eur:
406.58
usd:
384.54
bux:
77745.99
2024. november 15. péntek Albert, Lipót
Búvár merül a Dunába a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek.
Nyitókép: MTI//Balogh Zoltán

Hajóbaleset: súrolja az életveszélyt a búvárok feladata

A rossz látási viszonyok mellett az erős sodrás nehezíti a múlt heti baleset miatt elsüllyedt turistahajó kiemelését. A búvárok jelenleg olyan pontokat keresnek, amelyekhez drótkötelet rögzítve a felszínre hozható a roncs - mondta az InfoRádiónak Vámosi Antal, az Ipari Búvárok Országos Szövetségének elnöke.

Nem szokatlan, hogy nulla látási viszonyok között kell dolgozniuk a magyar ipari búvároknak, ami most nehezíti a feladatot, az a víz sebessége. Ezért haladnak nagyon lassan, de szerencsére intenzíven apad a Duna - mondta Vámosi Antal a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány mentéséről. A szakértő szerint a legfontosabb most felmérni a hajó kiemelésének lehetőségeit.

"Kissé oldalt van dőlve a roncs a mederfenéken,

azt kell megvizsgálniuk a búvároknak, hogy hol tudják az emelőköteleket aláfűzni, vagy valami más megoldással emelésre előkészíteni az elsüllyedt hajót.

Ezt csak úgy lehet, ha a búvár a több mint húszméteres hajót körbejárja. Ahol árnyékban van, a hajótest mögött, ott könnyebb a dolga, de ez csak egy kis rész, ahol nincs olyan nagy áramlás" - mondta az ipari búvár, és felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályzat szerint hét km/óra feletti vízáramlásnál árnyékolót kellene használni, de egyelőre ezt nem építették ki. A vízállás csökkenése segít majd, de egyelőre 475 centin van a mérce. Budapesten biztonságos munkavégzésre 300 centiméteres vízállás alatt van elvileg mód.

A szakértő beszélt arról is, hogy a dél-koreai búvárok több kockázatot vállalhatnak, mint magyar társaik.

"Más kultúrájú emberekről van szó, ők a holttesteket mindenképpen szeretnék felhozni"

- mondta Vámosi Antal. Szerinte a felszerelésekben nincs nagy különbség, a magyarokéban is akár 180 percet lehet lent tartózkodni, de a ruha hőszigetelése is fontos.

Az ipari búvár úgy látja, helyesen döntött Hajdu János, a TEK főigazgatója, amikor megtiltotta a búvároknak, hogy a hajótest belsejébe menjenek.

"Az ablaküvegek betörtek, a bútorzat darabokra hullhatott, és nem lehet odalent látni semmit. Ez nagyon súrolja az életveszélyesség határát"

- mondta.

Az InfoRádió Aréna című műsorának vendége szerda este 6 órától Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke és Vámosi Antal, az Ipari Búvárok Országos Szövetségének elnöke.

A korábbi híreinket a témában itt olvashatják.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Csiki Varga Tamás: alaptalanul aggódnak az oroszok az új NATO rakétavédelmi bázis miatt

Csiki Varga Tamás: alaptalanul aggódnak az oroszok az új NATO rakétavédelmi bázis miatt

Az északkelet-lengyelországi Redzikowóban hivatalosan is felavatták az amerikai rakétavédelmi rendszer európai részét képező új bázist. Csiki Varga Tamás, az NKE John Lukacs Intézetének tudományos főmunkatársa szerint a támaszpont a Közel-Kelet felől érkező rakéták ellen védi Európát, Oroszország azonban azt állítja, támadásra is alkalmas lehet.

Orbán Viktor péntek reggel: a mi költségvetésünk egy nyílt lázadás

Terjedelmes interjút adott péntek reggel a Kossuth rádiónak a miniszterelnök. Szólt a 2025-ös "békeköltségvetés" megalapozásáról, amely már az ukrajnai háború lezárását feltételezi, elmondta, mely összetevő áll hozzá érzelmileg a legközelebb. Amerika nélkül az EU szerinte nem "folytathatja" tovább az ukrajnai háborút. Az unós versenyképesség ügyében szükséges fordulatra pedig "nincs idő".
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.15. péntek, 18:00
Hegedűs Éva
a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×