Infostart.hu
eur:
383.36
usd:
329.11
bux:
108308.94
2025. december 8. hétfő Mária
18 éven felülieknek
Az ön által letölteni kívánt tartalom olyan elemeket tartalmaz, amelyek Mttv. által rögzített besorolás szerinti V. vagy VI. kategóriába tartoznak, és a kiskorúakra káros hatással lehetnek.

Ha szeretné, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használjon szűrőprogramot
A hajóroncsból felhozott holttestet takarják el a kutatási munkálatokat végző szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál kiépített pontonnál 2019. június 4-én. A Hableány és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én késő este ütközött össze a Margit híd közelében, a turistahajó felborult és elsüllyedt, fedélzetén 33 dél-koreai állampolgárral - turistákkal és két idegenvezetővel -, valamint kéttagú magyar személyzettel. Hét embert a környező hajókon utazók kimentettek, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Június 4-éig tíz holttest került elő.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Merülésvezető: az elmúlt 30 év legkeményebb merülése volt a keddi

Normál vízállásnál is négy-öt hétig eltarthat egy ilyen hajóroncs kiemelése a Dunából - mondta az InfoRádiónak a búvárcsapat vezetője. Szathmári Zsolt éppen akkor nyilatkozott, amikor az elsüllyedt Hableányon rögzítési pontokat kereső munkatársai újabb holttestre bukkantak a Margit hídnál.

Első naptól kezdve a Margit híd pillérénél tartózkodnak a Havária Katasztrófalvédelmi Egyesület szakemberei, ők merültek először az extra magas vízállásnál - számolt be az InfoRádióban a merülést vezető Szathmári Zsolt egyesületi elnök, aki éppen akkor adott telefoninterjút, amikor munkatársai a Hableányon rögzítési pontokat keresve újabb holttestre bukkantak.

"Saját 6 fős búvárcsapatom mentési munkáját vezetem, a búvárok felváltva merülnek.

Az elmúlt 30 év legkeményebb merülése volt a keddi,

borzasztóan nehéz körülmények vannak" - mondta el Szathmári Zsolt.

A legrosszabb a 3 m/s sebességű sodrás, ami a hídpilléreknél még meg is fordul, majd felgyorsul lefelé, még örvények is kialakulnak, nem beszélve arról, hogy

hídroncsok is vannak a Duna fenekén a pilléreknél,

ugyanitt pillérvédő kőszórás, és más olyan elemek is találhatók, amiben elakadhat a búvár, miközben nem lát semmit.

"Maga a hajó, amely elsüllyedt, még forgott is a víz alatt, illetve roncsolódott is,

úgy kell elképzelni, mintha 140 km/h-s szélben valakinek teljesen vakon, kapaszkodás nélkül kellene munkát végeznie úgy, hogy levegőtömlőből kapja a levegőt,

és arra is vigyázni kell, hogy ne akadjon be éles tárgyak, roncsok között, mert nem biztos, hogy ki tudja magát akasztani. Nagyon kemény a feladat" - vázolta a helyzetet a szakember.

Megjegyezte,

a magyar törvények nem is engedik, hogy ilyen körülmények között búvárok dolgozzanak,

a hajóroncsba való behatolás is tilos.

"A keddi mentés során kiemelt holttest be volt szorulva egy ablaknyílásba, nagyon komplikált, nagyon hosszú, 4 órás merülés során sikerült a felszínre hozni" - részletezte Szathmári Zsolt.

A szakember örült a kérdésnek, hogy milyen az együttműködés a dél-koreai kollégákkal, ugyanis esténként ők is olvasnak kommenteket: "Egy dologról senki nem beszél, hogy soha nem találkoztunk még ilyen szakmai összefogással.

A TEK olyan szintű logisztikát és irányítást alkalmaz, amit éveken keresztül árvízi mentéseknél, védekezésnél még nem tapasztaltunk. Bármit kimondunk, hogy szeretnénk a mentéshez, máris itt van."

A koreai, az osztrák, a cseh és a magyar búvárok merülései egyébként be vannak kamerázva szonárral, a hangjuk pedig ki van vezetve a felszínre, a merüléseket folyamatosan szakértők elemzik, ha váltani kell másik technikára, azonnal tudnak szólni.

