eur:
414.57
usd:
398.85
bux:
79470.25
2024. december 23. hétfő Viktória
A megújult Újpest-központ metróállomás 2019. március 30-án. Ezen napon átadták a 3-as metróvonal felújított északi, az Újpest-központ és Dózsa György út közötti szakaszát.
Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Káosz jön a fővárosban: összeérhet két nagy felújítás

2020-ban egyszerre folyhat a hármas metró déli és középső szakaszának rekonstrukciója, illetve hozzáláthatnak a Lánchíd felújításának is.

Augusztusban már három hónapos csúszással számolt a BKV a hármas metróvonal rekonstrukciójánál, de az Mfor forrásai a csúszást immáron egy évesre teszik, így az alagút és az állomások felújításával várhatóan 2021 őszére végeznek. A késés oka a vártnál is kiterjedtebb azbesztmentesítési munka, illetve a kritikusra nőtt építőipari munkaerőhiány.

Csakhogy a BKV nem várhat még csaknem két évet a középső szakasz felújításának megkezdésével, mert a 2021-es kezdéssel kockára tennék az uniós források felhasználását. A hármas metró korszerűsítéséhez a 2014-2020 közötti uniós pénzügyi ciklusban elnyert összesen 172 milliárd forint támogatás terhére nem nyújtható be számla 2023 után. Ha tehát csak a déli szakasz befejezése után kezdenének neki a középső szakasznak, akkor

bizonyosan kicsúsznának a határidőből és veszne a támogatás egy része, holott a költségvetés így is szűkös.

A BKV a portálnak azt írta, ha a középső szakasz rekonstrukciójának határidejét betartják, akkor a projekt befejeződik az uniós pénzügyi ciklus zárására. A leghosszabb, középső szakasz 9 állomásának felújítására azonban továbbra sincs kivitelező. A BKV tárgyalásos eljárást hirdetett még tavaly februárban, a négy aspiráns között ott van az északi és a déli szakasz állomásait építő Strabag és az alagút rekonstrukciós munkáját elnyerő Swietelsky is, de az ár túl magas volt, és a tárgyalások sem vezettek sikerre. A városvezetésnek hamarosan döntenie kell:

elfogadja a vártnál drágább ajánlatot és győztest hirdet, vagy új pályázatot ír ki.

Ha a déli szakasz befejezése 2021 őszére csúszik, a középső szakaszt pedig 2023-ra be akarják fejezni, akkor legkevesebb egy évig két szakaszon is dolgoznak. A BKV viszont azt jelezte, hogy mindkét szakasz egyidejű lezárására nem kerül sor, de

a középső szakasz néhány állomásának felújítását megkezdenék a déli szakasz korszerűsítésének ideje alatt.

A középső szakasz állomásainak utastereiben zajló munkálatok idején csak az érintett megállóhely kerül majd lezárásra, a szerelvények megállás nélkül fognak áthaladni az építés alatt lévő állomásokon.

A metrópótlás okozta közlekedési nehézségeket súlyosbíthatja jövőre a Lánchíd és a Váralagút felújítása. A Fővárosi Közgyűlés május végén 23,4 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, az alagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét, a beérkező ajánlatok azonban jócskán meghaladták a vártat, a legalacsonyabb ajánlati ár is 12,41 milliárddal meghaladja a rendelkezésre álló keretet. A főváros vagy eredménytelennek nyilvánítja a tendert és újat ír ki, vagy elfogadja a magasabb árat.

Elképzelhető, hogy a költségeket úgy próbálják csökkenteni, hogy

az alagút felújítását későbbi időpontra halasztják.

A felújításról szóló kormányhatározat csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez, de ez csak a közúti forgalom korlátozására vonatkozik, a felújítás időtartama 30 hónap. Tehát a hármas metró és a Lánchíd felújítása legalább másfél évig párhuzamosan zajlik majd.

Címlapról ajánljuk
Prőhle Gergely: a német hatóságoknak ideológiailag besorolhatatlan, így kezelhetetlen volt a magdeburgi merénylő

Prőhle Gergely: a német hatóságoknak ideológiailag besorolhatatlan, így kezelhetetlen volt a magdeburgi merénylő

A magdeburgi tragédiáról, annak társadalmi hatásáról, egy AfD-szimpatizáns szaúdi orvos megítéléséről, valamint a német belpolitikai helyzetről is beszélt Prőhle Gergely volt berlini nagykövet, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukács Intézet programigazgatója az InfoRádió Aréna című műsorában. Bemutatott egy olyan megközelítést, ami megelőzhetővé tenné az ilyen tragédiákat, és valamiféle társadalmi békesség felé is elvezethetne.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×