eur:
413.99
usd:
396.49
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
A MOL Bubi, a közbringarendszer századik gyűjtőállomása átadásának napján az óbudai Kolosy téren 2016. november 3-án.
Nyitókép: Mohai Balázs

Lehet, hogy csak egy éve van hátra a Bubinak

Új működési modellt dolgoz ki a BKK a közbringarendszeréhez, a Bubihoz, amellyel komoly problémák vannak azon túl is, hogy százmilliós veszteséget termel évente.

Csak egy évvel, 2020. november 29-ig hosszabbítja meg a BKK a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, a Mol Bubi egyes üzemeltetési feladataira vonatkozó szerződését – közölte a cég a hvg.hu-val. A szerződés 2014-ben, a Bubi indulásakor lépett életbe és öt évre szólt, vagyis 2019 novemberében járt volna le. Opcionálisan öt évvel hosszabbítható, minimum egyéves lépésekben, a jelek szerint a BKK nem akar a feltétlenül szükségesnél hosszabb időre elköteleződni.

A Bubi fölött eljárt az idő, a közeljövő fontos feladata a BKK közreműködésével a közbringarendszer új működési modelljének kidolgozása, bevezetése, a modell szerinti működés feltételeinek biztosítása, ami együtt járhat a modell jogi és gazdasági konstrukciójának felülvizsgálatával is - közölte a BKK. Jelenleg a Bubi a fővárosi önkormányzat tulajdonában és üzemeltetésében van, és a jegy- és bérletbevételekből, valamint a főszponzor Mol évi 122 milliós támogatásából tartanak fenn. A BKK-nak azonban sokkal többe kerül a rendszer üzemeltetése, mint amennyi árbevételt az termel, a különbséget a Mol szponzorációja sem kompenzálja:

2014-ben 76 dokkolóállomással és 1100 biciklivel indultak, jelenleg 143 állomás szolgál ki 1846 kerékpárt. Hiába nagyobb azonban a rendszer,

nem termel több pénzt, vagyis nem használják többet.

A bérlések számának csökkenése megkérdőjelezi a Bubi létének jogosultságát – legalábbis mostani formájában. A BKK nem részletezte, pontosan milyen átalakításokra készülnek a Bubival és a közösségi kerékpározással általában, annyit közölt, hogy az új működési és finanszírozási modellnek figyelembe kell vennie mind az önkormányzat, mind a felhasználók, mind a megjelenő piaci szereplők szempontjait.

A közbringarendszer megszüntetése nem várható, de a problémákat viszont orvosolni kellene, ehhez a szoftver és a kerékpárok cseréje minimum szükséges. A BKK válaszában nem zárta ki piaci szolgáltatók megjelentését sem. Már most is van más kerékpármegosztó szolgáltatás, és megjelent az elektromos roller, valamint a közösségi robogót és autót kínáló szolgáltatások.

Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 23. 05:00
×
×
×
×