Szathmári Zsolt arról is beszélt, hogy

a koreai búvárok hozzáállása, munkája kimagasló a többieké közül, úgy fogalmazott, hogy ők "egómentesek",

de azt rögzíteni kell, hogy a helyismeret a magyarok mellett szól: "Mi vagyunk itthon. Ők nem találkoztak ilyen vízzel, ilyen sodrással, de ha látnak bármi, számukra új dolgot, azt azonnal átveszik."

Arra, hogy mikor lesz esély a roncsok kiemelésére, Szathmári Zsolt úgy válaszolt, szerda estére helyszínen lesz a Clark Ádám daru, és megkezdődik a hajó kiemelése a benne lévő holttestekkel együtt.

"Lassan már elég információ gyűlik össze, hogy ez hogyan fog megtörténni, nem akarok jósolgatni, de azt kell tudni,

jó esetben 4-5 hét kiemelni egy ilyen roncsot

- normál vízállásnál." A vízállás és a sodrás a hátrányukra dolgozik, az időjárás viszont az előnyükre.

A kiemelés során is lesz búvármunka: rögzítik a hajót, megkotorják a hajó előtti kőszórást, oldalról aláfűznek drótköteleket, azokat ellenőrzik, majd miután fent behúzták a drótköteleket, azokat lent újra ellenőrzik. A kiemelés során folyamatosan figyelni kell, hogy nem úszik-e el egy holttest vagy bármi más.

A tragédia

A baleset csaknem egy hete történt: szerda este valamivel 9 óra után a Margit hídnál ütközött össze a Viking szállodahajó és a dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó - az utóbbi felborult és másodpercek alatt elsüllyedt. Hét embert kimentettek a környező hajókon lévők, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták, 21 ember eltűnt. Az öt újabb holttest kiemelése nyomán még 16 embert keresnek, köztük a Hableány kétfős magyar személyzetét.

A hajóbalesettel kapcsolatos összes hírt ITT olvashatják!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

Bódis László: hazatérő és „rising star” tudósok, külföldi „nagy nevek” köré épül az új magyar tudásközpont-hálózat

A kutató az első, köré kell felépíteni azt a környezetet, ami vonzza a tehetségeket egy tudásközpontban – erről beszélt az InfoRádió Aréna című műsorában Bódis László, a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója. Világhírű és Nobel-díjas tudósok, illetve feltörekvő tehetségek köré, hosszú távú állami támogatással és nemzetközi együttműködéssel épülnek új központok.

Hack Péter az államfő akadályoztatásáról: a módosítással joghézagot orvosolnának, de komoly viták várhatók

Az Alaptörvény szerint a köztársasági elnök átmeneti akadályoztatását az államfő, a kormány vagy bármely országgyűlési képviselő kezdeményezésére az Országgyűlés állapíthatja meg egyszerű többséggel. A mostani javaslat alapján az Alkotmánybíróság nélkül nem lehetne így határozni. Hack Péter az InfoRádióban azt mondta, a javaslatban megfogalmazott megoldáshoz nem társul probléma, a vitákat az eltérő jogi megítélések erősíthetik fel.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Nagyon felpörgött az orosz előrenyomulás, Trump kihátrálhat az ukrajnai háborúból – Háborús híreink hétfőn

Nagyon felpörgött az orosz előrenyomulás, Trump kihátrálhat az ukrajnai háborúból – Háborús híreink hétfőn

Oroszország novemberben mintegy 320 négyzetkilométerrel növelte az általa ellenőrzött ukrán területek nagyságát, ami a háború kezdete óta az egyik leggyorsabb előrenyomulásnak számít. Az ukrán DeepState szerint ez körülbelül kétszerese az októberi területszerzésnek. Donald Trump amerikai elnök fia, Donald Trump Jr. szerint apja akár ki is hátrálhat az ukrajnai háborúból, amely szerinte nincs ott az Egyesült Államok számára legfontosabb tíz dolog között. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború eseményeivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×