1 | 24,4 | 12,1 | 48,5 | 0,4 |
2014 | 9,2 | 6,4 | 20,5 | 11,9 | 51,7 | 0,3 |
2015 | 10,2 | 6,2 | 21,9 | 12 | 49,3 | 0,4 |
2016 | 11,4 | 6,4 | 19,3 | 11,1 | 51,1 | 0,6 |
2017 | 10,5 | 5,5 | 17,9 | 11,1 | 53,4 | 1,6 |
2018 | 11,6 | 5,9 | 19,7 | 10,9 | 50,6 | 1,5 |
2019 | 20,1 | 6,8 | 18,6 | 10,8 | 42,3 | 1,3 |
Ami a nyomvályúkat illeti, az országos hálózatnak a 4 százaléka kapott rossz vagy nem megfelelő minősítést. Ez az arány a főhálózaton - ahol a nehéztehergépjárművek közlekednek - 9,7 a mellékhálózaton pedig 1,8 százalék.
253 kilométernyi útszakaszon 2,5-3,5 centiméteres árkokkal kell számolni, míg 47 kilométeren már 3,5-5 centiméteresek ezek az úthibák. Egy év alatt ebben a tekintetben javult az utak állapota.
Az egyenetlenséget vizsgálva az utak 51,5 százalék kapott jó és megfelelő minősítést, míg 34,2 százalék rossz vagy nem megfelelőt. 6000 kilométeren az egyenetlenségek mérete meghaladja a 6,3 millimétert. Ebben is javuló tendencia látható.
Az utak teherbírási képessége vegyes képet mutat: több mint felük jó vagy megfelelő, közel 40 százalékuk azonban rossz vagy nem megfelelő.