Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 7. vasárnap Ambrus
Búvár merül a Dunába a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek.
Nyitókép: MTI//Balogh Zoltán

Hajóbaleset: súrolja az életveszélyt a búvárok feladata

A rossz látási viszonyok mellett az erős sodrás nehezíti a múlt heti baleset miatt elsüllyedt turistahajó kiemelését. A búvárok jelenleg olyan pontokat keresnek, amelyekhez drótkötelet rögzítve a felszínre hozható a roncs - mondta az InfoRádiónak Vámosi Antal, az Ipari Búvárok Országos Szövetségének elnöke.

Nem szokatlan, hogy nulla látási viszonyok között kell dolgozniuk a magyar ipari búvároknak, ami most nehezíti a feladatot, az a víz sebessége. Ezért haladnak nagyon lassan, de szerencsére intenzíven apad a Duna - mondta Vámosi Antal a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány mentéséről. A szakértő szerint a legfontosabb most felmérni a hajó kiemelésének lehetőségeit.

"Kissé oldalt van dőlve a roncs a mederfenéken,

azt kell megvizsgálniuk a búvároknak, hogy hol tudják az emelőköteleket aláfűzni, vagy valami más megoldással emelésre előkészíteni az elsüllyedt hajót.

Ezt csak úgy lehet, ha a búvár a több mint húszméteres hajót körbejárja. Ahol árnyékban van, a hajótest mögött, ott könnyebb a dolga, de ez csak egy kis rész, ahol nincs olyan nagy áramlás" - mondta az ipari búvár, és felhívta a figyelmet arra, hogy a szabályzat szerint hét km/óra feletti vízáramlásnál árnyékolót kellene használni, de egyelőre ezt nem építették ki. A vízállás csökkenése segít majd, de egyelőre 475 centin van a mérce. Budapesten biztonságos munkavégzésre 300 centiméteres vízállás alatt van elvileg mód.

A szakértő beszélt arról is, hogy a dél-koreai búvárok több kockázatot vállalhatnak, mint magyar társaik.

"Más kultúrájú emberekről van szó, ők a holttesteket mindenképpen szeretnék felhozni"

- mondta Vámosi Antal. Szerinte a felszerelésekben nincs nagy különbség, a magyarokéban is akár 180 percet lehet lent tartózkodni, de a ruha hőszigetelése is fontos.

Az ipari búvár úgy látja, helyesen döntött Hajdu János, a TEK főigazgatója, amikor megtiltotta a búvároknak, hogy a hajótest belsejébe menjenek.

"Az ablaküvegek betörtek, a bútorzat darabokra hullhatott, és nem lehet odalent látni semmit. Ez nagyon súrolja az életveszélyesség határát"

- mondta.

Az InfoRádió Aréna című műsorának vendége szerda este 6 órától Bencsik Attila, a Magyar Hajózási Országos Szövetség alelnöke és Vámosi Antal, az Ipari Búvárok Országos Szövetségének elnöke.

A korábbi híreinket a témában itt olvashatják.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek  farkasszemet

Legendás második világháborús színterekre térnek vissza az amerikai katonák, ezúttal egy teljesen másik ellenséggel nézhetnek farkasszemet

Egyre hangosabban szólnak a harci dobok a Távol-Keleten, a világnak szinte minden napra jut valami hír a kínai Népi Felszabadító Hadsereg (People’s Liberation Army – PLA) mozgásáról, vagy éppen legújabb fejlesztéseiről. Az utóbbi hetekben éppen Japánnal megy az acsarkodás, de a háttérben az Egyesült Államok folyamatosan erősíti a pozícióját, méghozzá nem is akárhol: a második világháború legendás helyszíneit élesztik újra, olyat is, ahonnan elindultak a bombázók 1945 augusztusában a Japán elleni atomcsapáshoz. A terv világos stratégiát vázol fel, amely arra figyelmezteti a teljes térséget, hogy egyre élénkebben éri őket a háború közelgő szele.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×