eur:
411.03
usd:
395.2
bux:
79322.49
2024. november 22. péntek Cecília
Szivárvány a zivatar elvonulása után az M7-es autópálya felett Nagykanizsánál 2018. május 22-én.
Nyitókép: MTI/Varga György

Új módszerrel ellenőriznek a magyar sztrádákon

Az idei évre 370 milliárd forintos bevételt vár a HUGO rendszertől a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója, Bartal Tamás, aki az InfoRádió Aréna című műsorában elmondta: új módszerrel ellenőrzik a bliccelőket. A szerbiai, horvátországi, olaszországi viszonyokra is kitért.

Sikeresnek tartja a kamionos e-útdíjfizetési rendszer, a HUGO első hat évét a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója; Bartal Tamás erről az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt.

"Ez a rendszer

hat év alatt 1600 milliárd forintot hozott a költségvetésnek.

Három hónap alatt azonnal behozta az árát, tehát még 2013-ban megtérült, tehát ez egy nemzetközi viszonylatban is nagyon hatékony rendszer" - mondta Bartal Tamás, példaként említve, hogy Horvátországban a bevételek 40, Csehországban több mint 20 százalékát fordítják a rendszer fenntartására, miközben Magyarország évek óta 10 százalék alatt van ez az arány, ami felkeltette már más országok érdeklődését is.

Horvátországban egyébként egy, a magyarnál drágább és nehézkesebb rendszer vezetnek be nemsokára.

"Lehet, hogy szellősebb lesz a forgalom, mert nem kell mindig megállni, bár a felhajtás így is kicsit lassabb lesz. Ráadásul sokkal drágább marad, mint a magyar e-matricás rendszer."

Azt tanácsolja az arra autózóknak, hogy aki lendületesebben haladna a horvát autópályákon, ne álljon be a kapus sorhoz, hanem egy kis, fedélzeti díjfizető készülékkel érjen el 25 százalékos kedvezményt.

Az első évben a HUGO rendszer bruttó 130 milliárd forintot hozott, tavaly 315 milliárdot, az idei évre pedig már 370 milliárdos bevételt vár a szolgáltató vezetője, aki elmondta azt is, folyamatosan nő a forgalom.

"2017-ről 2018-ra vonatkozóan a pótdíjas személygépkocsi-esetek száma 40 százalékos volt a növekedés a jogosulatlansági arányban, ehhez képest viszont a kirótt és megfizetett pótdíj viszont nem növekedett. Ennek is van egy nagyon érdekes oka: 2018 januárjától rengeteg kedvezményszabály lépett életbe. Az egyik ilyen a 60 perces szabály, illetve a pótdíj-maximalizálás lehetősége; a cél nem a büntetés, csupán a jogszerű magatartást szeretnénk segíteni."

A Nemzeti Útdíjfizető a legtöbb európai államban és a lehető legtöbb külföldi behajtóval dolgozik, úgyhogy Bartal a külföldieknek üzeni: nem úszhatják meg.

A külföldieknek kiszabott pótdíj összege egyébként eléri a 7 milliárd forintot, a kamionos pótdíjak 77 százalékát pedig külföldiekre róják ki.

Egy jövőbeni tervet is elárult: a kitereléses megállítással párhuzamosan az eggyel korábbi lehajtót is ellenőrizni fogják.

Az olaszoknál és a szerbeknél egyébként a horvátokéhoz hasonló kapus rendszer van, amit felújítások spékelnek meg; Szlovénia viszonylag könnyebben járható megoldást választott. Németországban egyelőre nem kell fizetni az autópálya-használatért, ami Bartal Tamás szerint "meg is látszik a szolgáltatás színvonalán", Passau és Würzburg között a pihenők több mint felében még vécé sincsen.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Aki fittyet hány a hóhányásra, csúnyán megjárhatja

A hirtelen jött hideg és hóesés nem csak az autósokat, a tömegközlekedőket, de a gyalogosokat is próbára teszi. Az ingatlantulajdonosoknak pedig fokozott figyelmet kell fordítaniuk a környezetükre, hiszen a havas vagy jeges járdák csúszásmentesítése az ő feladatuk, jogi felelősség terhelhetik őket, ha valaki elesik és megsérül.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×