eur:
393.09
usd:
363.59
bux:
72351.87
2024. július 4. csütörtök Ulrik
A Clark Ádám úszódaru a Kopaszi gátnál a hidak és hídépítők napján Budapesten 2016. május 21-én.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Új hír jött a Hableány kiemelésére készülő daruról és a búvárokról

Úton van Budapestre a Clark Ádám úszódaru, amellyel a Margit hídnál elsüllyedt hajót akarják kiemelni a Dunából. Az InfoRádióban nyilatkozó szakértő megerősítette, hogy ez az 1980-ban épült szerkezet egy 2006-os átépítésnek köszönhetően alkalmas arra, hogy felszínre hozza a Hableányt.

A komáromi hídépítésről indult el a Clark Ádám úszódaru, és mint ismert, a Budapestre érkezéssel a legnagyobb gond a fővárosi vízállással volt, nem fért át a hidak alatt, ráadásul szétszedni sem lehetett, így

a közúti szállítás sem volt opció

- árulta el az InfoRádióban Szabó Zoltán, a Hajózás.hu szerkesztője.

A daru hosszúsága körülbelül 45 méter, gyakorlatilag egy fél focipályányi,

a szélessége pedig 20 méter - írta le a méreteket a szakember. Mint mondta, amint 4 méter alá csökken a vízállás, a Margit híd alatt át is tud jönni a szerkezet.

Ma még nem éri el a daru a roncsot

Közben a Clark Ádám hajódaru fedélzetéről bejelentkezve az M1 egyik tudósító azt mondta, várhatóan szerda délután 4 óra körül érkeznek meg az újpesti dokkhoz, ahol le is horgonyoznak, mert a magas vízállás miatt még nem tudnák megközelíteni a baleset helyszínét.

A másik riporter a műszaki mentés vezetőjére hivatkozva azt mondta, a búvárok szerdán már nem merülnek, mert a napra kitűzött feladatokat elvégezték. A következő feladat a Hableány teljes stabilizálása lesz, hogy a sodrásban ne mozduljon el a hajóroncs.

Szerdán tehát már semmiképpen nem fogják kiemelni a hajóroncsot, de várhatóan csütörtökön sem.

A daru használatához nincs szükség más pontonelemre, mint a most dolgozó hadihajó esetében.

"A daru saját magát rögzíti a vízfenékhez" - mondta az InfoRádiónak Szabó Zoltán, aki szerint az egyik megoldás az lehet, hogy felemelik a Hableányt vele olyan szintre, hogy a víz alatt lehet szállítani egy parti pontig, ahol kihúzzák, a másik, hogy rádaruzzák vele a Hableányt egy odahúzott uszályra, viszont fontos kérdés, hogy a vízzel teli Hableány hogyan emelhető meg egyáltalán.

A Clark Ádám daru szerinte mindenképpen alkalmas a feladat végrehajtására, hiszen 200 tonnát meg tud emelni, amire egy 2006-os átépítés után vált képessé.

"A Hableány tömege, ha a vizet is beleszámítjuk, 70-80 tonna lehet"

- mutatott rá Szabó Zoltán.

Az úszódaru különlegessége továbbá, hogy a testében vízzel megtölthető ballaszt van, ezáltal nem tud felborulni, akkora ellensúlya lesz.

Szerinte

ha a daru megérkezett, és a mentésben résztvevő búvárok feltérképezték a hajót, valamint sikerült az emelőköteleket rögzíteni, a daru azonnali emelőműveletre lesz képes.

Múlt szerda este, valamivel 9 óra után a Margit hídnál ütközött össze a Viking Sigyn szállodahajó és a dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó - az utóbbi felborult és másodpercek alatt elsüllyedt. Hét embert kimentettek a környező hajókon lévők, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták, 21 ember eltűnt. Az öt újabb holttest kiemelése nyomán még 16 embert keresnek, köztük a Hableány kétfős magyar személyzetét.

A múlt szerdai hajóbalesetről az összes hírünket ITT olvashatja.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk

Lapértesülés: a Schadl-ügy egyik tanúja vesztette életét az Árpád hídi tragédiában

B. Ervin a Suzukiban ült, hírek szerint az élettársával, mindketten azonnal meghaltak. A férfit korábban Schadl György biztatta arra, hogy pályázzon végrehajtónak.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.07.05. péntek, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. július 4. 19:50
×
×
×
×