Infostart.hu
eur:
389
usd:
330.73
bux:
0
2025. december 26. péntek István
A MOL Bubi, a közbringarendszer századik gyűjtőállomása átadásának napján az óbudai Kolosy téren 2016. november 3-án.
Nyitókép: Mohai Balázs

Lehet, hogy csak egy éve van hátra a Bubinak

Új működési modellt dolgoz ki a BKK a közbringarendszeréhez, a Bubihoz, amellyel komoly problémák vannak azon túl is, hogy százmilliós veszteséget termel évente.

Csak egy évvel, 2020. november 29-ig hosszabbítja meg a BKK a kerékpáros közösségi közlekedési rendszer, a Mol Bubi egyes üzemeltetési feladataira vonatkozó szerződését – közölte a cég a hvg.hu-val. A szerződés 2014-ben, a Bubi indulásakor lépett életbe és öt évre szólt, vagyis 2019 novemberében járt volna le. Opcionálisan öt évvel hosszabbítható, minimum egyéves lépésekben, a jelek szerint a BKK nem akar a feltétlenül szükségesnél hosszabb időre elköteleződni.

A Bubi fölött eljárt az idő, a közeljövő fontos feladata a BKK közreműködésével a közbringarendszer új működési modelljének kidolgozása, bevezetése, a modell szerinti működés feltételeinek biztosítása, ami együtt járhat a modell jogi és gazdasági konstrukciójának felülvizsgálatával is - közölte a BKK. Jelenleg a Bubi a fővárosi önkormányzat tulajdonában és üzemeltetésében van, és a jegy- és bérletbevételekből, valamint a főszponzor Mol évi 122 milliós támogatásából tartanak fenn. A BKK-nak azonban sokkal többe kerül a rendszer üzemeltetése, mint amennyi árbevételt az termel, a különbséget a Mol szponzorációja sem kompenzálja:

2014-ben 76 dokkolóállomással és 1100 biciklivel indultak, jelenleg 143 állomás szolgál ki 1846 kerékpárt. Hiába nagyobb azonban a rendszer,

nem termel több pénzt, vagyis nem használják többet.

A bérlések számának csökkenése megkérdőjelezi a Bubi létének jogosultságát – legalábbis mostani formájában. A BKK nem részletezte, pontosan milyen átalakításokra készülnek a Bubival és a közösségi kerékpározással általában, annyit közölt, hogy az új működési és finanszírozási modellnek figyelembe kell vennie mind az önkormányzat, mind a felhasználók, mind a megjelenő piaci szereplők szempontjait.

A közbringarendszer megszüntetése nem várható, de a problémákat viszont orvosolni kellene, ehhez a szoftver és a kerékpárok cseréje minimum szükséges. A BKK válaszában nem zárta ki piaci szolgáltatók megjelentését sem. Már most is van más kerékpármegosztó szolgáltatás, és megjelent az elektromos roller, valamint a közösségi robogót és autót kínáló szolgáltatások.

Címlapról ajánljuk
Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

Amiért keletre megy a magyarországi külföldi tőke

46 százalékkal nőtt a közvetlentőke-befektetések állománya 2023-ról 2024-re Szabolcs-Szatmár-Bereg vármegyében – erről beszélt Szigethy-Ambrus Nikoletta, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány elemzője az InfoRádióban.
VIDEÓ
Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Megnyílik előttünk Latin-Amerika piaca

Néhány esztendeje egy vezető hazai politikus jelentette ki, hogy a vétójog az utolsó védőbástyája az európai sokszínűségnek és szuverenitásnak. Nos, a kormány tagjai – mint a dicső végvári vitézek büszke utódai – az elmúlt időben igencsak sűrűn gyakorolhatták a nemzeti szuverenitás védelmét, mivel jószerint csak azokat az EU-s kezdeményezéseket és indítványokat nem vétóztak meg, amelyek egy csepp áldozatot sem kívántak meg hazánktól. A megvétózott kezdeményezések sorába tartozott az Európai Tanács decemberi ülésének napirendjére tűzött, a Mercosur-országokkal (tagjai Argentína, Brazília, Paraguay és Uruguay, társult tagjai pedig Chile, Kolumbia, Ecuador, Guyana, Peru, Suriname és Bolívia) kötött új védintézkedésekről szóló megállapodás megerősítéséről szóló határozat is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×