A mezőgazdaság egyes szereplői eltérő módon élik meg a vírus következményeként előállt gazdasági helyzetet. Vannak ágazatok, amelyek már rövid távon nagyon komoly problémákkal küszködtek, és olyanok, amelyek a második hullámból kapnak egy komoly csapást – fogalmazott az InfoRádió Aréna című műsorában Győrffy Balázs, aki egyben reményét is kifejezte, hogy lesznek szektorok azért, ahol elkerülhető a drasztikus változás.
A kamara elnöke arról is beszámolt, hogy a Nemzeti Agrárgazdasági Kamra valamennyi megyében létrehozott egy úgynevezett agrárkoordinációs munkacsoportot, ezáltal
állandó jelleggel, naprakészen tudják szondázni a tagokat, vizsgálva, hogy mely ágazatban van probléma és arra milyen reakciókat tudnak tenni.
Bár igyekszenek a helyben felmerülő gondokra helyben választ találni, előfordulhat, hogy valami központi beavatkozás igényel – tette hozzá.
Azok a területek, amelyek már kezdet kezdete óta érintettek, jellemzően a HoReCa (Hotels, Restaurants, Cafés) beszállítói. Esetükben – a zöldség-gyümölcs ágazat jelentős része – szinte egyik pillanatról a másikra szűnt meg a piac, ahová korábban értékesítették a termékeiket. Az említett munkacsoportoknak köszönhetően például róluk is gyors helyzetképet kapott a NAK, magyarázta Győrffy Balázs.
Többek között őket is próbálja segíteni az a kezdeményezés, egy digitális felület, amelyet a Nemzeti Agrárgazdasági kamara indított. A NAK Piactér nevet viselő oldal
a piacukat vesztett vállalkozások számára kíván alternatív értékesítési lehetőségeket kínálni, összefogva azokat.
Az elnök tájékoztatása szerint több mint száz vállalkozás, jóval több mint ezer termékével került már rögzítésre a rendszerben, amelybe tucatnyi kereskedő is regisztrál már.
Győrffy Balázs szavai szerint igyekszenek egy olyan „színpadot kovácsolni”, ahol a kereslet és a kínálat egymásra talál, ugyanis az érintettek – jelek szerint – birtokában vannak egy bizonyos volumennek, amivel meg tudnak jelenni a piacon. Ezért aztán úgy alakították ki a Piacteret, a kereskedelmi hálózattal egyeztetve, kérve információkat a termelőktől és feldolgozóktól, hogy szűrni lehessen, milyen lokációban, milyen termékekre, milyen rendszerességgel, mekkora volumenben tudnak rendelkezésre állni.
Reményeik szerint olyan üzleti kapcsolatok jönnek ennek köszönhetően létre, amik akár hosszú távon is eredményesek lehetnek, azonban rövid távon mindenféleképpen segítenek abban, hogy piacot találjanak azok a termékek, amelyek nem várathatnak ezzel.