Sikeresnek tartja a kamionos e-útdíjfizetési rendszer, a HUGO első hat évét a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója; Bartal Tamás erről az InfoRádió Aréna című műsorában beszélt.
"Ez a rendszer
hat év alatt 1600 milliárd forintot hozott a költségvetésnek.
Három hónap alatt azonnal behozta az árát, tehát még 2013-ban megtérült, tehát ez egy nemzetközi viszonylatban is nagyon hatékony rendszer" - mondta Bartal Tamás, példaként említve, hogy Horvátországban a bevételek 40, Csehországban több mint 20 százalékát fordítják a rendszer fenntartására, miközben Magyarország évek óta 10 százalék alatt van ez az arány, ami felkeltette már más országok érdeklődését is.
Horvátországban egyébként egy, a magyarnál drágább és nehézkesebb rendszer vezetnek be nemsokára.
"Lehet, hogy szellősebb lesz a forgalom, mert nem kell mindig megállni, bár a felhajtás így is kicsit lassabb lesz. Ráadásul sokkal drágább marad, mint a magyar e-matricás rendszer."
Azt tanácsolja az arra autózóknak, hogy aki lendületesebben haladna a horvát autópályákon, ne álljon be a kapus sorhoz, hanem egy kis, fedélzeti díjfizető készülékkel érjen el 25 százalékos kedvezményt.
Az első évben a HUGO rendszer bruttó 130 milliárd forintot hozott, tavaly 315 milliárdot, az idei évre pedig már 370 milliárdos bevételt vár a szolgáltató vezetője, aki elmondta azt is, folyamatosan nő a forgalom.
"2017-ről 2018-ra vonatkozóan a pótdíjas személygépkocsi-esetek száma 40 százalékos volt a növekedés a jogosulatlansági arányban, ehhez képest viszont a kirótt és megfizetett pótdíj viszont nem növekedett. Ennek is van egy nagyon érdekes oka: 2018 januárjától rengeteg kedvezményszabály lépett életbe. Az egyik ilyen a 60 perces szabály, illetve a pótdíj-maximalizálás lehetősége; a cél nem a büntetés, csupán a jogszerű magatartást szeretnénk segíteni."
A Nemzeti Útdíjfizető a legtöbb európai államban és a lehető legtöbb külföldi behajtóval dolgozik, úgyhogy Bartal a külföldieknek üzeni: nem úszhatják meg.
A külföldieknek kiszabott pótdíj összege egyébként eléri a 7 milliárd forintot, a kamionos pótdíjak 77 százalékát pedig külföldiekre róják ki.
Egy jövőbeni tervet is elárult: a kitereléses megállítással párhuzamosan az eggyel korábbi lehajtót is ellenőrizni fogják.
Az olaszoknál és a szerbeknél egyébként a horvátokéhoz hasonló kapus rendszer van, amit felújítások spékelnek meg; Szlovénia viszonylag könnyebben járható megoldást választott. Németországban egyelőre nem kell fizetni az autópálya-használatért, ami Bartal Tamás szerint "meg is látszik a szolgáltatás színvonalán", Passau és Würzburg között a pihenők több mint felében még vécé sincsen.