eur:
412.39
usd:
396.44
bux:
79379.72
2024. december 23. hétfő Viktória
A Szent Flórián tűzoltóhajó érkezik egy pontonhídelemmel az éjjel történt hajóbaleset helyszínére a Duna fővárosi szakaszán, a Margit hídnál 2019. május 30-án. Legalább heten meghaltak, amikor 29-én éjszaka egy nagyméretű luxushajó és egy turistahajó összeütközött a Dunán a Parlament közelében, majd az egyik, a Hableány felborult és elsüllyedt 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel a fedélzetén.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán

Hajózási szakértő: ezért süllyedt el ilyen gyorsan a Hableány

A két hajó legénységének műszerekkel és szabad szemmel is észlelnie kellett egymást, ezért a balesetet vagy műszaki hiba, vagy emberi mulasztás okozta - mondta az InfoRádiónak Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke.

Normális, hogy ekkora a hajóforgalom a Duna belvárosi szakaszán. Nincs is arra szabály, hogy hány hajó lehet egyszerre a budapesti szakaszon - tudta meg az InfoRádió Bencsik Attilától. A Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének elnöke azt is elmondta, hogy a vízi közlekedés szabályai értelmében korlátozott látási viszonyok között is hajózhatnak ezen a részen, természetesen fokozott figyelemmel.

A balesetről egy nem túl jó minőségű videofelvétel látott csak napvilágot, ez alapján a szakértő úgy látja, több dolog is történhetett:

az első lehetséges ok a műszaki ok, főként a navigációs berendezések hibája, de lehet emberi figyelmetlenség is.

Bencsik Attila elmondta, a Dunának ezen a szakaszán nincs sebességkorlátozás, viszont a körülmények nehezítették a hajósok dolgát. "A folyó most erősen árad, ezért a völgymenő hajók sebessége az átlagosnál magasabb, ilyenkor nehezebben is kormányozhatók" - mondta a szakember.

Azt is jelezte, hogy minden hajó fel van szerelve egy olyan jeladó transzponderrel, amely a hajók mozgását folyamatosan és visszanézhetően rögzíti. Ezeket a felvételeket kielemezve szerinte egészen pontosan meg fogják tudni állapítani, hogy mi okozta a balesetet. "Ha ennek a műszernek a kijelzője be volt kapcsolva és működött, akkor

észlelnie kellett egymást a két hajónak. Sőt feltételezhetően szabad szemmel is látniuk kellett egymást a baleset időpontjában"

- mondta.

Bencsik Attila szerint nem is kellett jelentős sérülés vagy lék a Hableányon ahhoz, hogy pillanatok alatt elsüllyedjen. "Ha a kis személyhajó a magasabban lévő, áradás felőli pozícióban volt, akkor gyakorlatilag

az ütközés után a víz nyomása fordította be a másik, nagyobb hajó alá a kisebb hajótestet"

- mondta a szakértő.

A videofelvételen látható, hogy az ütközésben részt vevő szállodahajó a Margit híd előtt cikcakkban haladt, de a szakértő szerint ez nem rendkívüli.

"Egy hidat meg kell hajózni. Az áramlási irányoknak megfelelően kell olyan szöget felvenni, hogy amikor a hajó beér a híd alá, a vízáramlás se jobbra, se balra ne térítse el. Ez megszokott hajózási módszer és követelmény" - mondta Bencsik Attila, és hozzátette, rendkívül ritkák az ilyen balesetek a Dunán, az elmúlt két évben egy, halálos hajóbaleset történt a Duna magyarországi szakszán.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
Jön a karácsony - Mi történik a piacokon?

Jön a karácsony - Mi történik a piacokon?

Jön a karácsony, vele együtt pedig valóságos adatdömpinggel indul a hét a tőzsdéken. Reggel a magyar makrogazdasági adatok domináltak, de érkezett az Egyesült Királyság Q3-as folyó fizetési mérlege is. Ezt követően Amerikára lesz érdemes figyelni, ugyanis délután a Chicagói Fed-indexe és fogyasztói bizalmi mutatója is publikálásra kerül majd. Ázsiában jó hangulatban telt a kereskedés, Európában eséssel indult a nap, majd kora délutánra kis pluszba fordult az indexek többsége. A magyar tőzsde jelenleg felülteljesítő, a nap kétségkívül legfontosabb tőzsdei sztorija a Gránit Bank részvényeinek debütálása a BÉT-en.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2024. december 23. 14:20
×
×
×
×