eur:
410.07
usd:
390.32
bux:
79660.43
2024. november 25. hétfő Katalin
Az egykori Szőke Tisza gőzös személyhajó a szeged-tápéi kikötőben 2019. október 27-én. A folyó rendkívül alacsony vízállása lehetővé tette, hogy a Ma-Hard Vízépítő Kft. szakemberei hozzákezdjenek a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben épült, 2012-ben elsüllyedt hajó kiemeléséhez. A Hajózásért Alapítvány közleménye szerint a cél az, hogy a hajót a lehetőségekhez képest egyben emeljék ki, és ne legyen szükség a hajótest szétvágására.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Drámai felvételek a Szegednél elsüllyedt, kiemelésre váró híres magyar hajóról

Az utolsó fázishoz érkezhet a Szőke Tisza kiemelése. A megmentésére létrehozott alapítvány által megbízott cég ígérete szerint egyben ki tudja emelni a hajótestet.

A legnagyobb magyar gőzhajó, az I. világháború idején vízre bocsátott, eredetileg IV. Károly nevét viselő Szőke Tisza II. a 2000-es évek elején került a Szeged melletti tápéi öbölte, ahol 2012-ben elsüllyedt. A járművet elkezdték feldarabolni, de végül leálltak a munkálatokkal.

Október elején mentőakcióba kezdett a Hajózásért Alapítvány, amelyet kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. A legnagyobb magyar folyami gőzhajó 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába. Ők bízták meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére - írta a delmagyar.hu.

Galéria a hajóról 1938-tól 2019-ig:

Idén október 5-én a rendkívül alacsony vízállás lehetővé tette a munkálatok megkezdését. Azóta a roncsot felhozták a vízfelszínre és a parthoz közelebb vontatták. A hajó egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.

A kiemelést a tervek szerint még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést.

"A parton a kárfelmérés után derül ki, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni" – mondta el a portálnak a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora. Ezt az alapítványt direkt a hajó megmentése miatt hozták létre, és már övék a gőzös. Heizler Tamás szavaiból az is kiderült, még nem lehet tudni, hogy egyben marad-e a hajótest, de mindent megtesznek ezért.

Címlapról ajánljuk
Szakértő a romániai elnökválasztásról: előretört a szélsőjobb, ébresztőt kapott a magyar közösség

Szakértő a romániai elnökválasztásról: előretört a szélsőjobb, ébresztőt kapott a magyar közösség

Hatalmas meglepetés született a romániai államfőválasztás első fordulójában, melynek győztese „meglehetősen nemzetieskedő, szélsőséges, szektásnak tűnő hitvilággal kampányolt” – mondta az InfoRádióban az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány stratégiai igazgatója. Szakáli István Loránd arról is beszélt, hogy bár az RMDSZ jelöltje, Kelemen Hunor több szavazatot kapott, mint négy éve, a december 1-jére kiírt parlamenti választáson nem mehet biztosra a párt, nagy mozgósításra lesz szükség az utolsó napokban.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Nagy Márton
nemzetgazdasági miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×