Infostart.hu
eur:
386.93
usd:
329.74
bux:
109930.17
2025. december 19. péntek Viola
A megújult Újpest-központ metróállomás 2019. március 30-án. Ezen napon átadták a 3-as metróvonal felújított északi, az Újpest-központ és Dózsa György út közötti szakaszát.
Nyitókép: MTI/Mohai Balázs

Káosz jön a fővárosban: összeérhet két nagy felújítás

2020-ban egyszerre folyhat a hármas metró déli és középső szakaszának rekonstrukciója, illetve hozzáláthatnak a Lánchíd felújításának is.

Augusztusban már három hónapos csúszással számolt a BKV a hármas metróvonal rekonstrukciójánál, de az Mfor forrásai a csúszást immáron egy évesre teszik, így az alagút és az állomások felújításával várhatóan 2021 őszére végeznek. A késés oka a vártnál is kiterjedtebb azbesztmentesítési munka, illetve a kritikusra nőtt építőipari munkaerőhiány.

Csakhogy a BKV nem várhat még csaknem két évet a középső szakasz felújításának megkezdésével, mert a 2021-es kezdéssel kockára tennék az uniós források felhasználását. A hármas metró korszerűsítéséhez a 2014-2020 közötti uniós pénzügyi ciklusban elnyert összesen 172 milliárd forint támogatás terhére nem nyújtható be számla 2023 után. Ha tehát csak a déli szakasz befejezése után kezdenének neki a középső szakasznak, akkor

bizonyosan kicsúsznának a határidőből és veszne a támogatás egy része, holott a költségvetés így is szűkös.

A BKV a portálnak azt írta, ha a középső szakasz rekonstrukciójának határidejét betartják, akkor a projekt befejeződik az uniós pénzügyi ciklus zárására. A leghosszabb, középső szakasz 9 állomásának felújítására azonban továbbra sincs kivitelező. A BKV tárgyalásos eljárást hirdetett még tavaly februárban, a négy aspiráns között ott van az északi és a déli szakasz állomásait építő Strabag és az alagút rekonstrukciós munkáját elnyerő Swietelsky is, de az ár túl magas volt, és a tárgyalások sem vezettek sikerre. A városvezetésnek hamarosan döntenie kell:

elfogadja a vártnál drágább ajánlatot és győztest hirdet, vagy új pályázatot ír ki.

Ha a déli szakasz befejezése 2021 őszére csúszik, a középső szakaszt pedig 2023-ra be akarják fejezni, akkor legkevesebb egy évig két szakaszon is dolgoznak. A BKV viszont azt jelezte, hogy mindkét szakasz egyidejű lezárására nem kerül sor, de

a középső szakasz néhány állomásának felújítását megkezdenék a déli szakasz korszerűsítésének ideje alatt.

A középső szakasz állomásainak utastereiben zajló munkálatok idején csak az érintett megállóhely kerül majd lezárásra, a szerelvények megállás nélkül fognak áthaladni az építés alatt lévő állomásokon.

A metrópótlás okozta közlekedési nehézségeket súlyosbíthatja jövőre a Lánchíd és a Váralagút felújítása. A Fővárosi Közgyűlés május végén 23,4 milliárd forintban határozta meg a Lánchíd, az alagút és a pesti villamos-közúti aluljáró felújításának költségkeretét, a beérkező ajánlatok azonban jócskán meghaladták a vártat, a legalacsonyabb ajánlati ár is 12,41 milliárddal meghaladja a rendelkezésre álló keretet. A főváros vagy eredménytelennek nyilvánítja a tendert és újat ír ki, vagy elfogadja a magasabb árat.

Elképzelhető, hogy a költségeket úgy próbálják csökkenteni, hogy

az alagút felújítását későbbi időpontra halasztják.

A felújításról szóló kormányhatározat csak 18 hónapnyi lezárást engedélyez, de ez csak a közúti forgalom korlátozására vonatkozik, a felújítás időtartama 30 hónap. Tehát a hármas metró és a Lánchíd felújítása legalább másfél évig párhuzamosan zajlik majd.

Címlapról ajánljuk

Orbán Viktor brüsszeli sajtótájékoztatója: ez a csúcs egy haditanács volt

A péntek hajnalba nyúló csütörtöki brüsszeli EU-csúcsot követően a miniszterelnök némi alvás után állt az újságírók hadának rendelkezésére. Beszámolt róla, az EU-csúcs haditanács volt, a hozzászólások 90 százaléka arról szólt, hogyan győzzük le Oroszországot. Az európai emberek fizetni fognak, a miniszterelnök szerint ez a téma elemi erővel fog feltörni Nyugat-Európában. Úgy látja, ugyanazon a rendkívül veszélyes pályán vagyunk, mint annak idején az I. világháború előtt. Szerinte a végóráit éljük az Európai Uniónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.19. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Családi kisvállalkozásból a régiós élmezőnybe: nagy dobásra készül a tatabányai csavarkereskedő

Családi kisvállalkozásból a régiós élmezőnybe: nagy dobásra készül a tatabányai csavarkereskedő

Az ország második legnagyobb csavar- és kötőelem-forgalmazója, az Iron Trade Havellant Kft. – amelyet legtöbben ITH Kft.-ként ismernek – jövőre bevezeti új logisztikai fejlesztését, amelytől 35-45%-os termelékenység-növekedést vár. Ez jó alapja lehet a román és szlovák piacon való további terjeszkedésnek – ahol már rendelkezik a cég leányvállalatokkal –, de akár új piacokra való belépésnek is. A generációváltáson a közelmúltban átesett ITH operatív feladatait az alapító tulajdonos, Havellant István fia, Havellant Kristóf végzi, aki a jövő évben debütáló logisztikai fejlesztés alapjait is letette.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×