Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Védőmaszkot viselő utas a prágai Václav Havel repülőtéren 2020. május 18-án. A koronavírus-járvány miatti kéthónapos kényszerszünet után a mai naptól újra indulnak járatok a cseh fővárosból, de egyelőre csak Amszterdamba, Frankfurtba, Párizsba és Stockholmba.
Nyitókép: MTI/EPA/Martin Divisek

Talán kellemetlenek, de szükségesek a változtatások a légi közlekedésben

A koronavírus-járványra szabott, szigorú szabályokat fogalmaztak meg a légi közlekedést szabályozó európai hatóságok – mondta az InfoRádiónak az Egek Ura blog szerkesztője.

Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ (ECDC) két sarkalatos területen is változásokat sürget, amelynek részletszabályain még jelenleg is dolgoznak. Az egyik, hogy a repülőgépek fedélzetén egyfelől mindenki számára, így az utaskísérők és az utasok számára egyaránt

kötelező legyen a maszkviselés és kerüljék el a szoros kontaktusokat. A másik, hogy tegyék lehetővé a biztonságos közlekedést a repülőtereken,

amelyek Európa-szerte jellemzően zsúfoltak – fogalmazott az InfoRádiónak Varga G. Gábor, aki szerint utóbbi meglehetősen nagy kihívás lesz. Az irányelv szerint ugyanis a hozzátartozók nem léphetnének be a terminálépületekbe, az utasoknak pedig egy előzetes kérdőívet is ki kell tölteniük felszállás előtt. Automatizálnák a bőröndfeladást is, és mobiltelefonnal, online formában történne a check-in, hogy

minél kevesebb legyen a személyes érintkezés.

Emellett – tette hozzá a repülési szakújságíró – a repülőtereknek a terminálon belül vizsgálniuk kellene az emberek testhőmérsékletét, valamint gondoskodniuk kell arról, hogy a maszkviselési, valamint távolságtartási szabályok be legyenek tartva.

A szakember egyetértett, a szigorításokat sokan egyfajta vegzatúrának vehetik majd, és többeket eltántoríthatnak az utazástól, azonban mint kiemelte: a hatóságok feladata a légi közlekedés biztonságának a szavatolása. És miután a bizonytalanságok miatt jelenleg a későbbi időpontokra nem lehetséges a jegyfoglalás, ami miatt a légitársaságok pénzügyi rendszerében a bevételi oldal teljesen megborult, mindenki elemi érdeke, hogy első körben valahogyan elkezdjen működi a szektor, és majd ezt követheti egy „finomhangolás” – tette hozzá az Egek Ura blog szerkesztője.

Úgy vélte, számos esetben az utasok „lelkének szóló” intézkedésről van szó. Hiszen, mint megjegyezte: egy repülőgépen teljesen biztonságban van az utas,

miután 3 percenként kicserélődik a levegő, és igaz ugyan, hogy közel ülnek egymáshoz az emberek, akár órákon át, ez mégis egyfajta garanciát jelent.

A repülőterek viszont más kérdés – folytatta a repülési szakújságíró – ugyanis ott nagyon „sokféle” ember fordul elő, adott esetben nem is mindig lehet garantálni a távolságtartás szabályait. De az bizonyos, hogy a boltokban már megszokott várakozási–távolságtartási pontokat a beszállító kapuknál is jelezni fogják másfél méteres távolságra egymástól, ahogyan a mosdók minél gyakoribb fertőtlenítése is elvárás lesz.

Varga G. Gábor megjegyezte: ha valaki utazik, akkor nemcsak a légi közlekedés során van kitéve a fertőzés veszélyének, hanem akkor is, ha étterembe megy, ha szállodai szolgáltatásokat vesz igénybe, vagy amikor autót bérel. Meglátása szerint a várható intézkedéseknek fő motiválóereje

az esetleges beteg embereket kiszűrése,

vagy ha ezt nem sikerül, akkor a fertőzőképességük minimalizálása – hiszen például a maszkviseléssel is a többi embert védjük, nem magunkat.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik
videó

Orbán Viktor: amikor Magyarország nem a maga ura, mindig ráfázik

A békepárti országjárás Kecskeméten folytatódott szombaton, ahol Orbán Viktor miniszterelnököt Csiszár Jenő kérdezte. Az esemény a jelenlegi világ-és belpolitikai helyzetre, a békepárti álláspont kiemelt szerepére és Magyarország biztonsági érdekeire koncentrált.

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Ezeket a fegyvereket látod minden filmben és játékban, de az igazság megdöbbentő

Ezeket a fegyvereket látod minden filmben és játékban, de az igazság megdöbbentő

A hollywoodi akciófilmek és a videojátékok egészen kiváló reklámfelületek, nincs ez másképp akkor sem, ha kézifegyverekről van szó. Egy Kalasnyikovot, vagy egy M16-os gépkarabélyt ránézésre már lassan mindenki felismer, de ezek évtizedes múltra visszatekintő, a világ majd minden régiójában előkerülő, sokat bizonyított eszközök. Velük szemben viszont ott van rengeteg olyan fegyver is, amit a képernyők előtt ülve ugyanúgy azonnal kiszúrunk: azt hinnénk, az igazi elit kommandósok csodafegyvereit látjuk, pedig a valóságban néha még a prototípus fázisán sem igazán jutottak túl. Ezekből a médiában felülreprezentált fegyverekből szedtük most össze párat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×